کد خبر: ۴۵۱۹
مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل:

آئین سنتی طشت گذاری اردبیل از مراسم اصیل عزاداری محرم در کشور است

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل درباره مراسم طشت گذاری گفت: آئین سنتی طشت گذاری ماه محرم در مساجد اردبیل برگزار می شود.
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱

به گزارش روابط عمومی نهضت، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده ظهر چهارشنبه در جلسه برنامه ریزی آئین طشت گذاری ماه محرم در سخنانی، با اشاره به وضعیت موجود از انتشار ویروس کرونا، تغییر در نحوه اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی را هدف اصلی برای حفظ سلامتی مردم در اولویت اول برشمرد و گفت: ما سعی داریم با در نظر گرفتن شرایط موجود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هم عزاداری را به نحو شایسته اجرا کنیم و هم به سلامت و عافیت مردم اهمیت دهیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به اهمیت توجه به اهداف قیام عاشورا و ترویج درس‌های مکتب حسینی در بین مردم تاکید کرد و گفت: همگان بایستی در مسیر اهداف قیام اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، قدم برداشته و رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی خویش را با سبک زندگی آنان منطبق سازیم.

حجت الاسلام جعفرزاده، اردبیل را جایگاه اصلی عزاداری ماه محرم در کشور عنوان کرد و گفت: طبق مشاهدات و گزارش‌ها حاصله، برنامه‌های ماه محرم اردبیل از هشتم ذیحجه هرسال آغاز می‌شود و این امر در هیچ جای کشور وجود ندارد و این نشانگر ارادت و محبت خاص اهالی اردبیل به آستان مقدس اباعبدالله الحسین (ع) است و بایستی در غنا بخشی و توسعه محتوایی برنامه‌های این استان بیش از پیش تلاش کنیم.

وی مصداق‌های عزاداری در استان اردبیل را در دو بخش مرکز استان و شهرستان‌های تابعه مورد بررسی قرار داده و خاطر نشان کرد: عزاداری و نحوه برگزاری برنامه‌های ماه محرم در شهر اردبیل و نیز با اشتراکات موجود در شهرستان‌های تابعه برگزار می‌شود، که در مورد اردبیل آغاز برنامه‌های عزاداری از سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل (نهم ذیحجه) با عزاداری محله عالی قاپو (دروازه) آغاز شده است که این خود سمبل آغاز عزاداری ماه محرم در استان اردبیل و به طبع آن در کشور است و باید مورد توجه قرار گیرد.

27 ذیحجه آغاز آئین رسمی طشت گذاری ماه محرم در اردبیل

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردیبل افزود: طبق تصمیمات اتخاذ شده آئین دیرینه و سنتی طشت گذاری ماه محرم در شهر اردبیل در محل حسینیه اوچدکان در تاریخ ۲۶ ذیحجه (۴ مرداد) اجرا می‌شود ولی آئین رسمی طشت گذاری در اردبیل روز ۲۷ ذیحجه (۵ مرداد) در مسجد جامع اردبیل اجرا می‌شود و در ادامه مساجد اعظم و محلات شش گانه از جمله طوی، اوچدکان، سرچشمه، پیر عبدالملک، گازران، عالی قاپو این رسم دیرینه را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و توجه به سلامت و صحت عزاداران اجرا می‌کنند.

حجت الاسلام جعفرزاده به محل عبور دسته عزاداری ماه محرم از محل بازار تاریخی زرگران اردبیل و مشکل تعمیر و ساخت و ساز ورودی این بازار اشاره کرد و گفت: در صورت تکمیل و اتمام ترمیم و بهسازی این مکان، دسته روی خیابانی و عزاداری سنتی در بازار تاریخی همچون سال‌های گذشته اجرا و در غیر این صورت مسیر جایگزین به دستجات معرفی خواهد شد.

وی در ادامه بر ضرورت حضور نیروهای انتظامی و نیز خدمات اورژانس و هلال احمر در مراسم طشت گذاری تاکید کرد و گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری اردبیل خدمات حفاظتی، امنیتی و سلامتی با حضور نیروهای انتظامی، اورژانس و هلال احمر تأمین و نیز هماهنگی با اداره برق در خصوص عدم قطعی احتمالی برق در آئین طشت گذاری و نیز برنامه‌های ماه محرم انجام می‌شود.

در این جلسه نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و نیروی انتظامی، شورای شهر و شهرداری آمادگی خود را برای همکاری در اجرای باشکوه برنامه‌های ماه محرم اعلام کردند.

در پایان ریش سفیدان محلات شش گانه و سیزده گانه شهر اردبیل ضمن تشکر از برنامه ریزی منسجم و منظم با نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی استان، از آمادگی تمام مساجد تحت پوشش محلات، برای برگزاری برنامه‌های ماه محرم خبر داده و بر همکاری مستمر با این اداره کل تاکید کردند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار