کد خبر: ۱۶۴۲۲
در گفتگو با منادی روز مباهله مطرح شد؛

روز مباهله انرژی هسته‌ای مسلمین جهان است

به گفته حاج علی انسانی، واقعه مباهله نه‌تن‌ها کم از واقعه غدیر نیست، بلکه عِدل و برابر با رخداد عظیم غدیر خم است و این روز انرژی هسته‌ای مسلمین جهان نسبت به ادیان دیگر است.
۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

به گزارش‌ روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، باید پذیرفت که برخورد اسلام با سایر ادیان الهی سرشار از محبت و احترام بوده است. قرآن، کتاب وحی در دین اسلام، به مسلمانان دستور می‌دهد: «و با اهل کتاب جز به بهترین نحو مجادله نکنید.»
واقعه مباهله را باید یکی از معجزات پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) دانست که در پاسخ به انحرافات و ادعا‌های مسیحیان نجران رخ‌داده است.
روز مباهله به دلیل اهمیت و مفهومی که دارد در روز بیست و چهارم ذی‌الحجه سال نهم هجری قمری است. روز مباهله نیز در سلسله ایام اسلام، روزی است که نور آن در میان ایام تابناک در پیام حضرت محمد (ص) می‌درخشد و اسلام در آن غالب می‌شود. 
در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا صلی‌الله علیه و آله مأمور تبلیغ اسلام در منطقه نجران شدند. مسیحیانِ نجران نیز نمایندگانى را براى گفتگو با پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله به مدینه گسیل داشتند. با وجود گفتگوهایى که میان آنان و پیامبر صلی‌الله علیه و آله ردوبدل شد، باز هم آنان بهانه‌جویى کرده و در حقّانیّت اسلام ابراز تردید مى‌کردند. این آیه نازل شد و خطاب به پیامبر فرمود: «به آن‌ها بگو: بیایید با فراخواندن فرزندان و زنان و عزیزانمان، خدا را بخوانیم و باحالت تضرّع و ابتهال بر دروغگویان نفرین کنیم و هر نفرینى که دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مى‌شود که راه او باطل است و با این وسیله به این گفتگو و جدال پایان دهیم.» (آل‌عمران-۶۱)
هنگامى که نمایندگان مسیحیان نجران، پیشنهاد مباهله را از رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله شنیدند، به یکدیگر نگاه کرده و متحیّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در این باره فکر و اندیشه و مشورت کنند. بزرگِ نصارا به آن‌ها گفت: شما پیشنهاد را بپذیرید و اگر دیدید که پیامبر با سروصدا و جمعیّتى انبوه براى نفرین مى‌آید، نگران نباشید و بدانید که خبرى نیست، ولى اگر با افراد معدودى به میدان آمد، از انجام مباهله صرف‌نظر و با او مصالحه کنید.
روز مباهله، آن‌ها دیدند که پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله همراه با دو کودک و یک جوان و یک زن بیرون آمدند. آن دو کودک، حسن و حسین علیهماالسلام و آن جوان، علی بن ابى‌طالب علیهماالسلام و آن زن فاطمه زهرا علیهاالسلام - دختر پیامبر صلی‌الله علیه و آله - بودند.
اسقف مسیحیان گفت: من چهره‌هایى را مى‌بینم که اگر از خداوند بخواهند کوه از جا کنده شود، کنده مى‌شود. اگر این افراد نفرین کنند، یک نفر مسیحى روى زمین باقى نمى‌ماند؛ لذا از مباهله انصراف داده، حاضر به مصالحه شدند. پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمودند: سوگند به کسى که مرا پیامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام مى‌گرفت، آن وادى آتش را بر آنان فرومی‌ریخت. 
این روز به لحاظ اهمیت حق و اهل آن و عظمت نماد‌های آن و اهمیت سبک گفتگوی آرام در موضوعات مختلف دینی و اعتقادی به‌عنوان رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) روزی برای همه مسلمانان است. بر همین اساس، بر لزوم فراموش‌نشدن روز مباهله که یکی از اسناد محکم اثبات ولایت امیرالمؤمنین است، تأکید شده است؛ اما متأسفانه واقعه مباهله به دلیل آنکه بعد از عید غدیر واقع شده و فاصله کمی تا محرم دارد، اغلب از سوی هیأت و مساجد مغفول می‌ماند. در این میان، عده‌ای همچون حاج علی انسانی چند سالی است که پرچم احیای این روز را به دست گرفته و از منادیان روز مباهله است. 
مباهله برابر با رخداد عظیم غدیر است
حاج «علی انسانی» شاعر آئینی و پیشکسوت عرصه مداحی کشور مباهله را عید بزرگ مسلمانان می‌داند که فراموش شده است؛ او می‌گوید: «همه شیعیان اغلب استعدادهایشان را در عید سعید غدیر که سید الاعیاد است، خرج می‌کنند و روز مباهله اغلب به فراموشی سپرده می‌شود؛ درحالی‌که واقعه مباهله نه‌تن‌ها کم از واقعه غدیر نیست، بلکه عِدل و برابر با رخداد عظیم غدیر خم است.»
او تأکید می‌کند: «ما تبلیغات خود در خصوص روز مباهله را از روز بعد عید غدیر آغاز می‌کنیم تا صدمه‌ای به بزرگداشت روز غدیر وارد نشود. بدرقه غدیر پیشواز مباهله است.» 
این شاعر آئینی روز مباهله را انرژی هسته‌ای مسلمین جهان نسبت به ادیان دیگر دانست و افزود: «متأسفانه روز مباهله در جوامع اسلامی مغفول مانده، به دلیل آنکه علمای بزرگ ما در تقیه و تنگنا بودند و نمی‌توانستند آن‌طور که بایدوشاید از مباهله بگویند. اکنون که در مأذنه‌های مملکت «أشهَدُ أَنّ عَلیاً، ولی َّالله» شنیده می‌شود، و موقعیت شیعه و بازار ولایت زمان ویژه‌ای را پیدا کرده، عده‌ای به‌عنوان منادیان مباهله دست‌اندرکار شده‌اند؛ الحمدلله صداوسیما، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و مردمی‌بودن کار به‌روز مباهله رونق داده است.»

مباهله رویدادی برای اثبات حقانیت دین اسلام 
حاج علی انسانی دررابطه‌با فعالیت‌های انجام‌گرفته برای این روز مهم می‌گوید: «در خصوص روز مباهله فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام‌گرفته است؛ شعرا چندین کتاب در این باره چاپ کردند و نمایشنامه این روز امسال در تالار وحدت اجرا می‌شود. خیلی از مراجع و بزرگان درباره روز مباهله حرف زده‌اند و گفته‌اند که آرزویشان این بوده که این روز پررنگ شود.»
او درباره اهمیت روز مباهله توضیح می‌دهد: «گزارشی در روایات وجود دارد که بر اساس آن، مأمون عباسی در گفت‌وگویی که با امام رضا (ع) داشت، از حضرتشان پرسید: در قرآن کریم، چه دلیلی برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع) می‌توان یافت؟! امام رضا (ع) در پاسخ به آیه ۶۱ سوره آل‌عمران یا همان آیه مباهله اشاره کرد و فرمود:"اگر پس از دانشی که درباره مسیح (ع (به تو رسید، باز هم کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو: بیایید هم ما و هم شما، فرزندان و زنان و خودمان را گرد هم آورده، آن‌گاه مباهله نموده و از خدا بخواهیم تا نفرین خود را شامل حال دروغ‌گویان نماید.»
این مداح پیشکسوت تصریح می‌کند: «بر اساس آنچه خداوند در این آیه ابلاغ فرمود، پیامبر (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به عنوان دو فرزندش به همراهآورد و به عنوان نماینده بانوانی که در آیه به آوردنشان توصیه شد، حضرت فاطمه (س) را همراه خود نمود و علاوه بر آن‌ها امام علی (ع) را نیز به همراه آورد. پس نتیجه می‌گیریم که او نفس و جان پیامبر (ص) است و با توجه به این‌که کسی برتر از رسول خدا (ص) نیست، نتیجه می‌گیریم که کسی برتر از فردی نخواهد بود که قرآن او را نفس پیامبر (ص) اعلام کرده است! برهمین اساس، همانگونه که به واقعه جانشینی امیرالمؤمنین (ع) به عنوان یک عید بزرگ اسلامی و ولایی و شیعی می‌پردازیم، باید واقعه مهم مباهله را برای نسل امروز تبیین کرد و درباره آن سخن گفت.»


حضرت علی (ع)، آغازگر برپایی مناسبت مهم مباهله است
حاج علی انسانی با وجود آنکه چندین سال است پرچم احیای روز مباهله را به دست گرفته و با اجرای برنامه‌های مختلف درصدد پرداختن هرچه بهتر و بیشتر به این روز مهم و بزرگ است، پرچم‌دار روز مباهله را آقا امیرالمؤمنین می‌داند. او برای بزرگداشت این روز اهدافی را دنبال می‌کند و می‌گوید: «ما در حد توان هر کاری برای پررنگ‌کردن این روز از دستمان بر بیایید، انجام می‌دهیم. ما در آینده چند هدف را دنبال می‌کنیم؛ یکی اینکه در مجلس یک هفته به‌عنوان روز مباهله نام‌گذاری شود؛ دومین هدف ما این است که انیمیشن این روز برای کودکان ساخته شود و بالاترین هدف ما پخش نشر فیلم ماحد در خصوص مباهله در ۵۸ ساعت است.»
این منادی روز مباهله اظهار می‌کند: «امیدواریم ولایت امیرالمؤمنین در رگ و جان شیعیان جا بگیرد تا بدانند مباهله یعنی چه. ریشه همه مناسبت‌هایی که دررابطه‌با اسلام به وجود آمده، مباهله است. مباهله آیه قرآن است و تمام شیعیان باید در برابر آن سر تعظیم فرود آورند.»

روز مباهله را باید تبلیغ و تبیین کرد
حاج علی انسانی با اشاره به تأکید و سخن بزرگان در خصوص اهمیت روز مباهله می‌گوید: «آقای جوادی املی می‌فرمایند مباهله در تشیع واجب رکنی است. آیت‌الله صافی گلپایگانی مباهله را یکی از مظاهر قوت ایمان پیغمبر (ص) می‌داند و می‌فرماید «آیه مباهله» اعلان جلالت مقام پنج‌تن آل عبا است.»
این شاعر آئینی بعد از رسانه ملی، چاپ بنر را در تبیین و تبلیغ مباهله مؤثر دانست و افزود: «برای آشنایی هرچه بیشتر مسلمین جهان با این روز مهم لازم است تا بنر‌هایی چاپ و پخش شود؛ لذا هر کس قصد برگزاری این روز مهم را دارد ما بنر‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.»
او درباره برگزاری مراسم روز مباهله توضیح می‌دهد: «هنوز آن‌گونه که باید حمایت مالی برای برگزاری مراسم روز مباهله از کسی خواسته نشده و خودمان در حد توان مجلسی برگزار می‌کنیم. برای امسال در شب مباهله مجلسی را در هفتاد و دو تن برگزار خواهیم کرد. روز مباهله برادران دیگر مراسمی را برگزار می‌کنند و شب مباهله نیز در بیت القاسم مراسم برگزار می‌کنیم.»
او افزود: «ما نیز با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی قرار است برای تبلیغ روز مباهله به زاهدان برویم؛ برادران اهل‌تسنن نسبت به این مسئله سوگیری خاصی ندارند و در این مراسم شرکت کرده و اطعام می‌شوند. الحمدلله تبلیغ و تبیین روز مباهله نسبت به چند سال اخیر خوب پیش رفته و امیدواریم با عنایت امیرالمؤمنین بیشتر پیش رود.» 
انسانی در پایان تأکید می‌کند: «هیچ‌چیز مثل انعقاد مجالس، ویس‌ها، حمایت اهل علم و نصب بنر‌ها تأثیرگذار نیست. سال گذشته دیوارنگاره میدان ولیعصر و برج میدان آزادی به مباهله اختصاص یافت و هر کس به مباهله اعتقاد دارد باید دین خود به امیرالمؤمنین را در این روز ادا نماید.»

 

منبع: روزنامه جام‌جم

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار