کد خبر: ۲۱۸۸
خدمت رسانی به جامعه ستایشگران اهل  بیت (ع)

بنیاد دعبل را بیشتر بشناسید

بنیاد علمی، فرهنگی و آموزشی دعبل، نهادی حمایتی، خدماتی و غیرانتفاعی است که به دستور مقام معظم رهبری، مبنی بر حمایت مادی و معنوی از جامعه ستایشگران و ذاکران اهل‌البیت، تأسیس شده و اکنون هزاران نفر از مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) را تحت پوشش قرار داده است.
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی ، سال ۱۳۸۱، نامه‌ ای با امضای مداحان سرشناس به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد ، در این نامه ، مداحان از رهبری درخواست  کردند نسبت به بیمۀ ستایشگران اهل‌بیت دستور مقتضی صادر کنند.

در سال ۱۳۸۳، طرحی مبنی بر اتخاذ شیوه ها و روش های حمایتی از ذاکران، ستایشگران و شاعران اهل‌البیت (ع) در قالب تاسیس «بنیاد علمی - فرهنگی دعبل»، همراه با درخواست مالی برای راه اندازی این بنیاد، به رهبر انقلاب اسلامی رسید. یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۴، نامه ای حاوی اسامی تعدادی از مداحان بیمار و ازکارافتاده، مبنی بر تقاضای رسیدگی به مشکلات آنان به دست مقام رهبری رسید و ایشان درباره این نامه گفتند: «لازم است افراد نیازمند و ازکارافتاده این مجموعه محترم بیمه شوند». از این روبنياد علمی، فرهنگی و آموزشی دعبل خزاعی در تاریخ سوم مرداد سال ۱۳۸۴ تأسیس شد.

۱۶ سال فعالیت در عرصه حمایت از مداحان

حالا بیش از 16 سال است که از آغاز به کار بنیاد دعبل می گذرد و امروزه خدمات بیشماری را به مداحان و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام ارائه می دهد. در ادامه به شرح این خدمات پرداخته ایم.

بیمه تامین اجتماعی

 خدمات اجتماعی بنیاد دعبل شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، بیمه عمر و حوادث بیمه سلامت، مستمری ،کمک هزینه های درمان و مساعدت های مالی به جامعه ستایشگران اهل بیت علیهم السلام است .

در مجموع و طی سال‌ها فعالیت بنیاد، حدود سه هزار خانواده از خدمات بنیاد دعبل استفاده کردند. در سال جاری حدود ۲ هزار خانواده از خدمات بیمه تامین اجتماعی، حدود ۱۸۸ خانواده خدمات مستمری و هزار و ۹۲۰ نفر از خدمات بیمه عمر و حوادث استفاده می‌کنند. از ابتدای تأسیس بنیاد دعبل تاکنون حدود ۴۵۰ نفر از طریق خدمات بنیاد بازنشسته شده‌اند.

فرهنگی

 بنیاد دعبل در نظر دارد در بخش ستایشگران وآیین ها به موضوعاتی همچون بازآفرینی نظام فکری، ساختارهای رسمی و غیررسمی و میراث فرهنگی، ستایشگری اهل بیت علیهم السلام، گسترش و حمایت از هیئت ها، صیانت از روش های اصیل و سنتی عزاداری و بررسی راهکارهای تقویت و توسعه آن قدم بردارد.

پیرغلامان از کار افتاده و ستایشگران نیازمند

با توجه به محدودیت های اعمال شده در تفاهم نامه سازمان تأمین اجتماعی برای ذاکران  بالای ۶۰ سال مبلغی ماهانه در قالب هدیه به جمعی از افراد واجد شرایط خاص پرداخت می گردد. از ابتدای فعالیت بنیاد تاکنون بالغ بر ۲۶۰ نفر از پیرغلامان در همه استان‌ها از این امکان برخوردار شده اند.

اردوی تفریحی و مسافرتی

 در راستای تلطیف روحیه و خدمت رسانی به خانواده معزز پیرغلامان از کار افتاده و ستایشگران نیازمند، با همکاری نهادهایی که ظرفیت‌های اردوی تفریحی در اختیار دارند تعاملاتی در حال پیگیری است تا بتوان از این ظرفیت به نفع جامعه هدف استفاده کرد.

جهاد

درخواست های بسیاری به صورت روزانه جهت کمک هزینه درمان، تامین مایحتاج و غیره در بنیاد دعبل دریافت می گردد که این موسسه اهتمام ویژه‌ای در این خصوص دارد. این کمک‌ها ذیل سرفصل‌های کمک هزینه کفن و دفن، کمک هزینه درمان و کمک هزینه خانوار به پیرغلامان و مداحان نیازمند پرداخت شده است. ضمناً این موسسه در جهت حرکت های جهادی در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه قدم برداشته و کمک‌های موثری در این خصوص و افراد نیازمند داشته است .(سیل ماهشهر، زلزله کرمانشاه،  کمبود آب خوزستان و سیستان وبلوچستان)

-هیئت و تشکل های مذهبی

با توجه به چشم انداز و اهداف کلان بنیاد پس از پیگیری‌های مکرر اقدام به خدمات متناظر برای هیئت و تشکل‌های دینی و مذهبی از جمله گسترش بیمه‌های فعالان فرهنگی ،کمک های فصلی و مناسبتی به این جامعه نموده است.

حمایتی

 بنیاد دعبل به  فراخور مناسبت ها و با توجه به آسیب پذیری جامعه هدف خصوصاً در  شرایط سخت دوران کرونا ،اقدام به تهیه بسته های معیشتی و اهداء به پیرغلامان از کار افتاده و ستایشگران نیازمند نموده است.

تسهیلات

 در راستای کمک به جامعه هدف در مشکلات و درخواست های مربوط به دریافت تسهیلات، با همکاری بخشی از بانک‌های عامل اقدام به بررسی و نیاز سنجی افراد درخواست کننده و مجوزات دریافت وام نموده است.

از فعالیت های آینده بنیاد دعبل بیشتر بدانید

اگر فعالیت های بنیاد دعبل را به سه قسمت دیروز ، امروز و فردا تقسیم کنیم. فعالیت هایی را که قرار است در آینده به نتیجه برسید از این قرار است:

الف ) طرح ملی بازنگری و پالایش لیست اعضا جهت توزیع عادلانه خدمات و تسهیم سهمیه تعداد بیمه شدگان در سراسر کشور توسط کمیته ستایشگری بنیاد دعبل خزاعی

ب) چاپ اشعار آیینی دعبل خزاعی همراه با ترجمه فارسی

ج) مکانیزاسیون  خدمات بنیاد به ستایشگران اهل بیت (ع) و فعالان فرهنگی از طریق سایت و پنل کاربری شخصی

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار