کد خبر: ۴۰۴۶
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد:

یک سازمان ملی برای حمایت از هیئت‌ها ایجاد شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی با بیان اینکه در محرم و صفر مداحان باید نوحه‌هایی با رویکرد جهاد تبیین بخوانند تا زمزمه بچه هیأتی‌های کشور شود، گفت: برای آوردن مردم باید کار کنیم اگر مردم به میدان بیایند موازنه را تغییر خواهند داد.
۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵

به گزارش نهضت، نشست‌های تخصصی مدیران کل تبلیغات اسلامی در مشهد با حضور مدیر و معاونین سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران سازمان‌های تابعه و مدیران کل  تبلیغات اسلامی استان‌ها برگزار شد که سومین روز آن به طور اختصاصی به موضوع سازمان هیأت و تشکل‌های دینی اختصاص یافت.

حجت‌الاسلام  والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی  در این نشست بر لزوم تلاش و همراهی با مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد تأکید کرد و بیان داشت: ما خودمان پیش از اینکه پشت این صندلی‌ها بنشینیم، جزو مجموعه‌های مردمی بودیم، اما شاید الان کمتر اهتمام لازم را به آن داریم؛ حال آن‌که چه مکان تبلیغی مردمی‌تری از هیأت وجود دارد؟

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امام حسن(ع) در برهه‌ای از تاریخ، به تنهایی ۴ هزار نفر را پای کار جهاد برای اسلام آوردند. نمی‌توان در جنگ گفت من آر پی جی دارم پس رادار نمی‌خواهم، ما در جنگ فرهنگی و نرم هستیم هم باید فیلم سینمایی بسازیم هم مردم را پای کار بیاوریم نمیتوان گفت مردم را می‌آورم ولی فیلم نمی‌سازم!

چرا وقتی یک خوبی می‌بینید نشر نمی‌دهید؟

وی با اشاره به اینکه چرا وقتی یک خوبی می‌بینید نشر نمی‌دهید؟ ادامه داد: نشر خوبی‌ها بسیار لازم است و حتی مردم اکنون لازم دارند و می‌خواهند از خوبی‌ها هم بشنوند. دشمن به شدت از طریق فضای مجازی در حال هجمه به ماست پس به جای خالی کردن آب ابتدا آب راهه را ببندید، مردم را در همین حوزه پای کار بیاورید. یکی از کلان روایت‌هایی که مقام معظم رهبری دارند جمله معروف «ما داریم می‌رویم» است، آیا می‌توانید همین یک جمله را در ذهن مردم بسازید؟ این جمله را با منبر تنها نمی‌شود برای مردم تبیین کرد.

قمی بیان کرد: صعود ۴۰ ساله باید مانند انسان ۲۵۰ ساله به شاگردان تدریس شود. برگ برنده زمانی بالا می‌آید که به قول امام همه مردم تبلیغ کنند، باید کاری کنیم که خود این بچه‌ها و جوانان در دانشگاه‌ها بروند و مشغول تبلیغ شوند.

مسجد و هیئت باید تبیین‌گر داشته باشند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی راهپیمایی و اقامه عزا را فعل اجتماعی و کنش تبیینی دانست و اذعان کرد: اگر امام جماعت در هر محله ۱۰۰ تبیین‌گر نداشته باشد امامت او خدشه‌دار است، هیئاتی که در آنها ۱۰ نفر وظیفه تبیینی نداشته باشند در کارشان اشکال وجود دارد.

ذات هیئت توجه به مسئله مردم است

وی با بیان اینکه این‌طور برداشت می‌شود که مسئول حاکمیتی هیئت‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی است افزود: به لحاظ دسترسی به مردم مسئله هیأت بسیار حائز اهمیت است، پدیده هیأت به گستره وسیعی از مردم دسترسی دارد و نقش دلدادگی این ملت به حضرات معصومین علیهم السلام به‌خصوص سیدالشهدا در پیشبرد این نهضت برای ما مهم بوده و واقعاً اعتقاد داریم که محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است. جز مهمی از پازل فرهنگی - تبلیغی همین هیأت‌ها هستند.

قمی با اشاره به پیشرفت چشمگیر برخی حوزه‌های سازمان، تکمیل کرد: برای برخی امور، یک اداره کل کافی نبود و همچنین مجموعه‌های بسیار و مستقلی داشتیم و این ارتقا و انسجام سازمان را تحت‌تأثیر قرار می‌داد، برای مثال برخی امور مربوط به مداحان، شاعران و باقی فعالان زیست بوم هیأت وجود دارد که باید به انجام برسد.

سازمان هیأت با بدنه نیروهای مردمی در استان‌ها تشکیل می‌شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: یک سازمان ملی باید برای حمایت از هیئت‌ها باید ایجاد شود که البته زیرنظر سازمان تبلیغات خواهد بود، از آنجا که این سازمان هیأت، نمی‌تواند تنها با یک نماینده در یک استان به انجام وظیفه بپردازد ما از نیروهای مردمی و هیأتی خود استان، قصد استفاده داریم که بر همین اساس شورای هیأت‌های مذهبی پیشنهاد شده است.

بنای تصدی‌گری در هیئت‌ها را نداریم

قمی با تأکید بر اینکه هیئت، مجموعه مردمی پایدار با هزینه‌های مردمی است، متذکر شد: ذات بحث هیئت توجه به مسئله مردم است ما هم بر این اساس قصد تصدی‌گری در این حوزه را اصلاً نداشته و نخواهیم داشت. مسئله ما شکر و قند هیأت‌ها نیست. در هیأت باید جهاد تبیین راه انداخت و اکنون ابتکار، خلاقیت ‌و منابع لایزال دست مجموعه‌های مردمی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مدال نوکری اهل‌ بیت عليهم السلام را به گردن ما آویخته است اما هنوز فرصت پرداخت جدی به این موضوع پیش نیامده بود، تکمیل کرد: از مهم‌ترین محورهای سازمان در تأثیرگذاری بر اذهان عمومی هیأت‌ها هستند.

کارکردهای هیأت‌ها را باید برای جامعه بیشتر تبیین کرد

در ادامه حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور با تاکید بر اینکه هیئت‌های پر ظرفیتی در کشور وجود دارند اظهارداشت: اگر به خانواده بزرگ هیئت، توجه لازم بشود با توجه به اینکه از اکثر اقشار و تخصص‌ها در این جریان وجود دارد، می‌توان اقدامات حائز اهمیتی انجام داد. البته نباید بدون درنظرگرفتن باورهای القاء شده توسط دشمن، مسئله هیأت را بررسی کرد.

مداح محوری مشکل این روزهای هیئت‌هاست

وی ادامه داد: چندین مشکل اساسی در این حیطه وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود؛ اولین آنها که در تهران و شهرهای بزرگ جدی‌تر است سلبریتی محوری خصوصاً مداح محوری است. مشکل دوم عدم ارتباط موثرین با جامعه هدف است و دیگری عدم وجود نگاه صحیح در به‌کارگیری تشکل‌های مردمی است، به‌عنوان‌مثال باید گفت پیش‌ازاین تشکیل شورای هیأت در شهرها برای برخی  باورپذیر نبود ولی این موضوع با اهتمام سازمان رقم خورد.

اشعار مربوط به انقلاب در هیئت‌ها کمرنگ است

باباخانی بیان کرد: اکنون برخی از هیأت‌ها از رسالت اصلی خود دور مانده‌اند، یعنی هیأت برپا می‌شود برای اینکه مجلس برپا شود! مشکل دیگر ما عدم توجه به کسوت‌هاست. همچنین تولید محتوای ما هم مطلوب نیست برای مثال اشعار مربوط به انقلاب اسلامی در هیأت‌ها به آن شکل و مقداری که باید باشد نیست و این مدنظر رهبر معظم انقلاب هم قرار دارد.

وی در ادامه، واژه‌پردازی در هیأت‌ها را ناکافی دانست و اظهارداشت: هیأت‌های ما می‌توانند دارای شناسنامه و هویتی حقوقی شوند که برای این امر باید کمک کرد تا وضعیت مطلوب در این عرصه محقق شود. از دیگر مشکلات ما عدم توجه به نغمه‌پردازان به‌عنوان قلب محتوایی هیأت است، برخی مداحان به شعر، آن توجه لازم را ندارند و فقط شعر شاعر را می‌خوانند و گاه حتی ارتباط محتوایی با آن برقرار نمی‌کند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در خصوص جامعه‌پردازی و اقدامات در این حوزه، تبیین کرد: تمام مداحان برای امام حسین(ع) می‌خوانند اما اکنون نسبت میان قدیمی‌های هیأتی با جوانان امروزی بعضاً کم‌رنگ شده است. ما باید یک جامعه منسجم و یک‌دست ایجاد کنیم. موازی‌کاری در این حوزه وجود داشت که با تأسیس شورا فرصتی ایجاد شد تا با کنار یکدیگر نشستن، بتوانیم تداخل و مشکلات اصلی خود را حل کنیم.

اقدامات صورت گرفته توسط سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی

باباخانی در ادامه تشریح کرد: ایجاد شورای‌عالی ستایشگری برای تکریم بزرگان و پیرغلامان هیئت‌ها توسط این سازمان صورت گرفت. از اقدامات دیگر ما گرد هم‌آوردن مسئولان شورای هیئت‌ها بود. توانمند و هدفمندسازی مجامع میان تخصصی، توجه به بخش بانوان در جامعه هدف و راه‌اندازی شبکه اجتماعی تخصصی از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

مدیرکل تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس اندیشکده و دفاتر تخصصی در بخش‌های مختلف تخصصی هیأت را از اقدامات مؤثر دانست و تکمیل کرد: شاخص دادن و توجه به تشکل‌های شاخص و مؤثر از اتفاقات رقم خورده و خوب بود. ما نهادسازی مطلوبی در این زمینه داشته‌ایم که تأسیس مرکز رشد و نوآوری و راه‌اندازی مهرواره هوای نو از سری اقدامات و نهادسازی‌های این اداره بوده است.

باباخانی با تأکید بر ترویج و کمک به توسعه کارکرد هيئت‌ها، ادامه داد: ظرفیت‌های کلان هیأت‌ها برای برخی از مردم پنهان مانده است از این رو، کارکردهای هیأت‌ها را باید برای جامعه بیشتر تبیین کرد که این امر با ایجاد مهرواره «هوای نو» و پروژه‌های رسانه‌ای قابل انجام است.

پس از طرح مباحث و تعیین خط‌مشی در بحث کلان هیأت‌ها توسط مدیرکل تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی، مدیران کل حاضر در جلسه به طرح انتقادات و پیشنهادها در خصوص بیانات او پرداختند. در ادامه نشست وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو و حمید بهرامی مدیر بنیاد دعبل خزاعی به ایراد سخنانی در حوزه مسئولیت خود پرداختند و نشست‌های کمیسیون‌های تخصصیِ مجامع میان تخصصی و شبکه‌های هیأت، رویداد، هیأت، مبانی و رویکردهای سازمان هیأت و همچنین کمیسیون مرکز رشد و نوآوری به طور جداگانه برگزار شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار