کد خبر: ۴۸۰۸

«خدا پدرت را بیامرزد»، بهترین کامنت است

در مراسم چهل و یکمین سالروز تاسیس سارمان تبلیغات اسلامی از تعدادی از فعالان عرصه جهاد تبیین تقدیر به عمل آمد،مهندس «محمدعلی طهرانچی» مدیرعامل شرکت تولید کننده تقویم اذان گو «بادصبا»یکی از تقدیرشده ها بود.
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

اغراق نیست اگر بگوییم اکثریت قریب به اتفاق افرادی که گوشی اندروید دارند روی گوشی هایشان یک اپلیکیشن تقویم نصب کرده اند. بدون تردید، یکی از معروفترین این اپلیکیشن‌ها در بین کاربران ایرانی، «تقویم اذان گوی بادصبا» است. باد صبا با بیش از ۲۰ میلیون کاربر جزو پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن های ایرانی گوشی‌های اندروید به حساب می‌آید.

مهندس «محمد علی طهرانچی» مدیرعامل شرکت تولید کننده تقویم اذان گوی «بادصبا» می‌گوید: از زمانی که کار را شروع کردیم یکی از دلنشین‌ترین کامنت‌هایی که در طول فعالیتم دریافت کردم این است: «خدا پدرت را بیامرزد» این بازخورد کاربر انرژی فوق‌العاده‌ای به من داده است. گفتگوی صمیمانه ما را بخوانید.

......
شما سال ۸۶ با «تقویم شیعه» وارد این عرصه شدید، چه چیزی باعث شد که احساس ضرورت کنید که وارد این میدان شوید؟
ما در سال ۸۶ که شرکت را ثبت کردیم با توجه به رویکردی که در حوزه فرهنگ و مذهب داشتیم و طی بررسی های انجام شده درآن مقطع زمانی، متوجه نیاز بازار و همچنین وجود خلا‌ءهایی در این حوزه شدیم از همین رو تلاش کردیم با تولید و توسعه تقویم شیعه در این مسیر قدم برداریم. به اتفاق دوستی از طلاب حوزه علمیه قم- که به ما کمک محتوایی می‌کردن- تصمیم به انجام این کار گرفتیم که اتفاقا مورد استقبال قرار گرفت و تمام شبکه‌های خبری رسانه‌ای در این رابطه خبر منتشر کردند.

یکی از معروف‌ترین و پر مخاطب‌ترین محصولات شما باد صبا است، از باد صبا بگویید؟
ما برای توسعه محصول سیر تکاملی را طی کردیم. شرکتی بودیم که تمام تلاشمان را می‌کردیم که به صورت متمرکز در حوزه نرم افزار تلفن همراه کار کنیم عملا هیچ کاری جز در این حوزه انجام نمی‌دادیم. روی طرح‌ها و ایده‌ها و حتی در حوزه آموزش هم کار کردیم. توفیقاتی که تقویم شیعه به دست آورد این پیام را به ما داد که خدمات این چنینی می‌تواند برای عموم جذابیت داشته باشد و به همین خاطر شروع کردیم به ارتقا این نرم‌افزار و نسخه جدیدتری را به نام تقویم روز تشیع تولید کردیم این نسخه ارتقا یافته نسخه قبلی بود. در کنار این کار، با توجه به توانایی ما دراین حوزه، شرکت به ما پیشنهاد نرم افزاری به نام «تقویم نفحات» را داد. فکر کنم این تقویم اولین تقویم نرم افزاری شرکت ما بود که قابلیت پخش اذان داشت. محصول را به تدریج توسعه دادیم تا آنجا که دوستان دیگر از ما را حمایت نکردند و ادامه دادن کار سخت شد. ما بودیم و هزینه‌های سنگینی که باید خودمان تامین می‌کردیم و تقریبا همان زمان بود که برند باد صبا خلق شد و توانستیم نیازی را که ایجاد شده بود پاسخگو باشیم و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

با توجه به رایگان بودن باد صبا مسائل اقتصادی آن چطوری فراهم می‌شود؟
در گذشته به واسطه دو محصول دیگرمان به نام‌های قرآن صوتی «حبل المتین» و مفاتیح صوتی «باب‌النعیم» که پرداخت درون برنامه‌ای داشتند؛ ارتزاق می‌کردیم. در آن زمان ما تمرکز خاصی روی این محصول نداشتیم و توسعه مقطعی انجام می‌شد تا زمانی که اندروید ظهور کرد و به واسطه پتانسیلی که در بادصبا می‌دیدیم آن را توسعه دادیم و محصول محوری شرکت شد و سهم زیادی از سرانه شرکت را به آن اختصاص دادیم. همچنان هم از محصول حبل‌المتین و باب‌النعیم ارتزاق می‌کردیم تا زمانی که محصول بواسطه برخورداری از یوزربیس میلیونی تبدیل به رسانه‌ای قوی شد و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی این رسانه کمک حال ما شد. تا این لحظه بادصبا به نقطه‌ای رسیده که از حالت تقویم به یک پلتفرم تغییر شکل پیدا کرده و قابلیت این را دارد که با بقیه کسب و کار‌ها ارتباط برقرار کند و آن‌ها در دل خودش جای دهد و مسیر جدیدی را خلق کند.

در این چند سال نقص و ایراد خاصی بوده است که کاربر‌ها به شما گفته باشند و در ورژن‌های جدید رفع شود؟
ما تقریبا از متد «کار آفرین ناب» استفاده کردیم که بخشی ناخودآگاه بود و از جایی به بعد خودآگاه شد. متد کار آفرین ناب می‌گوید شما تحلیل کن، تحقیق کن و در نهایت تولید کن بازخورد بگیر متناسب با بازخورد‌ها تحلیل کن. عملا اگر نظرات مردم و ایراداتی که توسط کاربر‌ها شناسایی می‌شد نبود نمی‌توانستیم به این شکل بادصبا را توسعه دهیم. جالب است که خیلی از فیچر‌ها را توسط نظر‌های مردمی شناسایی می‌کردیم و پیوسته درحال بررسی نکات و اشکالات و نواقصی بودیم که با توجه به گستره گوشی‌ها وجود این خطا‌ها خیلی محتمل بود. ما به طور مداوم دریافت می‌کردیم و توسعه می‌دادیم خیلی از فیچر‌ها و امکانات جدید را توسط نظرات مردمی شناسایی می‌کردیم. مثلا خدمت «شیفت کاری» را در تقویم نبود و نسبت به آن شناخت و دیدی نداشتیم تا اینکه چند کاربر عزیز آن را مطرح کردند، آمار استخراج کردیم و اعمال کردیم، بعد از اعمال این فیچر بلافاصله ۸۰۰ هزار کاربر دریافت کردیم این نشان داد نظرات مردمی می‌تواند خط دقیقی برای توسعه به ما بدهد.

بهترین احساسی که از کاربر‌ها گرفتید؟
از زمانی که کار را شروع کردیم کامنتی را دریافت کردم و همچنان هم دریافت می‌کنم و امیدوارم در آینده نیز دریافت کنم، آنهم این است: «خدا پدرت را بیامرزد» این کامنت دلنشین‌ترین کامنتی بوده که من در طول فعالیتم دریافت کرده ام که همیشه به من انرژی می‌دهد.

چقدر برکت این کار در زندگی تان آمده است؟
توصیفش کار آسانی نیست. هنوز خیلی از عزیزان سئوال می‌کنند این همه سال چنین پروژه‌ای چطور توانسته با اینکه رایگان است هزینه هایش را تامین کند و روی پای خود بایستد و به جایی وابسته نباشد؟ پاسخی که برای این سئوالات دارم مشخصا برکت نرم افزار است خودش هزینه‌هایش را تامین می‌کند و خداوند تا الان پشتش بوده است. این از بعد کاری، اما از بعد شخصی واقعا آرامشی که در زندگی ام وجود دارد، ارتباطی که با خانواده خودم دارم، ارتباطی که با فرزندم دارم، خصوصیات اخلاقی که فرزندم دارد و تمام لحظاتی که تجربه می‌کنم حاصل برکت این محصولات بوده است.
آینده اپلیکیشن و بازی‌های موبایل را چطور ارزیابی می‌کنید؟
حقیقتا آینده بسیار خوبی را متصورم اگر رویکرد جدیدی را برای این صنعت در نظر بگیریم تا الان رویکرد ما نتیجه بخش بوده، ولی معتقدم با توجه به این همه انرژی که صرف شده چیزی که شایسته‌اش است هنوز به دست نیامده. اعتقاد دارم و با توجه به تجربیات گذشته نیز می‌گویم این آینده به شدت جذاب خواهد بود. با تمام تحریم‌ها و شرایطی که وجود دارد؛ توانستیم در منطقه جایگاه بسیار خوبی داشته باشیم و حرفی برای گفتن. بزرگترین رنجی که زیست بوم می‌برد خروج سرمایه انسانی است که امیدوارم مدیریت شود رنج بزرگی است روی انسانی سرمایه گذاری کنید و بعد که به ثمر نشست به جای دیگری برود این مسئله‌ای است که ما را از درون دچار چالش کند.
خاطره خاصی دارید که تعریف کنید؟
خاطره‌ای است که همیشه در ذهن من است و بار مسئولیت ما را زیاد می‌کند. در یک صبح جمعه اول اسفند ماه متوجه شدیم باد صبا، صبح اذان نگفت و این اتفاق به شدت مورد نقد کاربر‌ها قرار گرفت و با تمام قوا بسیج شدیم و تا ظهر مشکل را رفع کردیم و در همان زمان نسخه اصلاح شده منتشر شد که بسیار ارزشمند و جذاب بود. ولی اتفاق جالب‌تر اینکه طبق آمار روز شنبه ۴۰۰ هزار یوزر از ما کم شد. یعنی مسئولیت ما سنگین است و با اولین اشتباه اعتماد مردم که بسیار ارزشمند است به همین سادگی از دست می‌رود. باید کلی دوندگی کنیم تا اعتماد برگردد. من اعتقاد دارم هر یک اعتمادی که به دست می‌آوریم متعلق به ما نیست متعلق به کل صنف ما در کل جامعه است. هر یک اعتماد را که از دست می‌دهیم اعتماد به جمعی را از دست می‌دهیم اگر این سرلوحه کار این حوزه باشد و نگران یک اعتماد باشیم می‌توانیم عملا توسعه نرم افراز تلفن همراه علی الخصوص در حوزه فرهنگی داشته باشیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار