کد خبر: ۴۹۶۳
پرچم مشکی بارگاه امام حسین(ع) در این دسته ‌عزاداری به اهتزاز درآمد

تجمع دلدادگان حسینی در بندر شهید رجایی

تجمع بزرگ دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جامعه دریایی و بندری استان هرمزگان با اجرای هماهنگ سنج و دمام؛ آوای سنتی مردمان خطه جنوب در بندر شهید رجایی برگزار شد.
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، به رسم سنت هرساله جامعه دریایی و بندری استان هرمزگان، تجمع بزرگ دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) امروز سه‌شنبه برابر با چهارم محرم‌الحرام در بندر شهید رجایی برگزار شد.

عزاداران مکتب حسینی در بزرگترین بندر تجاری کشور، گام‌های عاشقی خود را با نواختن آیین سنتی سنج و دمام‌زنی و با انسجام خاصی در محوطه اداری منتهی به یادمان شهدای گمنام آغاز و با تشکیل دسته‌ سینه‌زنی که در آن یک پرچم منقش به اسم اباعبدالله الحسین(ع) به دست پسربچه‌ای با لباس بلند مشکی خودنمایی می‌کرد، دلدادگی خود به شهدای بی‌کفن دشت نینوا را روایت کردند.

مشکی‎ پوشان این آیین عزاداری، «رسم واحد» و «سنج و دمام» را با به صدا درآوردن نوای طبل ها و طنین صدای سنج و با نوای عاشقی “واویلا علمدار حسین، واویلا شهید علقمه، ای گل ام‌البنین، ای فتاده در زمین یل ام البنین” فضایی سرشار از حزن و اندوه عاشقان حضرت ابا عبدالله حسین (ع) در این گرما و شرجی ایجاد کردند.

این دسته عزاداری در بزرگترین بندر تجاری ایران سپس به رسم جنوبی‌ها به شکل ایستاده، هماهنگ و دایره‌وار، جلوه‌ای خاص از آیین سینه‌زنی را با شوری حماسی را به نمایش گذاشتند و با خواندن نوحه‌های فارسی و عربی و تداعی صدای حسین فخری، پیشکسوت مداحی بوشهری کشورمان، عشق و ارادات خود را به سیدالشهدا(ع)، سقای دشت نینوا ابوالفضل العباس و حضرت رقیه(سلام الله علیها) نشان دادند.

در این آیین عزاداری سنتی که “علی‌رضا محمدی کرجی ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، معاونان، کارکنان این اداره کل و جمعی از نیروهای شرکت‌های مستقر در بندر شهید رجایی حضور داشتند، پرچم مشکی بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این مراسم به اهتزاز درآمد.

تجمع بزرگ دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با رعایت کلیه دستورات العمل‌های و شیوه نامه‌های بهداشتی از ساعت ۱۰ صبح آغاز و به مدت یک ساعت ادامه داشت.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار