کد خبر: ۳۲۹۱
«محمدقائم خانی» نویسنده کتاب «سیمرغ سی مرغ»:

این کتاب، پیشنهادی برای گفتگو است

کتاب «سیمرغ سی مرغ» روایت داستان‌گونه پیرامون زندگی امام خمینی (ره) است که توسط «محمدقائم خانی» تالیف و به همت شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده‌است
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

کتاب «سیمرغ سی مرغ» روایت داستان‌گونه پیرامون زندگی امام خمینی (ره) است که توسط «محمدقائم خانی» تالیف و به همت شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده‌است. این کتاب از تولد آقا سید روح‌الله در خانه بزرگ آقامصطفی در خمین شروع می‌شود تا وداع شگفت‌انگیز مردم ایران با امام‌خمینی (ره) در بهشت زهرای تهران ادامه پیدا می‌کند. اهمیت کتاب «سیمرغ سی مرغ» در این است که نویسنده توانسته تمام زندگی امام را با یک زاویه دید تازه و در بیانی موجز، در کتابی کم‌حجم به رشته تحریر درآورده است گفتگوی ما را محمدقائم خانی بخوانید......

دست خالی بازار

احتمالا شماهم مثل خیلی‌ها فکر می‌کنید بازار کتاب ما پر است از زندگی نامه‌های متعدد و قفسه‌های کتابخانه‌ها پر شده از کتاب‌هایی که در باره زندگی امام خمینی (ره) نوشته شده است و کتاب جدید چه حرفی جدیدی را می‌خواهد بزند؟ «محمدقائم خانی» نویسنده کتاب «سیمرغ سی مرغ» با بیان این نکته ادامه می‌دهد: «من هم قبلا از نگارش کتاب چنین حسی را داشتم، ولی همه ما اشتباه کرده ایم. این را زمانی متوجه شدم که خواستم زندگی نامه امام خمینی (ره) را بنویسم. خصوصا از آن منظر که من دنبال می‌کنم چیزی دم دست نبود. می‌خواستم زندگی امام (ره)‌را از زاویه‌ای نگاه کنم که ایشان به تحولات انقلاب و تاریخ معاصر نگاه می‌کرد و در سخنرانی‌ها توضیح می‌داد.»

عطار و سیمرغ

وی اضافه می‌کند: «برای همین سراغ چیزی رفتم که نخ تسبیح امام (ره) و وقایع باشد و شخصیت‌های پیرامون امام را به ایشان پیوند بزند. این بود که به دونقطه اصلی رسیدم: اول وجه اسلام بود و همه این حرکت برای اسلام انجام شده است، اما چیزی که گم بود و من به دنبال پیداکردن آن بودم ایران بود. سراسر زندگی امام (ره) پر از نشانه‌هایی است که ما را رهنمون می‌دهد به سنت‌های اصیل ایرانی. یکی از سنت‌های اصیل ایران شعر فارسی است و یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایرانی عطار نیشابوری است. منطق‌الطیر عطار داستان پرندگان مهاجری است که به رهبری هدد قرار است به قله قاف برسند. عطار در منطق الطیر علاوه بر یک قصه تمثیلی برای سلوک عرفانی و یک نوع حرکت اجتماعی را هم به ما نشان می‌دهد. به نظرم رسید با سیمرغ منطق الطیر عطار می‌شود زندگی امام خمینی (ره) و حرکت مردم ایران در سال ۵۷ را بهتر می‌شود فهمید. این شد که با این نگاه به سراغ زندگی نامه داستانی امام (ره) رفتم و نتیجه اش کتاب سیمرغ سی مرغ شد.»

شیرینی نگارش کتاب

به گفته این نویسنده از آنجا که کار من نوشتن است کار پژوهشی و داستانی نیست در ذهنم هیچ وقت نوشتن یک زندگی نامه نبود به پیشنهاد دوستی تصمیم گرفتم امتحان کنم و متنی نوشتم و مورد قبول رفیقم قرار گرفت وقرار شد تکمیلش کنم. نگارش کتاب با شروع کرونا و روز‌های سخت برای مردم ایران و جهان مصادف شده بود. اما نگارش این کتاب شیرینی خاصی برای من داشت، غرق دنیای خودم بودم گاهی دوستی تماس می‌گرفت و از حال بدش می‌گفت که دوست دارند بیرون بروند و به خاطر شرایط کرونا نمی‌توانند، اما من آن روز‌ها حال بدی نداشتم. این کتاب روایت شخصی من از زندگی حضرت امام (ره) است. در این کتاب هیچ چیزی که خارج و به نوعی خلاف اسناد تاریخی باشد، نیست. در زندگی نامه داستانی به جای توجه به اسناد و پژوهش‌ها به خود حوادث و وقایع توجه می‌شود من هم به آن تمرکز کردم شخصیت‌هایی که دور و بر امام راحل بودند. بخشی را با تخیل نوشتم تا خود حادثه برجسته شوداما چیزی خارج از وقایع تاریخ معاصر نیست نه شخصیتی خلق و نه حادثه‌ای اضافه شده است. برای من همه قسمت‌های کتاب از ولادت و درگیری پدرشان و سبک زندگی شان برایم جذابیت داشت. سختی اصلی پیدا کردن فرم روایی داستان بود که چگونه می‌خواهیم با آن جلو برویم تا چیزی که در ذهن داریم را در قالب کلمات بیاوریم. آن فرم روایی که پیدا می‌شود بخش بزرگی از نگرانی‌ها در قالب روایت گم می‌شود، اما این که از چه زاویه‌ای به کتاب نگاه می‌شود و بعدا چه برداشتی می‌کنندکمی ذهنم را مشغول می‌کرد.

تعداد بازدید : 1
پیشنهاد گفتگو

محمد قائم خانی در پایان می‌گوید: «این کتاب پیشنهادی برای گفتگو است. پیشنهاد می‌دهم طیف‌های مختلف فکری بیایند درباره امام (ره) صحبت کنیم یا روبرو یا در خلال این سطورگفتگو شکل می‌گیرد. اگر ما به قرن گذشته توجه کنیم بر شناخت ایران و شناخت خودمان یقینا اولین شخصی که باید تکلیفمان را با آن روشن کنیم- با هرموضعی که باشیم- امام خمینی (ره) است. حس می‌کنم این‌کار را انجام ندادیم پژوهشگران، نویسندگان و اهالی فکر و کتاب آنقدری که جا دارد که کاویده باشند انجام نداده اند انگار امام (ره) وارد ذهنیت جمعی ما در بخش نخبگانی نشده، هرچند در ذهن عموم مردم کاملا پررنگ‌است. این یک دعوت است برای گفتگو و شناخت ایشان که زندگی ما در پرتو حرکت ایشان ساخته شده است.»
ارسال نظر