کد خبر: ۱۶۵۷۹
در ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) ؛

برگزاری مراسم سنتی علم‌گردانی در روستای میموندره

از قدیم‌الایام در میموندره چنین مرسوم بوده که با شروع محرم و برای اعلان عزا، در کوچه‌ها و محله‌ها، جلوی مساجد سه گانه، قبرستان روستا و میدان روستا اقدام به برافراشتن علم می‌کردند.
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی ؛از قدیم‌الایام در میموندره چنین مرسوم بوده که با شروع محرم و برای اعلان عزا، در کوچه‌ها و محله‌ها، جلوی مساجد سه گانه، قبرستان روستا و میدان روستا اقدام به برافراشتن علم می‌کردند.

مراسم خاص علم‌گردانی (بیرق) عصر تاسوعا از سقاخانه‌های پنج‌گانه شروع و به مقصد اهل قبور و در نهایت به مسجد روستا ختم می‌شود و همچنین در سومین روز شهادت امام و یارانش، علم‌گردانی از مسجد شروع و به مقصد سقاخانه‌ها صورت می‌پذیرد.

تشکیل دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی در مسیر خیابان اصلی روستا و آرامستان و منطقه چنار و در نهایت اجرای تعزیه ظهر عاشورا از جمله مراسمات عزاداری توسط گذشتگان به‌شمار می‌آید.

امروزه نیز مردم مؤمن، حسینی و نجیب روستای میموندره با تأسی از گذشته و ارج و قرب به پیشینیان، برای برپایی عزاداری امام حسین علیه‌السلام به همان شیوه به صورت عمومی، سنتی و بی‌آلایش اقدام به اجرای همان سنت‌ها می‌کنند.  

با ورود تجهیزات و بدعت‌های مختلف و بی‌شمار به عزاداری‌های دهه اول محرم، مراسمات روستای میموندره، همان چهره سنتی و آئینی همراه با ادب و احترام و صمیمیت بین اهالی را حفظ کرده است.

نزدیک غروب، همه روزه در دهه اول محرم در میدان اصلی روستا و مسجد قدیمی جمع شده و به اجرای مراسم خاص، سنتی و کم‌نظیر «واخسین» می‌پردازند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار