کد خبر: ۲۸۱۷
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری:

تولید داستان ایرانی در دستور کار مرکز آفرینش‌های ادبی

در چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با حضور در غرفه انتشارات سوره مهر درمورد آخرین فعالیت‌های دفتر آفرینش‌ها گفتگو کرد.
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴

 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «عباس محمدی» مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ابتداي گفتگو با خبرنگار سازمان تبليغات اسلامي ضمن  تأكيد بر این نکته که استقبال از نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده  است، کرونا و وضعیت اقتصادی را  از عوامل مهم این کاهش استقبال دانست.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی در واکنش به این سوال که حال و روز شعر در این روزها چگونه است گفت: « در بخش شعر از منظر خود شعر، وضعیت خیلی بد نیست اما در بخش  اقبال و استقبال از آن مشکلاتی وجود دارد. هر از گاهی چهره‌های معروف یا همان به اصطلاح «سلبریتی‌ها»  کتابی می‌نویسند که نه داستان است نه شعر اما مردم از آن استقبال می‌کنند و بارها تجدید چاپ می‌شود. این نشان می‌دهد اگر برای یک کتاب به درستی تبلیغ و درست معرفی شود، مردم از آن اقبال می‌کنند. موضوع دیگری که در فضای کتاب مشکل آفرین شده عدم توجه به ترجمه است. ترجمه در بسیاری از موارد از درگاه‌های دولتی انجام می‌شود و تنها باعث از دست رفتن سرمایه شده و بازگشتی هم ندارد. از سوی دیگر گرانی کاغذ و نبودن قانون حق نشر کپی رایت از موانعی است که اقبال به ادبیات خلاق (شعر و داستان) کمتر شود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی تاکید کرد: قصد داریم داستان ایرانی تولید کنیم تا ادبیات ایران را به جهان معرفی کنیم و بر زیست‌بوم و فرهنگ ایرانی متمرکز شویم. همین امروزه محصولاتی در دفتر مرکز آفرینش‌های ادبی به چاپ رسیده است که از نظر معنا شناسی و نشانه‌شناسی بررسی شده و از نظر ساختاری ادبیات به روزی در حال خلق شدن است.

محمدی درباره تولیدات این مرکز در سال ادامه داد: دفتر مرکز آفرینش‌های ادبی هر سال نزدیک به ۴۰ رمان جدید تولید می‌کند. از برگزاری آخرین نمایشگاه تا کنون نیز  ۱۰۰اثر جدید در داستان و شعر داشته‌ایم.

وی  در مورد راه‌های انتشار کتاب‌های رمان و شعر در دفتر آفرینش‌ها گفت: مسیر اول با نظارت و رویکرد هدفمند دفتر ادبیات داستانی برخی آثار به چاپ می‌رسند. مسیر دوم، نویسندگان به صورت مستقل کتابشان را ارائه می‌دهند. این آثار کارشناسی شده و امتیازی‌بندی می‌شود. کتابی که حدنصاب امتیازات را کسب کند به چاپ می‌رسد. مسیر سوم، در مراکز استانی آفرینش‌های ادبی کلاس‌های استعدادیابی برگزار می‌شود که آثار شرکت‌کنندگان در دو سطح استانی و ملی رتبه‌بندی می‌شود و به چاپ می‌رسد.

محمدی کارشناسی آثار را رکن مهم و اساسی برشمرد و افزود: کارشناسی و ویراستاری محتوایی آثاری که به دفتر مرکز آفرینش‌های ادبی ارسال می شود در بسیاری از مواقع موجب بالا رفتن کیفیت اثر شده و در جشنواره‌هایی که با رویکرد کیفی برگزار می شود حایز رتبه و جایزه می شوند و بارها تجدید شده اند. در آخرین مورد  کتاب آنیماه نوشته عالیه مهرابی و همچنین ساعت دنگی محمداسماعیل حاجی‌علیان  به  عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند که اتفاق مبارکی بود برای مرکز آفرینش‌های ادبی بود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار