کد خبر: ۲۸۴۲

از کلاس دفاع شخصی تا ساخت مسجد

ساخت مسجد در یکی از محله‌های شهر گرگان که هیچ مسجدی نداشت تا برگزاری مسابقات ورزشی فعالیت‌های روحانی جوانی است که اهالی محله را همراه کرده است.
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶

به گزارش خبرنگار نهضت، متولد دهه هفتاد هست و پر از شور ونشاط و انرژی. از آبان ماه سال ۱۴۰۰ فعالیت هایش را در محله شهید جاوید شهرستان کلاله استان گلستان آغاز کرد و حالا این روز‌ها کم‌تر کسی را در محله شهید جاوید پیدا می‌کنید که حجت الاسلام محمد نوری را نشناسد.

ساخت مسجد در محله‌ای که مسجد نداشت

کلی دغدغه در ذهن دارد و با کمک جوان‌های محل سخت مشغول کارند تا بتوانند اتفاق‌های خوبی را درمحله رقم بزنندو پای حرف هایش که بنشینی، ناگفته‌های زیادی از کم و کسری‌های محله دارد. حاج آقا نوری می‌گوید: همان روز‌های ابتدایی که کارم را درمحله آغاز کردم بزرگترین خلعی که احساس می‌شد وحجود نداشتن مسجد یا حسینیه‌ای برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بود. این موضوع کار را برایم سخت می‌کرد ام توکل به خدا کردم و پیش رفتم.

 

از کلاس دفاع شخصی تا ساخت مسجد

او ادامه می‌دهد: خدا هم کمک حالم شد و اتفاق‌های خوبی را برایمان رقم زد. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم خوشبختانه یکی از خیرین قطعه زمین ۳۰۰ متری را برای ساخت مسجد دراختیارم گذاشت. این تازه اول کار بود و برای بقیه راه مشکلات بزرگتری سرراهمان قرار داشت.

از کلاس دفاع شخصی تا ساخت مسجد

حاج آقا نوری می‌گوید: براس ساخت مسجد همه دست به دست دادیم تا این اتفاق خوب رخ دهد. هرکس هرکاری از دستش برمی آمد انجام می‌داد. یکی شاید هزار تومان کمک می‌کرد ویک نفر دیگر که وضع مالی خوبی داشت میلگرد داد. یکی از روحانیون اهل سنت چند تن آجر داد و دیگری سیمان هدیه داد. بالاخره همه دست به دست هم دادیم تا اینکه پی ریزی انجام شده، ستون‌ها را زده ایم و منتظریم که با کمک خیرین سقف مسجد را بزنیم.

نماز جماعت در مسجد نیمه کاره

این روز‌ها که مسجد نیمه ساخته محل قدم علم کرده است، نماز جماعت در همین مسجد نیمه کاره در حال برگزاری است.

از کلاس دفاع شخصی تا ساخت مسجد

حاج آقا می‌گوید: محرم در همین مسجد مراسم عزاداری برگزار کردیم صندوقی راه انداختیم و کلی کاری‌های دیگر. بدون شک پس ساخت کامل اتفاق‌های بزرگتری رخ می‌دهد.

حاج آقای نوری یکی از مشکلات محله شهید جاوید را فعالیت‌های فروشندگان مواد مخدر می‌داند و می‌گوید: با تلاش جوانان محله و همکاری نیروی انتظامی و بسیج این افراد شناسایی شدند.

کلاس برای اشتغال زایی

یکی دیگر از فعالیت‌های حاج نوری این است که با هدف اشتغالزایی برای جوانان محله کلاس‌هایی نظیر تعمیرات لوازم خانگی، بخاری و نظایر آن شکل گرفته است تا کمکی باشد برای جوانان جویای کار.

وی می‌گوید: کار که باشد بسیاری از مشکلات به خودی خود برطرف می‌شود. این روز‌ها درصدد هستیم تا با تهیه دستگاه‌های جوجه کشی برای افراد جویای کار آن هم با همکاری نهاد‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد شرایط خوب اشتغال را به وجود بیاوریم.

آموزش دفاع شخصی با حاج آقا

نوری می‌گوید: من سالهاست که ورزش می‌کنم، مدرک دفاع شخصی هم دارم. ورزش کردن باعث بالا رفتم روحیه جوان‌ها می‌شود. به همین خاطر تصمیم گرفتم از این ظرفیت هم استفاده کنیم. حالا هم مدارکم را به فدارسیون داده ام تا بتوانم رشته نیوکنفگو را در محله راه بیاندازم.

وی ادامه می دهد: امروزه هم به جوانان محل آموزش دفاع شخصی می دهم تا با ورزش بیشتر آشنا شوند.

شناسنامه محله

شناسنامه یک محل می‌تواند به حل برخی از مشکلات کمک کند. یکی از کار‌هایی که حجت الاسلام نوری انجام داده است تهیه شناسنامه برای محله است. او در این باره می‌گوید: شناسایی نیازمندان حقیقی یکی ازکار‌هایی است که با کمک جوانان و بزرگتر‌های محله آن را عملیاتی کرده ایم. پس از این کار بسته‌های معیشتی و غذای گرم بین این خانواده‌ها توزیع شده که تعداد غذا‌های گرم به بیش از ۵ هزار پرس می‌رسد.

از کلاس دفاع شخصی تا ساخت مسجد

نگاه به آموزش

حاج آقا نوری می‌گوید: آموزش‌هایی در حوزه مباحث خانواده دیده ام و برای کمک به افرادی که دچار اختلافات خانوادگی یا در شرف طلاق هستند تلاش می‌کنم. این تلاش‌ها هم ثمرات خوبی را به دنبال داشته است. دوره‌های مباحث خانواده نیز در منزل برخی اهالی محله توسط او برگزار می‌شود.

از کلاس دفاع شخصی تا ساخت مسجد
پیگیری مشکلات عمرانی محله و تلاش در حل مشکلات آسفالت خیابان‌ها با رایزنی با مسئولین شهری از دیگر کار‌هایی است که در برنامه‌های حاج آقای نوری می‌توان مشاهده کرد.

نذر نان، پویش نان

یکی از کار‌هایی که به همت حاج آقا در محله انجام گرفته است پویش نان است. وی در این باره می‌گوید: هرماه با کمک خیرین مقداری وجه نقد جمع می‌شود، با یکی از نانوایی‌های محل صحبت کردیم تا به افرادی که توسط ما شناسایی شده اند و قبض نان در دست دارند با کمال احترام نان تحویل دهند.

از کلاس دفاع شخصی تا ساخت مسجد

برگزاری مراسم زیارت عاشورا در خانه شهدا

فعالیت‌هایی که این روحانی جوان درمنطقه انجام می‌دهد دایره گسترده‌ای دارد. به طور مثال برگزاری مراسم زیارت عاشورا و دعای توسل در منزل شهدا. یا برپا کردن جلسات قرآنی در خانه جوان‌های روستا.

تأمین جهیزیه،کمک به خانواده های بی سرپرست و کلی کارهای دیگر از فعالیت های روحانی جوان محله است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار