با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری؛

رونمایی از پوستر رویداد «چای روضه» انجام شد

با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری و احسان قائدی، رئیس حوزه هنری استان آیین رونمایی از پوستر رویداد «چای روضه» برگزار شد.
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در آیین رونمایی از پوستر رویداد «چای روضه» که با حضور احسان قائدی، رئیس حوزه هنری استان در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان انجام شد، اظهار کرد: براساس قاعده کلی سازمان تبلیغات اسلامی باید ظرفیت تمامی افرادی که اهل فرهنگ و هنر هستند برای نظام در حوزه تفکر اسلامی مراقبت کرد و لازمه این امر نیز برقراری یک تعامل و ارتباط سازنده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: برگزاری دو رویداد «چای روضه» و «بر شانه‌های نی» توسط حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اقدامات بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: ارزش به معنای یک فعل، عمل، معنا و باوری است که انسان را به غایتی مبتنی بر مبانی برساند، ارزش‌ها اگر تکرار نشوند و رها شوند تبدیل به فرهنگ نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با تاکید بر اینکه تکرار مکرر ارزش تبدیل به فرهنگ می‌شود، عنوان کرد: حال اگر فرهنگ تثبیت شود هویت شکل می‌گیرد بنابراین اگر یک ارزش مکرر تکرار و فرهنگ شد و این فرهنگ در جامعه تثبیت شد می‌گویند جامعه دارای این هویت است که هویت تکریم والدین، هویت تکریم جشن عید غدیر، هویت نشاط اجتماعی و... نمونه‌های این امر محسوب می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هویت موجب ارتقای جامعه می‌شود و مولفه‌های ارزشی جامعه را مشخص می‌کند و تمامی تلاش‌هایی مانند رویداد «چای روضه» که در این زمینه صورت می‌گیرد نیز با این هدف است که یک هویت تمدنی برای تحقق ارزش‌های تمدنی، تعالی و حرکت اجتماعی و... در جامعه ساخته شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عمان سامانی در شهرکرد، تصریح کرد: این نمایشگاه با وجود ظرفیت‌های بالا، اما امتداد این کار وجود ندارد یعنی حیات اجتماعی و امتداد اجتماعی این موضوع دیده نمی‌شود و باید در قالب طرح‌هایی با عنوان از تبار عمان تلاش شود تا جریان‌هایی که در استان امتداد عمان به شمار می‌آیند شناسایی و معرفی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: بنابراین در استان برخی مفاهیم و محتوا مانند حیات اجتماعی عمان سامانی مورد غفلت قرار گرفته‌اند درحالی که ادبیات هویت خاص و اختصاصی ما است و شعرای این استان همواره مورد توجه بالاترین مرجعیت شیعه بودند که دیدار عمان سامانی و میرزای شیرازی نمایانگر همین موضوع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر یک جریانی به عنوان شعرای استان در قالب یک برنامه و رویداد طراحی شود امکان امتداد بحث محتوایی مضامین شعری و سوگواره‌های ویژه استان فراهم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین برخی مولفه‌ها وجود دارد که مولفه‌های هویتی هستند و به نسبت فرهنگ ما به هویت تبدیل شده‌اند بنابراین باید ارزش‌ها هنرمندانه به هویت تبدیل شوند، درحقیقت این میراث باید احیا شده و امتداد پیدا کنند.

«چای روضه» روایتی از روضه‌های خانگی و دیگ‌های نذری در چهارمحال و بختیاری

در ادامه احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: رویداد «بر شانه‌های نی» که شامل شعر‌ها و نوحه‌های عاشورایی است هر دو سال یک بار در استان برگزار می‌شود درواقع یک سال رویداد برگزار و سال بعد نیز مجموعه آن تولید می‌شود که امسال تا روز‌های آتی مجموعه این رویداد تولید خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته رویدادی در استان تعریف شد به نام «چای روضه» با محوریت روایت روضه‌های خانگی، دیگ‌های نذری، فضاسازی‌های شهری و روستایی یعنی در این رویداد ارتباط عزای امام حسین (ع) با مردم روایت می‌شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: روایت‌های تولید شده در رویداد «چای روضه» می‌توانند برای تولید داستان، شعر، مستند و... نیز مورد استفاده قرار بگیرند که اتفاق بسیار خوبی است.

قائدی عنوان کرد: سال گذشته استقبال بسیار خوبی از رویداد «چای روضه» صورت گرفت و تولیدات بسیاری در این زمینه داشتیم که مجموعه اول روایت‌های نوشته شده به زودی چاپ خواهد شد، امروز و همزمان با شب اول محرم نیز دومین رویداد چای روضه آغاز خواهد شد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: رویداد «چای روضه» موجب می‌شود نویسندگان و هنرمندان نگاه ویژه‌تری به مسئله عاشورا و محرم داشته باشند.

وی با اشاره به تولیدات فاخر چهارمحال و بختیاری در حوزه شعر عاشورایی، تصریح کرد: مجموعه اول «بر شانه‌های نی» در این زمینه چاپ شده و مجموعه دوم که حاصل رویداد سال گذشته است نیز طی روز‌های آینده آماده خواهد شد.

قائدی یادآور شد: فراخوان رویداد «چای روضه» نیز پس از رونمایی از پوستر به صورت گسترده در سطح استان منتشر خواهد شد و جمع‌آوری آثار و روایت‌ها تا ایام بعد از اربعین ادامه خواهد داشت، نکته قابل توجه این رویداد حضور راویان اربعین است چراکه موضوع روایت اربعین از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و با این رویداد درحقیقت افرادی که قصد عزیمت به پیاده‌روی اربعین دارند به راویان اربعین تبدیل می‌شوند.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این قابلیت وجود داشت که رویداد «چای روضه» به صورت ملی برگزار شود، اما استان قم به واسطه داشتن حمایت‌های استانی درحال برگزاری رویداد «روضه‌های داستانی» به صورت کشوری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های لازم از رویداد «چای روضه» در چهارمحال و بختیاری انجام شود امکان برگزاری آن به صورت ملی وجود دارد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار