حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی تصریح کرد:

قیام‌لله یکی از مهم‌ترین موعظه‌های قرآن کریم برای بشر است

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آیه شریفه «قُل إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَى وَ فُرَدَى»، گفت: أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ یعنی برای خدا قیام کنید و علت این موعظه این است که ایستایی در مکتب توحیدی و الهی معنا ندارد پس باید اهل قیام لله بود.
۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در جمع عزاداران حسینی شهرستان بروجن اظهار کرد: امام صادق (ع) در گفتگو با یکی از اصحاب ویژه خود به نام فضیل به این موضوع اشاره دارند که اگر کسی به یاد اهل بیت (ع) باشد یا نزد او یادی از ما شود و به اندازه بال مگسی اشک از چشمان او جاری شود خداوند متعال گناهان این شخص را می‌بخشد.

وی افزود: در روایت ذکر شده امام صادق (ع) به این امر نیز اشاره می‌کنند که به مجالس روضه، مجالسی که مصیبت اهل بیت (ع) در آن یاد شود و مجالسی که پیام و گفتار اهل بیت (ع) در آن تبیین شود علاقه دارند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت حضور در مجالس ذکر مصایب، کرامات، ویژگی‌ها و خصایص اهل بیت (ع)، ادامه داد: ما باید زمانی را در طول روز به حضور در مجالس روضه و این موضوع اختصاص دهیم که برای مصیبت‌های اهل بیت (ع) اشک بریزیم چراکه این یعنی ما در جایی قرار گرفته‌ایم که مورد محبت اهل بیت (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم تمامی توصیه‌های اخلاقی و دستورات شرعی را در یک جمله خلاصه کرده و می‌فرماید «قُل إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَى وَ فُرَدَى» درواقع این جمله چکیده و خلاصه تمام مجاهدت انبیا و ارزش‌ها است.

وی اضافه کرد: در آیه شریفه ذکر شده منظور این است که تمام حرکات انسان باید برای خداوند متعال باشد، «أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ» یعنی برای خدا قیام کنید و علت این موعظه این است که ایستایی در مکتب اهل بیت (ع) و براساس نگاه خداوند متعال معنایی ندارد پس باید اهل قیام بود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از ابتدای عالم قیام‌های متعددی رخ داده، اما قیام لله مهم است درواقع ارزش و تفاوت قیام‌ها در این است که آیا این خیزش‌ها از روی هوای نفس و برای حزب، طائفه، شخص و منافع شخصی بوده یا برای خدا رخ داده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی با تاکید بر اینکه ایستایی در مکتب توحیدی و الهی معنا ندارد، یادآور شد: زمانی که قیام و حرکت بشر برای خدا باشد وهم و ترسی از جمع یا فرد بودن وجود نخواهد داشت و به همین علت نیز در این آیه شریفه به این موضوع اشاره شده که به صورت مَثنَى یعنی دو نفری یا فُرَدَى یعنی یک نفری برای خدا قیام کنید.

وی بیان کرد: نکته مهم این است که قیام باید براساس تفکر، اندیشه و عقلانیت باشد و اگر ما از مکتب اهل بیت (ع)، سیدالشهدا (ع) و کتاب الهی تنها مفهوم قیام لله را دریافت کنیم و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم برای سعادت دنیا و آخرت کفایت می‌کند درواقع اگر حضور افراد در اجتماع، تحصیل، اشتغال و تمامی امور زندگی برای خدا باشد لحظات خواب و بیدار آن‌ها به عبادت تبدیل می‌شود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: در دوران معاصر یعنی حدود ۱۵۰ سال پیش و در مواجه با مدرنیته یکی از اقشاری که مورد طمع بسیاری قرار گرفتند بانوان بودند یعنی استکبار و طاغوت این قشر از جامعه را برای رسیدن به اهداف خود به عنوان جامعه هدف درنظر گرفتند، اما زنان ایرانی همواره با این جریان مقابله جدی داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی ادامه داد: در دوران پهلوی اول برای کشف حجاب زنان ایرانی برنامه‌ریزی شده بود و در راه رسیدن به این مقصود نیز با زنان محجبه برخورد‌های خشنی صورت می‌گرفت و این بانوان در بیرون از خانه امنیت نداشتند، اما زن مسلمان ایرانی در این عصر قیام لله را به مرحله بروز و ظهور رساند و زنانی بودند که برای تن ندادن به این ذلت سال‌ها از منزل خارج نشدند درحالی که این موضوع کار آسانی نیست.

وی عنوان کرد: امروزه بانوان از نظر فکری نیز مورد تهاجم‌های بسیاری قرار دارند و جریان‌هایی سعی دارند با کمرنگ کردن نقش اجتماعی بانوان، آن‌ها را تنها به یک وسیله و ابزار برای رسیدن به مقاصد خود تبدیل کنند و درحال گسترش این تفکر هستند که زنان یا باید گوشه‌گیر و منزوی باشند یا برای حضور در جامعه باید حجاب خود را کنار بگذارند، اما زنان مسلمان ایرانی در موارد متعدد ثابت کردند می‌توان با وجود عفیف و محجبه بودن در میدان حضور داشت.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: زنان نباید تنها به عنصر فعال بودن در جامعه و عرصه قیام لله اکتفا کنند بلکه باید حلقه‌ای باشند برای اینکه مردان را نیز به میدان وارد کنند و زنان ایرانی به این مهم در برهه‌های مختلف مانند مبارزات دوران انقلاب و صحنه‌های مهم دفاع مقدس عمل کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی تصریح کرد: سال گذشته نیز در فتنه حجاب شاهد بودیم که چه برنامه‌یزی دقیقی برای از بین بردن حجاب و عفت زنان ایرانی شکل گرفته بود، اما زن مسلمان ایرانی در این دوران نیز مقاومت و ایستادگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین وقتی خداوند متعال می‌فرماید «قُل إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَى وَ فُرَدَى» در تمامی لحظات زندگی و مقاطع تاریخی مصداق دارد و نباید به آسانی از کنار آن عبور کنیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار