کد خبر: ۴۱۱۹
جزییات مراسم عصر به یادماندنی در جشن بزرگ اسلامی

همه به «مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر» دعوتیم

سخنگوی ستاد مردمی عیدغدیر در نشست خبری که صبح چهارشنبه پانزدهم تیرماه در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد،  خبر از برگزاری  میهمانی ۱۰ کیلومتری در روز عید غدیر ۱۴۰۱ داد.
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

به گفته «ساسان زارع» این مهمانی بزرگ مردمی به همت هیأت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی، گروه‌های خدماتی و گروه‌های سرود با برنامه‌ها و رویکرد‌های مختلف در روز عید غدیر مصادف با ۲۷ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در مسیر چهارراه، ولی عصر (عج) تا چهارراه پارک‌وی، برگزار خواهد شد.

مراسم مفرح همراه با اطعام

سخنگوی ستاد مردمی «مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر» با اشاره به اینکه، پایه و ارکان جشن غدیر مبتنی بر روایات غدیر است، گفت: یکی از تأکیداتی که در روایات مربوط به عید غدیر دیده می‌شود، مسئلۀ اطعام مؤمنین است و همچنین این روز را روز سرور و هدیه نامیده اند؛ بر این اساس، اطعام گسترده‌ای صورت خواهد گرفت و مراسم‌های مفرحی در چارچوب موازین دینی به خصوص برای جوانان و نوجوانان تدارک دیده شده است، اجرای گروه‌های سرود و مداحی با دعوت از گروه‌ها و چهره‌های مشهور در سراسر این مراسم پیش‌بینی شده است.
زارع نحوه مشارکت در این مراسم را اینطور بیان کرد: اگر بانی یا خیری بنای مشارکت و کمک در این طرح را داشته باشد باید عدد یک را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۲ ارسال کند تا راهنمایی لازم را دریافت کند. اگر هیأت، گروه جهادی، گروه سرود، گروه فرهنگی و قرآنی و ... بنای حضور در این طرح را داشته باشند باید عدد ۲ را به این سامانه پیامک کنند. اگر مردم به صورت فردی قصد دارند تا در این طرح شرکت کنند باید عدد ۳ را به سامانه ارسال کنند تا برای همکاری به موکب‌ها وصل شوند..

الهام از مر اسم اربعین
 سخنگوی ستاد مردمی عیدغدیر  با بیان اینکه میداندار این مراسم، هیئت‌ها هستند افزود: ما نمی‌خواستیم مراسم دیگر تضعیف شود و این مهمانی مکمل برنامه‌های دیگری است که مجموعه‌های مردمی و هیئت‌ها  در این روز برگزار می‌کنند، وی ادامه داد: اغلب این مجموعه‌ها تا ظهر عید غدیر مراسم دارند  و تاکید ما بر این بود که مراسم  آن‌ها تضعیف نشود؛ بنابراین ساعت برگزاری مراسم را ۶ تا ۱۰ شب روز عیدغدیر گذاشتیم. این رویداد برگرفته از رویداد تمدنی اربعین و نقطه شروع است و امیدواریم تکثیر شود.
وی همچنین افزود: موکب‌ها و هیات‌هایی از از کشور‌های عراق و  افغانستان برای برپایی غرفه در این مراسم اعلام آمادگی کرده اند.

میزبانی شهدا
سخنگوی ستاد مردمی مهمانی عید غدیر درباره دلایل انتخاب این مسیر اینگونه گفت: از آنجا که این مسیر نسبت به سایر مسیر‌ها خروجی‌های بیشتری دارد  به همین دلیل این مسیر انتخاب شد. حتی شهردار تهران پیشنهاد مسیر حرم تا حرم (امامزاده صالح – حضرت عبدالعظیم) را دادند، اما امسال ترجیح دادیم مهمانی غدیر را در این مسیر اجرا کنیم.
زارع با اشاره به اجرای سرود «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی، از آن به عنوان یک تجربه موفق برنامه خانوادگی نام برد و افزود:  این مهمانی هم یک مهمانی خانوادگی است که تمام اعضای خانواده دعوت هستند. البته این سفره‌ای است که همه شهروندان، شهر تهران دعوتند و میزبان این مهمانی بزرگ، شهدای شهر تهران هستند و هیچ سازمان خاصی متولی آن نیست و سعی داریم در مسیر جشن، عکس شهدای تهران نصب شوند.
وی با ذکر این نکته که اصل ماجرای غدیر بر پایه معرفت دینی است، گفت: بخش زیادی از برنامه، اختصاص به برنامه‌های محتوایی دارد. در طی مسیر، موکب‌هایی برای تشکیل محافل معرفتی و سخنرانی تدارک دیده شده است؛ حتی نهاد‌های مهدوی نیز موکب‌هایی را با رویکرد غدیر و مهدویت شکل داده‌اند.

نذر اسباب بازی
سخنگوی مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در این نشست خبری از پیشنهاد توزیع غذا در آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌های مسیر مهمانی استقبال کرد واظهار داشت: ذیل این رویداد پیشنهاد‌هایی شده است ازجمله پویش نذر اسباب بازی که دعوت می‌شود کودکانی که در این جشن حضور پیدا می‌کنند با اهداء اسباب بازی برای بچه‌های مناطق محروم در این پویش شرکت کنند.
وی تصریح کرد: نکته مهم در برگزاری این مهمانی، عیدی وهدیه به نوجوانان بوده که به همراه خانواده‌ها میهمان شده ودر این مسیر حضور پیدا می‌کنند، از آنجا که هدیه دادن و گرفتن با رعایت ضوابط شرعی کار پسندیده‌ای است و اثرات روانی خاصی مخصوصا در کودکان و نوجوانان دارد و بهترین زمان هدیه دادن، عید غدیر است.

مجموعه‌های مردمی برای خلق یک رویداد
وی همچنین در ادامه افزود: هر موقع کار دست مردم بوده کار خوب پیش رفته است بسیاری از این مجموعه‌هایی که در برگزاری این مراسم پای کار آمدند  در کار تولید محتوا‌های دینی  هستند و چند غرفه، مجموعه تخصصی مهدویت دارند که نمک این برنامه‌ها غذا و شیرینی است.
وی در ادامه گفت: تاکید می‌کنم این مراسم جایگزین ابزار دیگر نیست بلکه یک تنفس برای شهر است. ممکن است کج سیلقگی‌هایی باشد، اما ما این مراسم را به چشم یک فرصت می‌ببینیم تعدادی مجموعه مردمی که برای خلق یک رویداد تلاش می‌کنند.
زارعی اظهارداشت جزئیات برگزاری این مراسم در قالب بروشور و نقشه و اپلیکیشن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار