کد خبر: ۲۳۱۹
«فرزاد جمشیدی» مجری برنامه اینستاگرامی «به امید خدا»:

فضای مجازی می‌تواند، در گستره جهانی مخاطب جذب کند

برنامه اینستاگرامی «به امید خدا» ویژه ماه رمضان است که به همت واحد رسانه سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه همشهری و خبرگزاری فارس با اجرای «فرزاد جمشیدی» این شب‌ها در حال پخش است.
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

 

فضای مجازی می تواند ضمن حفظ ارزشها مخاطب در گستره جهانی‌ جذب کندبرنامه اینستاگرامی به امید خدا ویژه ماه رمضان به همت واحد رسانه سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه همشهری و خبرگزاری فارس از 28 فروردین مصادف با میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با اجرای مجری نام اشنای سحرهای ماه رمضان« فرزاد جمشیدی»آغاز شده  و تا ششم اردیبهشت ادامه خواهد داشت، به همین بهانه با فرزاد جمشیدی گفتگو کردیم.

نگه نداشتن دین در چاردیواری

فرزاد جمشیدی با اشاره به اینکه برنامه به امید خدا درادامه پویشی است که از مدتها قبل به راه افتاده اما نوع نگاه ما به این پویش متفاوت است، ادامه می دهد: گره زدن این پویش بزرگ به ماه خدا، یک دعوت ملی است که باید به خوبی اجرا شده و  به انجام برسد. این برنامه می خواهد بگوید کسانی که در ماه رمضان توحیدی شرکت می کنند به  عبارت« به امید خدا» چگونه نگاه می کنند؟  به نظرم امید به خدا به جای این‌که یک اراده جمعی باشد یک اراده فردی است در حالیکه فقط انجام یک کار خوب شخصی نیست. این یک قولی است که هرکس می تواند به خدا بدهد. مثلا شاهدیم که می نویسند  ‌به امید خدا به سفر می روم، به امید خدا خانه می خرم، به امید خدا دخترم‌را شوهر می دهم... در حالیکه به نظرم نوع نگاه من باید روی بار معنوی باشد، به امید خدا قول می دهم که آدم بهتری باشم، به امید خدا فرد مفید تر و مومن تری باشم. دین را در چاردیواری خانه خودم نگه ندارم بلکه بتوانم  به بقیه هم مهربانی کنم و وجه رحماني دین را سرایت دهم.

حرف حساب در لایو

این مجری با بیان اینکه این برنامه از شام ولادت امام ‌حسن مجتبی (ع)  آغاز تا یکی دو شب بعد از قدر سوم ادامه پیدا خواهد کرد و ما هرشب دراین بر نامه از ساعت ۲۳  و ۱۵ دقیقه  به مدت 45 دقیقه مهمان  صفحه فارس نیوز و همشهری نیوز پی پر هستیم.افزود: به عنوان یک مجری تلویزیونی معتقدم به هیچ وجه صفحه های اینستاگرام و مخاطبینش نه تنها از تلویزیون و رسانه ملی عقب نیستند بلکه خیلی مواقع نوع برنامه سازی شان متنوع تر است و مخاطبین بیشتری راهم جذب می کنند. فکر نکنیم می شود حرف خوب را فقط در تلویزیون  زد؛ حرف حساب را اگر حتی در لایو اینستاگرام  باشد مردم تماشا می کنند همانطور که در این ۲ شب که از برنامه گذشته این اتفاق افتاده است.

نکات خوب برنامه

جمشیدی درباره  روال برنامه  اینطور می گوید: من در برنامه های سحری تلویزیون، مونولوگ اجرا می کردم مثل نقالی که پرده هایی از ماه رمضان می بیند و برای بقیه نقل می کند  اما اینجا جز مونولوگ ۲ مهمان هم  داریم؛ یک مهمان اجتماعی که کار خیر انجام داده مانند بانوی وزنه برداری که مدال طلایش  را برای  آزادی زندانی ها غیر عمد به حراج می گذارد یا فرد کهنسالی که خانه هایش را در اختیار عروس و دامادها قرار داده است یا گروه خیریه ای که خانه ای فراهم کرده اند و کارتن خوابها را اسکان می‌دهند و از آنها مراقبت می کنند؛ این مهمانهای اجتماعی یا مهمان های خدایی ما هستند. یک بخش هم ما پیرغلامان اهل بیت و فرزندانشان را دعوت می کنیم هدفمان این است که آنها هم عمدتا راه خوب پدر را پی گرفتند و بگوییم رزق حلال می تواند از نسلی به نسل بعد منتقل شود نسل سینه زن ، فرزندانشان هم به اهل بیت گرایش پیدا می کنند این خیلی نکته خوبی است اگر پیرغلام داریم «برنا غلام» هم‌داریم این نکات خوب برنامه است.

جذب مخاطب جهانی

فرزاد جمشیدی در پاسخ اینکه با گسترش فضای مجازی، برنامه های نوین به این سبک در جذب مخاطب  که به تلویزیون عادت کرده اند چقدر تاًثیر دارد؟ می گوید: شخصا معتقدم نه تنها فضای مجازی می تواند موفق باشد بلکه به نظرم صدا وسیما در سال‌های مختلف از نظر نوع برنامه سازی یک پرچین و حصاری دور خودش تنیده است که مخاطبان مشخصی را جذب کرده است. اما فضای مجازی اینطور نیست فضای مجازی در عین حال که می تواند اصول ارزشی  و انقلابی ودینی ما را رعایت کند در کنارش می تواند مخاطب در گستره جهانی‌ جذب کند. من به عنوان کسی که سال‌ها  برنامه سحری و برنامه معارف در تلویزیون اجرا کرده است می گویم که نوع برنامه سازی در تلویزیون طوری است که از بین مخاطبین انتخاب می کند اما مخاطبان فضای مجازی می روند با میل خودشان انتخاب می کنند که کدام صفحه مجازی  را ببیند این انتخاب قشنگ است و گستره برنامه سازی را وسیع تر می کند از این جهت رویکرد خوبی است.

 

فضای مجازی می تواند ضمن حفظ ارزشها مخاطب در گستره جهانی‌ جذب کندبرنامه ساز موفق

این مجری معارفی اظهار داشت: وقتی من صحبت از تنوع می کنم تنوع  به معنای خروج از مرزهای ارزشی مان نیست ما می توانیم  درعین حال که تنوع بر نامه را حفظ می کنیم، مخاطبینی را انتخاب کنیم که شاید در ظاهر، عامل به دستور الهی نباشد اما  ما کسی را نداریم  که با خدا قهر باشد فقط ناآشنا است. ما باید طوری  کمند بیندازیم تا کسانی که دور افتاده اند اما اصلا با خدا قهر نیستند را دعوت کنیم،  برنامه باید این هنر را داشته باشد  و آنچنان شیوایی کلام وبلاغت داشته باشیم  که بتوانم کسانی را که ظاهر متفاوتی دارند را جذب کنم.اگر مخاطب من فقط طیف مذهبی باشند  هنر نکرده ام  وقتی من برنامه‌ساز موفق هستم که موفق شوم دایره برنامه را گسترده تر کنم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار