کد خبر: ۲۷۱۹
رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب تبیین کرد:

نقش برجسته معلمان در ایجاد فرهنگ اسلامی در مدارس

حجت الاسلام فاضلی پور گفت: تفکر در مساله نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس نشان می‌دهد که، معلمان مهمترین اصل اساسی در پیشبرد اهداف پژوهش حاضر بوده است.
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت الاسلام اسحق فاضلی پور رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب گفت: فرهنگ اسلام می‌توان استنباط نمود که کمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است. این هدف غایی به اهداف اعتقادی، اخلاقی و علمی و آموزشی مرتبط است.

وی در ادامه بیان داشت: خداوند نخستین معلم است و شغل معلمی شریف و با عظمت است. کیفیت معلم امروز به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آموزش و پرورش قلمداد می‌شود و از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه‌ای حفظ عناصر و ارزش‌های اسلامی و فرهنگی است و این امر بدون تردید در هر برهه از زمانی با تلاش معلمان محقق می‌گردد.

وی گفت:تفکر در مساله نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس نشان می‌دهد که، معلمان مهمترین اصل اساسی در پیشبرد اهداف پژوهش حاضر بوده است و باید به چند اصل توجه نمود:الگوپذیری از سیره پیامبر (ص) و ائمه بعنوان سرمشق‌های تعیین شده دین مبین اسلام، اتخاذ تدابیری در جهت تعلیم و تربیت از سطح ابتدایی تا متوسطه و عالی توام با تربیت معنوی و تهذیب اخلاقی، آموزش مهارت‌های تخصصی معلم جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آنان، نهادیه شدن تفکرات خلاقانه و نوآورانه متناسب با فرهنگ اسلامی جامعه، مشارکت دولت و سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها خصوصاً رسانه‌ها در جهت ارائه الگو‌های صحیح مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی، عدم وابستگی فکری معلمین به بیگانگان در جهت ممانعت رسوخ فرهنگ بیگانه که باعث انحراف در تحلیل مسائل دینی و فرهنگی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب افزود:ازانجا که کودکان و نوجوانان بیشترین و مناسب‌ترین اوقات عمر خویش را در مدرسه می‌گذرانند لذا، مانوس نمودن آنان با این فریضه‌ی الهی و ترغیب آنان به نماز نیازمند فراهم آوردن شرایط و امکانات متناسب در مدرسه است.

فاضلی پور بیان داشت: در فرهنگ اسلامی مدرسه جایگاه تربیت و پایگاه تعلیم است در مدرسه هم باید اخلاق و فضیلت و معنویت را گسترش بخشید و هم علوم و فنون را تعلیم داد، تا بر اساس این اندیشه وقتی کودک با فطرت پاک خدادادی وارد مدرسه می‌شود امکان حرکت هماهنگ و همسو و وابسته با یکدیگر را داشته باشد.

وی افزود:از یک سوء باید روح و روان و جسم او متناسب با نیاز‌های فطری و اجتماعی پرورش یابد، اصول اخلاقی راباز شناسد و به آن‌ها متخلق شود ارزش‌های اسلامی را محترم شمارد و از آن‌ها پاسداری نماید وبرای عبودیت خداوند و زندگی بر مبنای تعالیم الهی در جامعه اسلامی تربیت شود واز سوی دیگر باید بتواند متناسب با نیاز حال و آینده جامعه معلومات و فنون مورد نیاز را فراگیرد با اطلاعات و علوم روز آشنا شود ومهارت‌های ضروری برای حضور در صحنه تولید و سازندگی ر اکسب کند.

فاضلی پور گفت: اگر این عوامل به نحو مطلوب در مدرسه‌ای فراهم آید می‌توان رشد و بالندگی دانش آموزان آن را نظاره نمود در غیر این صورت فرآیند تعلیم وتربیت آسیب دیده و بازده امکانات و منابع به حداقل خواهد رسید، فرزندان انقلاب بهترین دوران زندگی خود را در مدرسه می‌گذرانند و تربیت مذهبی ان‌ها نیاز به شناخت عمیق و فراهم آوردن امکانات انسانی وفیزیکی مناسب دارد؛ لذا با توجه به سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی در مدرسه و تحولات روحی و روانی این دوران اتخاذ راه کار‌های کلیشه‌ای و تکراری نمی‌تواند پاسخ به نیاز‌های هر دوره باشد. توجه به ویژگی‌ها و نیاز‌های دانش آموزان در حیطه‌های مختلف در دوران دبستان، راهنمایی و متوسطه تدوین اهداف تربیت دینی و نوسازی معنوی مناسب هر دوره را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد کرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار