کد خبر: ۳۵۹۲
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمان خبر داد

مجموعه نمایشنامه «من پسرتان هستم» راهی بازار شد

گروه فرهنگ‌وهنر: مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمان از چاپ مجموعه نمایشنامه «من پسرتان هستم» خبر داد و گفت: «این کتاب پاسخی به خلاء تولید نمایشنامه در استان کرمان است».
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

به گفتۀ بابک دقیقی، این مجموعه با اقتباس از مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» نوشتۀ احمد دهقان، در یک فرآیند کارگاهی آموزشی تولید شده‌ و با حمایت روابط عمومی مس سرچشمه به چاپ رسیده است.

وی بیان کرد: «در سال های گذشته ایدهای داشتیم که در آن یک فرایند آموزشی – تولیدی، طراحی و هر دو بخش این فرایند را به صورت دقیق پیش ببریم. بر این اساس، کتاب «آن بیست و سه نف» احمد یوسفزاده، محور فعالیت کارگاه قرار گرفت و پس از یک فرایند آموزشی هشت ماهه، خروجی آن هفت نمایشنامه شد اما به دلایلی تا مرحلۀ چاپ کتاب پیش نرفت».

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمان با بیان این‌که پس از این تجربه‌ای که کسب کردیم و تقریبا موفق بود اما خطاهایی هم داشتیم اظهار کرد: «دور دوم کارگاه آموزشی تولیدی در سال 99 با حضور استاد فارس باقری یکی از اساتید حوزۀ نمایشنامه‌نویسی به شکل کامل‌تر و ویژه‌تری نسبت به دورۀ اول با همکاری بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و بر محوریت مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» نوشتۀ احمد دهقان برگزار شد».

وی ادامه داد: «دور دوم کارگاه نمایشنامه‌نویسی به دلیل محدودیت‌های کرونایی بیش از آنچه که انتظار میرفت طول کشید با این حال سه دوره کارگاه سه روزه، طی فواصل زمانی مختلف و جلسات هفتگی آنلاین برگزار کردیم و در نهایت به یک خروجی مناسب و قابل تأمل پنج نمایشنامه رسیدیم و پس از یک دوره ویرایش، مجموعه نمایشنامۀ «من پسرتان هستم» با حمایت روابط عمومی مس سرچشمه به چاپ رسید».

دقیقی با اشاره به عدم انتشار مجموعه نمایشنامه از نویسندګان جوان در استان کرمان، اضافه کرد: «ارزش چاپ و انتشار کتاب «من پسرتان هستم» به چند دلیل است. اول اینکه این نمایشنامه‌ها در یک فرآیند کارگاهی آموزشی تولید شده‌اند، دوم اینکه اکثر کسانی که کار آن‌ها چاپ شده یا کار اول آن‌ها بوده است و یا نو قلم هستند و سوم اینکه این آثار در یک بستر اقتباس از مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» نوشتۀ احمد دهقان آماده شده‌اند که تجربه‌ای خاص است».

وی افزود: «در استان کرمان و حتی در کل کشور در حوزۀ تولید نمایشنامه و تربیت نمایشنامه‌نویس مشکل داریم، این برنامه‌ها، کارگاه‌ها و چاپ کتاب‌ها، واکنش و پاسخی است به این احساس نیاز و خلاء بزرگی که وجود دارد و بدون شک موفقیتش هم به تداوم آن است. چه حوزه هنری و چه سایر نهادهای فرهنگی بایستی در پر کردن این خلاء تلاش کنند و به نمایشنامه‌های قابل قبولی برسیم».

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری کرمان اظهار کرد: «دور سوم کارگاه آموزشی تولیدی نمایشنامه بر اساس زیست‌بوم استان و با نگاهی به تاریخ، آداب، رسوم و زیست اجتماعی مردم استان کرمان به زودی برگزار خواهد شد».

وی در پایان گفت: «نمایشنامه «شیفته» اثر محسن مجیدی از مجموعه نمایشنامه «من پسرتان هستم» در حال آماده شدن برای اجراست و حوزه هنری استان کرمان از کسانی که بخواهند این نمایشنامه‌ها را اجرا کنند  حمایت میکند».

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار