حجت‌الاسلام والمسلمین داوری بیان کرد:

تفکر یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های شخصیت انسان است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد گفت: خداوند در قرآن کریم انسان‌ها را به تفکر سفارش می‌کند چرا که تفکر از مؤلفه‌های اساسی شخصیت است و این توصیه بار‌ها در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است.
۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳

تفکر یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های شخصیت انسان است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به تبیین سومین آیه از آیات منتخب طرح «زندگی با آیه ها» ویژه محرم، آیه ۴۶ از سوره مبارکه سبأ «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» پرداخت و اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه دو مطلب را مورد سفارش قرار داده و به پیامبر (ص) دستور می‌دهد که مردم را به سمت قیام‌لله و اینکه اهل تفکر باشند سوق دهد.

وی با بیان اینکه انسان‌ها دارای رفتار‌های منفعلانه و رفتار‌های فعال هستند، ادامه داد: ابراز وجود، یکی از مهارت‌های مهم زندگی است و در این موضوع، اصل این است که انسان رفتار‌های فعال داشته و منفعل نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری ادامه داد: خداوند در فراز «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» از این آیه امر می‌کند که انسان‌ها در صحنه اجتماع فعال باشند، قیام کنند، برای مسیر حق به پا خیزند و بی‌تفاوت نباشند داشتن انفعال عموماً باعث سلب اعتماد به نفس می‌شود و کسی که تابع نظرات و متأثر از احساسات دیگران است بی‌آنکه از خود اراده‌ای داشته باشد، حتماً اعتماد به نفس، خودباوری و حس توانمندی را در زندگی نخواهد داشت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با تأکید بر پیامد‌های نبود اعتماد به نفس در انسان، توضیح داد: اگر فرد از اعتماد به نفس لازم برخوردار نباشد، به‌تدریج عزت نفس و حس ارزشمندی و توانمندی خود را از دست می‌دهد.

وی درخصوص توصیه دوم در آیه یاد شده ناظر بر تفکر در تعبیر «تَتَفَکَّرُوا»، عنوان کرد: شخصیت انسان متشکل از سه مؤلفه تفکر، احساس و رفتار است که هر کدام از این آن‌ها نقش اساسی در شکل‌گیری شخصیت دارند بر همین اساس باید گفت که تفکر سالم، احساس و عاطفه سالم و نیز رفتار سالم سه مؤلفه اساسی برای سلامت روان افراد جامعه هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری اضافه کرد: خداوند در آیه یاد شده دستور به تفکر می‌دهد چرا که تفکر از مؤلفه‌های اساسی شخصیت است و خدا از انسان‌ها می‌خواهد فکر کنند و این توصیه بار‌ها در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با بیان اینکه تفکر سالم منطبق بر مستندات و برهان‌های صحیح عقلی است، تصریح کرد: قرآن در خصوص عبادالله و بندگان صالح خدا بر مؤلفه تفکر صحه می‌گذارد از جمله در آیه ۱۹۱ سوره آل عمران می‌خوانیم: «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» لذا بندگان صالح همواره درباره خلقت آسمان‌ها و زمین تفکر می‌کنند.

وی یادآور شد: انسان با تفکر سالم عموماً از خطای شناختی مصون می‌ماند، خطای شناختی باعث تحریف در شناخت‌ها و نیز دستیابی به نتایج واقعی می‌شود و دیگران چنین تفکری را تأیید نمی‌کنند بنابراین قرآن در آیه ۱۷۰ از سوره بقره به مذمت تفکر ناسالم بت‌پرستانی پرداخته که قائل بودند ما به کیش نیاکان و اجداد خود عمل می‌کنیم و می‌فرماید: آیا بایست آن‌ها تابع پدران باشند گر چه آن پدران بی‌عقل و نادان بوده و هرگز به حق و راستی راه نیافته باشند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری بیان کرد: تفکر سالم همواره مصون از خطای شناختی است و این نوع تفکر باید تأییدیه افراد مصون از خطای در افکار، رفتار و احساس یعنی تأیید عالمان دینی را داشته باشد و انسانی که دارای چنین تفکری باشد، افکار و روان سالمی دارد و از خطا مصون است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد پیامبر گرامی اسلام (ص) را بهترین مصداق انسان با تفکر سالم دانست و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن از ایشان با عنوان «اسوه حسنه» یاد می‌کند و او را الگوی شایسته بشریت می‌داند، تاریخ اسلام گویای آن است که پیامبر (ص) در سال‌های قبل از بعثت ساعاتی از شبانه روز را به تفکر درباره خلقت آسمان‌ها و زمین و جهان‌بینی عالم به تفکر می‌نشست که ثمره آن برای این «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، رسیدن به توحید و نبوت بود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار