حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری بیان کرد:

لزوم توجه به قیام سیدالشهدا (ع) درکنار ذکر مظلومیت ایشان

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از موضوعاتی که بعد از شهادت امام حسین (ع) مطرح شد این بود که ایشان به صورت خاص انسانی مظلوم معرفی شوند، اما نکته مهم این است که باید قیام، مقاومت و استقامت حضرت اباعبدالله (ع) نیز در کنار مظلومیت ایشان فریاد زده شود.
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

لزوم توجه به قیام سیدالشهدا (ع) درکنار ذکر مظلومیت ایشانبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در جمع عزاداران حسینی اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ» و وعده می‌دهد کسانی که در هر زمانی از تاریخ تشیع ظلمی را به جامعه اسلامی روا دارند به حساب آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی افزود: نکته مهم این است که انسان‌ها بعد از انجام گناه نیز از وسوسه و شر شیطان در امان نخواهد بود و شیطان تا زمانی که سرمایه وجودی فرد را از بین نبرد دست بردار نخواهد شد، در واقعه عاشورا نیز شاهد هستیم سپاه عمربن سعد پس از شهادت حضرت اباعبدالله (ع) و یاران ایشان نیز دست بردار نبودند و اقدامات ظالمانه بسیاری مرتکب شدند و این یعنی شیطان این افراد را تا وارد شدن به پست‌ترین مراحل همراهی کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ماموریت شیطان فریب بشر نیست بلکه به دنبال از بین بردن سرمایه وجودی افراد است، ادامه داد: یکی از سرمایه‌های وجودی ما محبت حضرت اباعبدالله (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: بنابراین اگر انسان دست به گناهی زد شیطان او را رها نخواهد نکرد و در چنین شرایطی اهمیت خود مراقبتی انسان‌ها مشخص می‌شود تا سرمایه‌های وجودی خود را از دست ندهند.

وی با اشاره به اینکه شیوه پیامبر اکرم (ص) برای تربیت جامعه متفاوت بود، اضافه کرد: ایشان به صورت فردی اقدام به هدایت افراد جامعه نمی‌کرد بلکه گروه‌هایی را برای هدایت جامعه طراحی می‌کرد تا این گروه‌ها براساس اقداماتی که دارند به الگو تبدیل شوند و موجبات هدایت جامعه را فراهم سازند درواقع مدل تربیتی رسول‌الله (ص) ایجاد عهد‌های گروهی و اجتماعی بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: افرادی مانند امیرالمومنین (ع)، حمزه، عبیده، جعفر و... عهد کردند تا پای جان کنار پیامبر اکرم (ص) باشند و درنتیجه شیعیان آموختند که باید تا پای جان از دین خود حفاظت و حراست کنند و این معرفت دینی یعنی عهد ایستادگی که به جامعه امروز انتقال پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: عهد عاشقی دومین عهدی است که از زمان پیامبر اکرم (ص) به جامعه امروزی انتقال پیدا کرده است درواقع یکی از مهم‌ترین رسالت‌های پیامبران این بود که عشق خداوند متعال را در دل‌های انسان‌ها زنده کنند و آن‌ها را از طاغوت بیزار سازند و این معنای عهد عاشقی است.

وی بیان کرد: زمانی که پیامبران سعی کردند بیزاری از طاغوت را در دل‌های افراد جامعه ایجاد کنند طاغوت در برابر آن‌ها ایستاد بنابراین انبیا عهد قیام را به عنوان سومین عهد مطرح کردند تا مردم برای خدا به صورت تک نفری یا گروهی قیام کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عهد چهارم استقامت مردم در قیام است، افزود: این استقامت دارای سختی‌هایی است که گاهی انسان را به جهاد و شهادت می‌رسانند بنابراین پنجمین مورد عهد شهادت است و پس از آن نیز عهد رنج عاشقی مطرح می‌شود چراکه هر محبت و عشقی دارای سختی است که برخی افراد رنج عاشقی را تحمل می‌کنند، اما متاسفانه افرادی نیز هستند که زیربار ظلم رفته و رنج می‌کشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به اینکه در مکتب اباعبدالله الحسین (ع) یاران ایشان رنج عاشقی را تجربه کردند، ادامه داد: درواقع رنج عاشقی شیرین است مانند رنج ابرقدرت شدن که امروز ملت ایران درحال پشت سر گذاشتن آن است، پیمودن این مسیر و رسیدن به قله دارای لذت و احساس غرور است، اما برای رسیدن به این مسیر به عهد اتحاد نیاز داریم و برای رسیدن به آن عهد اخوت نیاز است.

وی عنوان کرد: عهد اشک اقتدار آخرین مورد از عهد‌های ذکر شده است، در کتاب کامل الزیارات ابن قولویه قمی درخصوص ثواب زیارت و اشک ریختن برای اباعبدالله الحسین (ع) مطالب بسیاری ذکر شده برای مثال آمده است که این اشک آتش دوزخ را بر انسان خاموش می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با مطالعه قرآن کریم متوجه می‌شویم برخی از فراعنه، قدرتمندان و ظالمان عالم زمانی که قصد داشتند برای خود قدرت تولید و حاکمیت خود بر مردم را تثبیت کنند اصل اتحاد را رعایت نمی‌کردند یعنی مردم را گروه گروه می‌کردند تا با یکدیگر وحدت و انسجام نداشته باشند بنابراین هرگاه ندایی به گوش رسید که موجب تفرقه در بین مومنان شد باید بدانیم این ندای طاغوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد: کار فرعون و دستگاه حکومتی زمان اباعبدالله (ع) بسیار سخت بود، چون مدت زیادی از زمان پیامبر اکرم (ص) سپری نشده بود همچنین تا حدی روایت درخصوص محبت به امام حسین (ع) بیان شده بود که به راحتی نمی‌شد ایشان را منحرف از دین خواند بنابراین کاری که دستگاه ابوسفیان، معاویه و یزید انجام داد این بود که اطاعت مردم از امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) را کمرنگ کرد.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که جریان طاغوتی زمان امام حسین (ع) تلاش کرد اطاعت مردم از ایشان را کمرنگ کند و محبت مردم به امام حسین (ع) را نشانه نگرفت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: روایت شده روزی امام سجاد (ع) درحال عبور از محلی بودند، پسر عمروعاص خطاب به مردم گفت «ای مردم هرکس دوست دارد محبوب‌ترین آدم روی زمین نزد آسمانیان را ببیند به علی‌بن‌الحسین (ع) نگاه کند» امام سجاد به او فرمود «تو چگونه مرا محبوب‌ترین خلق نزد آسمانیان می‌دانی درحالی که خودت و پدرت همواره درمقابل من و پدرانم بودید» پاسخ داد «من قلبا به این موضوع اعتقاد دارم، اما بنابر سفارش قرآن کریم در مقابله با شما از پدر خود اطاعت کردم» و این معنای دقیق جدا کردن محبت به اهل بیت (ع) و اطاعت از ایشان از یکدیگر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری افزود: امروز نیز برخی افراد تلاش کرده‌اند امام حسین (ع) برای مردم انسانی مقدس باشد نه الگو درحالیکه براساس قرآن کریم اگر ما می‌خواهیم به سعادت برسیم باید مسیر انبیا و اهل بیت (ع) را الگوی خود قرار دهیم یعنی تنها به دوست داشتن آن‌ها اکتفا نکنیم و تلاش کنیم تا مانند این افراد زندگی کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که بعد از شهادت امام حسین (ع) مطرح شد این بود که ایشان به صورت خاص انسانی مظلوم معرفی شوند، اما نکته مهم این است که باید قیام، مقاومت و استقامت حضرت اباعبدالله (ع) نیز در کنار مظلومیت ایشان فریاد زده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: امام در جامعه سه نوع حضور دارد اولین مورد حضور فردی است یعنی امام به عنوان حسین‌بن‌علی (ع) که فردی محبوب است حضور دارد دومین مورد این است که ایشان امام جامعه خود هستند و به معنای حضور اجتماعی است، اما حضور سوم ایشان فرا تاریخی است یعنی امام حسین (ع) همانگونه که در زمان خود امام جامعه بوده در جامعه امروز نیز امام جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری خاطرنشان کرد: در تاریخ افرادی وجود داشتند که تلاش کردند حاکمیت، امامت و ولایت امام حسین (ع) در زمان را از بین ببرند و این موضوع را تنها به مظلومیت ایشان تقلیل دهند، اما امام خمینی (ره) این موضوع را احیا کردند چراکه در زمان پادشاهان نیز مراسمات عزای امام حسین (ع) برگزار می‌شد، اما بعد امامت امام حسین (ع) مغفول مانده بود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار