کد خبر: ۳۴۹۰
نشست مسئولین کمیته‌ها و شورای مشورتی مجمع کانون‌های فرهنگی، تبلیغی

«طرح و برنامه» و «تعامل» رمز پیشبرد کار کانون هاست

نشست مسئولین کمیته‌ها و شورای مشورتی مجمع کانون‌های فرهنگی، تبلیغی با حضور حجت الاسلام والمسلمین باباخانی - رئیس سازمان تشکل‌های دینی-، طبرستانی - رئیس مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی و روسای کمیته‌ها و شورای مشورتی برگزار شد،
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

به گزارش پایگاه خبری نهضت، در این نشست، بعد از  مرور گزارش عملکرد سه ماهه اول سال 1401 ، جلسه پرسش و پاسخ با حضور رئیس سازمان هیات و تشکل های دینی برگزار شد.

 حجت الاسلام مجید باباخانی - رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی- بعد از شنیدن سئوالات حاضران ، به بیان راهکارهای عملی در این زمینه پرداخت و خصوصا بر بحث ایجاد هویت برای کانون های فرهنگی تبلیغی استانی و مجمع کانون های فرهنگی و تبلیغی کشور تاکید کرد.

 هویت کانون‌ها باید جدی گرفته شود

حجت الاسلام باباخانی با بیان اینکه هویت مجمع کانون‌ها مهم است و باید کانون‌ها در هویت بخشی به خود پیش قدم باشند افزود: باید هویت کانون‌ها را جدی بگیریم وبرای برطرف کردن مشکلات ، با کار جدی قدم برداریم. در صورتی که کار جدی پیش برود، آنوقت در سطح استان و شهرستان استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان سازمان‌ها ونهاد‌های استان نیز کانون‌ها را جدی می‌گیرند و از آن‌ها حمایت خواهند کرد.

 رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما باید به مجمع کانون ها هویت بدهیم و به این منظور مثلا هر سه ماه یک بار باید افرادی که رای داده‌اند را جمع کنیم،  در بسیاری از از استان ها آخرین آمارها نشان می‌دهد 70 درصد رای دهنده وجود داشته و شما باید بتوانید این رای دهندگان را گرد هم جمع کنید، وقتی بتوانید این افراد را جمع کنید می توانید ارتباطات خود را نیز پیش ببرید، چون آن موقع است که شما بعنوان مسئول مجمع استانی تنها نیستید بلکه یک عقبه و یک پشتیبان قوی دارید.

وی افزود: ارتباط کانون‌ها با همدیگر و جلسه با مدیران کل استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی هم باعث می‌شود عقبه یک کانون و مجمع کانون‌ها قوی شود و بقیه دستگاه‌ها و سازمان‌ها جدی‌تر از قبل به آن‌ها نگاه کنند، هویت یابی زمانی اتفاق افتد که یک کار فرهنگی انجام شود و دیده شود آن موقع است که مجمع کانون هاجدی گرفته می‌شود و کار را به ما محول می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: باید بصورت یک تیم کار کنیم و درکنار هم باشیم. باید نمایندگان مجلس در استان ها را بسیج کنیم و از ظرفیت های موجود دراستان ها استفاده کنیم. همه ما یک تیم هستیم از این رو باید کانون های استانی که به شما رای داده اند و مجمعی تشکیل شده است این حس را داشته باشند که همیشه پای کار هستند. اگر شما در صحنه حاضر نباشید و  پشتوانه این افراد را نداشته باشید نمی توانید کار را پیش ببرید.
اهمیت طرح و ایده

حجت الاسلام باباخانی گفت: نباید با این دیدگاه که  پول بدهید کار کنیم پیش برویم. باید طرح های عملیاتی و جدی داشته باشید. طرح های که برای رسیدن به آن ساعت ها فکر شده است. این طرح جدی زمانیکه با یک هوشمندی همراه باشد کار خوبی انجام می گیرد.آن موقع است که شما می توانید مثلا در بخش اجتماعی استان حرفی برای گفتن و سرمایه گزاری داشته باشید. آن موقع است که باید با مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی در استان و غیره  جلسه بگذارید و با جدیت از طرح خود و اجرای آن برای کشور حرف به میان آورید.

وی اضافه کرد: برنامه داشتن و تعامل، رمز جلو بردن کار فرهنگی در کشور است. اگر طرح جدی  برای اجرا در کشور داشته باشید موفق می شوید، شاید دفعه اول که با طرح برویم جلو و پروژه ای را انجام دهیم نمره 16 بگیریم اما آن موقع است که که سیستم استان سراغ شما می آید.چرا که شما را عملیاتی می دانند.مجمع کانون‌ها در هر استانی باید طرح و ایده جدی داشته باشد. با طرح و برنامه درست و پروژه‌های جدی تامین بودجه هم می‌شود،  این در حالی است که باید از ظرفیت‌های اجتماعی استان‌ها نیز استفاده شود.

نیازسنجی جامعه را فراموش نکنید

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید به معضلات استان‌ها نیز توجه کرد. کانون‌ها باید در استان نیازسنجی انجام دهند، به طور مثال اگر در استانی آمار طلاق بالاست یا در حوزه سواد رسانه‌ای احتیاج به فعالیتی بیشتر است کانون‌ها با طرح و برنامه در آن جهت قدم بردارند. این نیازسنجی با همکاری و ارتباط با فرمانداری واستانداری و سازمان و نهاد‌های دیگر استان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی فعالان فرهنگی هستند و کانون ها زمانی پیشرفت خواهند کرد که در کنار آنها و هم سو و هماهنگ باشند گفت: باید رصد خوبی از جامعه و منابع موجود در استان داشته باشید. وقتی شما نیازسنجی داشته باشید، منابع را در نظر بگیرید و ارتباط برقرار کنید، آنوقت کار به نتیجه خواهد رسید.

حجت الاسلام باباخانی ادامه داد: استفاده از کارشناسان و اهل فن در کانون ها، مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها را ترغیب به همکاری می‌کند. طرح و برنامه و تعامل ، رمز جلو بردن کار کانون ها در کشور است.

با کانون های غیر فعال چه کنیم؟

وی درباره تعیین تکلیف کانون‌های غیر فعال نیز گفت: با نظر هیات رییسه و روسای کمیته‌ها و شورای مشورتی، کانون‌های غیر فعال شناسایی شوند، امروز دنیای اطلاعات است از این رو باید دسته بندی اطلاعاتی کانون‌ها انجام شود این امر مهمی است که حتی در جذب بودجه کمک می‌کند.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: اگر کانون‌های فعال استان‌ها همسو باهم باشند و ارتباط بیشتری داشته باشند اتفاق‌های موثری رخ می‌دهد، به طورمثال اگر کانون‌های فرهنگی یک استان و یا کانون‌های رسانه‌ای یک استان در انجام یک کار با برنامه باهم قدم بردارند دارای هویتی قوی می‌شوند. آن موقع است که از این ظرفیت به وجود آمده همه استفاده کرده و مورد حمایت قرار می‌دهند.

حجت الاسلام باباخانی گفت: استفاده از کارشناسان در آنالیز فعالیت‌های کانون ها، همچنین مشاوره جدی و کارساز و سرکشی‌های مداوم باعث فعال بودن یک کانون می‌شود.

در این نشست، تبیین شرح وظیفه و برنامه کمیته ها، نهایی کردن جغرافیای پهنه ها، برنامه حضور میدانی پهنه‌ها و... در دستور کار قرار گرفت. همچنین موارد دیگر همچون مالیات کانون ها، پایش کانون‌ها در استان‌ها و شهرستان ها، راه اندازی کارگاه‌های آموزشی، بستر سازی و جبهه سازی، ایجاد زیر ساخت‌ها برای فعالیت‌های بیشتر کانون‌ها در استان ها، گروه بندی کردن کانون‌ها، پیگیری تهیه شیوه نامه کانون ها، درخواست شناسه ملی کانون ها، ایجاددستورالعمل‌های آموزشی از دیگر مواردی بود که به آن‌ها پرداخته شد.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار