کد خبر: ۲۸۵۴
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دیدار با خانواده شهید «عباس شیرازی»:

مستند‌های جذاب از زندگی شهدای سازمان تولید می‌شود

حجت الاسلام قمی قمی می‌گوید که ازهمان زمان معارفه، اشتیاق زیادی برای دیداربا خانواده شهدای سازمان و خصوصا خانواده شهید شیرازی داشته، اما مشکلات و خصوصا شیوع کرونا باعث تاخیر در انجام این دیدار‌ها شده است.
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

«سلام خدا بر شهید شیرازی، سلام خدا بر شهید حقانی، سلام خدا بر همه شهدای سازمان تبلیغات اسلامی» این نخستین سخنانی بود که حجت الاسلام محمد قمی، در مراسم معارفه اش به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ششم شهریور ۹۷ در حوزه هنری گفت و با این سخنان، ارادت قلبی خود به شهیدان و بنیانگذاران سازمان تبلیغات اسلامی را نشان داد.  
حاج آقا قمی می‌گوید که ازهمان زمان معارفه، اشتیاق زیادی برای دیداربا خانواده شهدای سازمان و خصوصا خانواده شهید شیرازی داشته، اما مشکلات و خصوصا شیوع کرونا باعث تاخیر در انجام این دیدار‌ها شده است.
بلاخره اما، شامگاه دوشنبه - بیستم و ششم اردیبهشت ماه-، با فروکش کردن روز‌های تلخ و سخت کرونا، فرصت مناسبی پیش آمد تا حجت الاسلام قمی به دیدارخانواده شهید حجت الاسلام عباس شیرازی برود، تا از خانواده قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در سال‌های ۶۲ تا ۶۴ و فرمانده تبلیغات جبهه و جنگ تجلیل کند.
  در این دیدار که حجت الاسلام ناصر شکریان امیری، معاون «هماهنگی امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی» و حجت الاسلام سید محمد شریف حسینی کوهستانی، مشاور رئیس سازمان در امور ایثارگران و مسئول جذب و گزینش سازمان، حاج آقا قمی را همراهی می‌کردند، رئیس سازمان تبلیغات خطاب به همسر و خانواده شهید شیرازی گفت: به همراه دو استاد و ریش سفید سازمان که به قول معروف «السابقون» هستند خدمتتان آمده ایم و آن‌ها را واسطه کرده ایم که از سخنان و دعای خانواده شهید، کسب نور و فیض کنیم و ملاحظات و تذکراتی را که شما بعنوان همسر شهید بزرگوار شیرازی صلاح می‌دانید را به گوش جان بشنویم و انجام بدهیم.
جوان‌ها باید بشناسند
در این دیدار صمیمی، پسر شهید شیرازی گفت: من متولد شهریور ۶۴ هستم و پدر در خردادماه شهید شده بودند، بنابراین حضور ایشان را درک نکرده ام و تنها از طریق اندک آثار و سخنرانی‌هایی که از پدر به جای مانده است با ایشان آشنا شده ام.
وی در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه پدر را ندیده ام و در حضورشان نبوده‌ام، شناخت اندکی از پدر دارم ولی هر چه می‌گذرد می‌فهمم که ایشان چه شخصیت بزرگی بوده اند و خصوصا شگفتی ام از این است که ایشان با آنکه در نخستین سال‌های دهه چهارم زندگی اشان شهید شدند، اما چه مسئولیت‌های سنگین و بزرگی را بر دوش داشته اند و در عین حال با همه مشغله‌های کاری، چقدر با خانواده رابطه عاطفی مناسبی داشته اند، این نکته‌ای است که فکر می‌کنم که جوان امروز جامعه ما باید بداند، اینکه چطور آن‌ها این قدر پرتلاش و موفق بوده اند و مثلا چطور با آن همه کار و مسئولیت، با همسر و فرزندان خانواده این قدر خوب بوده اند.
معرفی هنرمندانه شهدای سازمان 
صحبت که به بحث عدم شناخت کافی جامعه از شهدای شاخصی مانند شهید شیرازی می‌رسد، حچت الاسلام قمی، نوید فعالیتی گسترده و بنیادین درباره معرفی شخصیت والای شهدای سازمان می‌دهد و می‌گوید: به حوزه هنری انقلاب اسلامی ماموریت داده ام که آثاری هنرمندانه و شاخص را درباره معرفی شهدای روحانی سازمان اعم از علمای بزرگی، چون شهید باهنر، شهید شیرازی و حقانی تا شهدای کمتر شناخته سازمان در شهرستان‌ها و استان‌ها   بسازند، در این زمینه تمام تاکید بر این است که مستند‌های خوبی تهیه شود تا دستمایه روایت‌های داستانی از زندگی این شهدای بزرگوار بشود، آن‌ها شهدای مظلومی هستند که جامعه چندان درباره اشان نمی‌داند.
حاج آقا قمی خاطره‌ای  را روایت می‌کند و می‌گوید یادم هست که آقای یدالله صمدی که «شوق پرواز» را درباره خلبان شهید بابایی ساختند، می‌گفت قبل از آنکه این اثر را بسازم تنها از شهید بابایی نام یک اتوبان را شنیده بودم و نمی‌دانستم که این انسان بزرگ چه کار‌های شگفت انگیزی انجام داده است، اما وقتی  درباره ایشان مطالعه کردم دیدم چه شخصیت بزرگی هستند، اکنون ما به دنبال آن هستیم که این شخصیت‌ها به درستی شناسانده شوند.
حاج آقا قمی ادامه می‌دهد‌: نکته‌ای که درباره آن اصرار دارم این است که  «واقعیت» روایت شود، شهدا نیاز به بزک کردن ندارند، تنها نکته مهمی که در این روایت وجود دارد این است که زندگی و حقیقت شهید باید با شیوه‌ای هنرمندانه منعکس شود،  بزرگواری‌ها، عظمت  وجودی، رفتاری و خلقیات شهیدان به درستی بیان شود.  
کتابی برای معرفی شهدای سازمان
در این دیدارهمچنین حجت الاسلام حسینی کوهستانی، مشاور رئیس سازمان در امور ایثارگران و مسئول جذب و گزینش تبلیغات اسلامی، توضیحاتی درباره فعالیت‌های سازمان در همراهی با کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی که چهارم خرداد ماه در قم برگزار می‌شود بیان کرده و گفت: در حد بضاعتمان در کنار سایر سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تلاش می‌کنیم تا شهدای روحانی را بهتر به جامعه معرفی کنیم و این نیاز جامعه امروز است که این شهدای اسوه را بشناسند.
وی در ادامه گفت تلاش می‌کنیم تا یک کتاب تحقیقی درباره شهدای سازمان منتشر کنیم که در آن تمامی شهدا معرفی می‌شوند و در حال حاضر در حال مکاتبه با مراکز استانی و شهرستانی هستیم تا اطلاعات مربوط به شهدای سازمان را ارسال کنند.
تواضع و قناعت
در ادامه این دیدار، حجت الاسلام قمی از همسر شهید درخواست کردند از خصوصیات اخلاقی ایشان بگویند که همسر شهید شیرازی در این باره گفت: مهمترین ویژگی ایشان این بود که هیچوقت درباره مسئولیت هایشان صحبت نمی‌کردند، ایشان دوست داشتند ناشناخته بمانند، خیلی بی ادعا بودند، ما تا سال ۶۰ در قم بودیم و ایشان هم بین تهران و قم در رفت و آمد بودند، اما، چون دایم نگران بودیم برای همراهی با ایشان به تهران آمدیم و از آن سال تا سال ۶۴ که شهید شدند در قصرفیروزه تهران در کنارشان بودیم، اما هیچوقت سمت‌ها و مسئولیت‌های ایشان را نفهمیدیم، تا اینکه وقتی شهید شدند فهمیدیم که چه مسئولیت‌های سنگینی داشته اند.
ایشان در سال‌های اول، همیشه در مسافرت بودند، ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان معمولا در خانه نبودند، اما با این حال،  رابطه عاطفی بسیار خوبی با خانواده داشتند، حتی برای من در این زمان نامه می‌نوشتند که نامه هایشان منتشر شده است.
همسر شهید در ادامه می‌گویند: خصوصیت مهم دیگر ایشان ساده زیستی و قناعت بود، با آنکه به بنده به عنوان همسر، احترام زیادی می‌گذاشتند وعلاقه زیادی به بچه‌ها داشتند، اما حتی اگر برای بچه‌ها هم چیزی اضافه بر معمول درخواست می‌کردیم قبول نمی‌کردند، البته اینکه می‌گویم اضافه بر معمول منظورم چیز‌های گرانقیمت نیست، یادم هست حتی وقتی یک تخت برای بچه اولمان می‌خواستیم بگیریم و یا برای بچه ها، دوچرخه می‌خواستم قبول نکردند، ایشان خیلی ساده زیست بودند و بی توجه به دنیا و متاسفانه این خصوصیت را خیلی کم در افراد دیگر می‌بینم، خصلت خوب دیگرشان این بود که حتی اگر از کسی هم ناراحتی داشتند هیچوقت چیزی نمی‌گفتند چه از نزدیکان و چه از همکارانشان و صبوری خاصی داشتند.
خانم شهید شیرازی ادامه می‌دهد، یکی از خانم‌های نویسنده، سخنرانی‌های ایشان را برای نوشتن کاری گوش داده بودند و ایشان می‌گفتند که چقدر حرف‌های شهید به روز است، انگار که برای نسل امروز است، اما متاسفانه منش و رفتار این شهدا ناشناخته مانده است. ایشان به حدی متواضع بودند که یکبار که به منزل یکی از مراجع می‌خواستیم برویم متوجه شدیم که به خاطر مسائل امنیتی ورودی خیابان را بسته اند، ایشان بدون آنکه خودشان را معرفی کنند، پیاده شدند و مسیری طولانی را با پای پیاده رفتیم، چرا که اصلا دوست نداشتند که از شهرتشان استفاده کنند.  
خودشان هم باید راضی باشند
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این دیدار گفت: ما قبول داریم که بخشی از اینکه این چنین انسان‌های بزرگی برای جامعه ناشناخته مانده اند بر گردن ماست، اما بخشی هم این است که خود آن وجود بزرگ باید راضی باشد که شناخته شود.
حضرت آقا تعبیری دارند درباره شهید باهنر، این انسان دانشمند و صاحبنظر، که می‌گویند به تجربه اینطوری جمع بندی کردم که خود شهید زیاد دوست ندارد شناخته شود، البته کتاب هایشان هست و جوان‌ها می‌شناسند، اما خودشان انگار بی اعتنا به دنیا بودند و این را با شواهد زیادی می‌گویند، در مورد شهید شیرازی هم، آن وجود نورانی باید راضی به این بشود که شناسانده شود.  
البته که در این شناساندن باید دید هنری وجود داشته باشد، باید به طوری تولید شود که جوان‌های امروز بپسندند، نمونه چنین کارهایی، فیلم موقعیت مهدی – درباره شهید باکری- و فیلم هناس درباره زندگی شهید رضایی نژاد از شهدای هسته‌ای است که هر دو فیلم مورد توجه قرار گرفته اند.
این دیدار صمیمانه با خانواده نخستین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اهدای لوح سپاس به خانواده شهید پایان یافت.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار