کد خبر: ۴۳۶۵
مسئول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد:

جریان سازی حوزه کودک و نوجوان با راه اندازی «حسینیه کودک»

حجت الاسلام حامد تقدیری «مسئول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی» ابراز امیدواری کرد با راه اندازی «حسینیه کودک» در تمامی هیئات، شاهد جریان سازی در حوزه کودک و نوجوان در ماه محرم باشیم.
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

جریان سازی حوزه کودک و نوجوان با راه اندازی «حسینیه کودک» در ماه محرم

به گزارش نهضت؛ یکی از تصویرهای آشنا برای تمامی ما ایرانی‌ها، تصویر عزاداری مردم در ماه محرم است، تصویری که از همان کودکی در حالی که در آغوش پدرو مادرمان بودیم در ذهن همه ما نقش بسته است؛ شاید خریداری طبل و زنجیر کوچک از سوی والدین برای همه ما مشترک باشد. این درحالی است که سینه زنی و زنجیر زنی در میان هیئات و لابه لای بزرگان از سرگرمی‌های دلنشین دوران کودکی ما محسوب می‌شد. حتی الان که همه ما بزرگ شدیم و خودمان در جایگاه پدر و مادر هستیم هنوز هم یکی از سرگرمی‌های دلنشین برای بچه‌هایمان؛ بردن آنان به هیئت و مراسم محرم و سینه زنی است. ... اما به راستی، بچه‌ها تا چه زمانی ماندن در هیئت و مراسم عزاداری برایشان جذاب است؟ مسئولین هیئات چه تدابیری برای سرگرمی و آموزش بچه‌ها در این مراسم‌ها تدارک دیدند؟ این‌ها سؤال‌هایی است که حجت‌الاسلام حامد تقدیری - مسئول مرکز کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور- در گفتگو با خبرنگار ما به آنان پاسخ می‌گوید. وی که علاوه بر این سمت، ریاست مدارس صدرا را هم برعهده دارد با توجه به اینکه با قشر کودک و نوجوان سروکار دارد شاید بهترین گزینه برای این سمت باشد و بی جهت نیست که او در اولین قدم؛ راه اندازی «حسینیه کودک» را پیشنهاد می‌دهد و این کار را تنها یک بخش فرعی و نمایشی نمی‌داند و می‌گوید: «نباید تصور ما از ایجاد حسینیه کودک تنها سرگرمی کودکان در این حسینیه‌ها باشد.»

توجه به گروه سنی کودک و نوجوان

مسئول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه برای اجرایی شدن «جهاد تبیین» ما باید در حوزه کودک و نوجوان سرمایه گذاری کنیم می‌افزاید: «سازمان تبلیغات اسلامی در بحث جهاد تبیین، دو هدف را پیگیری می‌کند؛ اول گسترش مباحث تبیینی و دوم گسترش مخاطبینی که بتوانند بحث تبیین را دنبال کنند. لذا یکی از گروه‌هایی که شاید کمتربه آن توجه شده است «گروه کودک و نوجوان» است. از این رو، سازمان تبلیغات اسلامی تلاش کرده توجه ویژه‌ای به این گروه سنی به جهت بحث تبیین داشته باشد به گونه‌ای که هم از ظرفیت‌های آنان بهره مند شود و هم بحث تبیین را گسترش دهد.»

نباید از ظرفیت کودک و نوجوان غافل شویم

وی ادامه می‌دهد: «بیشترین فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در هیئات شاخص، راهبری و حمایت است و تاکنون نیز بیشترین کارها در زمینه بزرگسالان انجام شده است در حالی که ما همواره از ظرفیت کودک و نوجوان در هیئات غافل بودیم.»

حجت الاسلام تقدیری از گفتمان جدیدی در راستای توجه به کودک و نوجوان در هیئات خبر می‌دهد و می‌افزاید: «تاکنون برنامه‌هایی که هیئات برای حوزه کودک و نوجوان داشتند بیشتر برنامه‌های فرعی و جانبی در راستای نگهداری بچه‌ها بوده است اما در گفتمان جدید، توجه اصلی و جدی ما به خودِ کودک و نوجوان است. یعنی به دنبال طراحی ساختاری برای هیئت کودک و نوجوان هستیم تا در آن، فعالیت‌های جذاب گفتمانی و تبیینی را با نگاه کودک ونوجوان، برای تمامی هیئات؛ برنامه ریزی کنیم و هم اکنون نیز تلاش می‌کنیم مجموعه‌هایی که قبلاً در حوزه کودک و نوجوان فعال بودند را منسجم و تقویت کنیم تا هرچه زودتر به گفتمان جدی‌تری در این زمینه برسیم و هیئاتی هم که تاکنون در این زمینه فعالیتی نداشته‌اند با حسینیه کودک آشنا شوند تا انشاالله در محرم امسال، شاهد جریان سازی درحوزه کودک و نوجوان در هیئات باشیم.»

جریان سازی حوزه کودک و نوجوان با راه اندازی «حسینیه کودک» در ماه محرم

راه اندازی «حسینیه کودک» در استانهای قزوین و زنجان

وی با بیان اینکه نقش ما درهیئات، نقش راهبری است و کاراصلی برعهده خود هیئات است از پیگیری مدیران کل استان‌ها برای راه اندازی حسینیه کودک بویژه استان قزوین و زنجان خبر می‌دهد.

مسئول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه می‌دهد: «هدف اصلی ما این است که هیئات از این پس؛ تلاش کنند درساختارهیئت خود، مسئولی را به عنوان مربی حسینیه کودک انتخاب کنند و با پیروی از نظرات شورای فکری این حسینیه؛ گام‌های موثری را برای سرگرمی و آموزش کودک و نوجوان هیئات بردارند.»

ارائه الگو به هیئات برای راه اندازی حسینیه کودک

وی البته در این میان به یک نمونه و الگویی هم از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای حسینیه کودک اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما به همه هیئات پیشنهاد می‌کنیم به فکر گماردن یک سخنران آشنا به ادبیات کودک و نوجوان برای این حسینیه‌ها باشند و برنامه‌هایی را هم در قالب کودک و نوجوان مثل هیئت کتاب برای نوجوانان، قصه خوانی، پرده خوانی، بازی‌های کودکانه پُرمحتوا، تولید نشریات عاشورایی برای نوجوانان، ایستگاه پُست خوانی برای آشنایی بچه‌ها با موضوعات عاشورایی، تولیدات رسانه‌ای همچون پادکست، پوستر برای نوجوانان و ... را طراحی کنند.»

جریان سازی حوزه کودک و نوجوان با راه اندازی «حسینیه کودک» در ماه محرم

آموزش مربیان حسینیه کودک از سوی سازمان تبلیغات اسلامی

مسئول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به مربیانی که قرار است مسئولیت حسینیه کودک را بپذیرند خبر می‌دهد که سازمان تبلیغات اسلامی برای توانمند سازی این مربیان که از سوی هیئات معرفی می‌شوند آموزش‌هایی را در دستور کار خود خواهد داشت.»

به گفته حجت الاسلام تقدیری، هیئات هم باید تلاش کنند تا مربیان آشنا به حوزه کودک و نوجوان را برای این مسئولیت انتخاب کنند و تنها افرادی که فقط نگهداری بچه‌ها را برعهده دارند برای این مسئولیت کافی نیستند.

جریان سازی درحوزه کودک و نوجوان در ماه محرم 

وی در پایان با بیان اینکه از این پس هیئات می‌توانند بخشی از هیئات را به «حسینیه کودک» اختصاص دهند خبر می‌دهد که در حال حاضر راه اندازی حسینیه کودک برای دهه محرم طراحی شدند اما با شکل گیری و توجه جدی هیئات به این حسینیه‌ها، می‌توان امید به استمرار آن داشت.

جریان سازی حوزه کودک و نوجوان با راه اندازی «حسینیه کودک» در ماه محرم

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار