کد خبر: ۶۰۹۲
کوروش زارعی :

اجرای اولین تعزیه در بین الحرمین/ اتفاقی کم نظیر در تئاتر آیینی کشور

مسٔول «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» با بیان اینکه برای اولین بار در بین الحرمین و صحن امیرالمومنین (ع) گروه‌های ایرانی به اجرای تعزیه پرداخته‌اند، این اتفاق را بی‌نظیر و جهانی عنوان کرد.
۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

 

 

اجرای اولین تعزیه در بین الحرمین/ اتفاقی کم نظیر در تئاتر آیینی کشور

 

 به گزارش پايگاه خبري نهضت، کوروش زارعی مدیر بخش نمایش حوزه هنری درخصوص اجرای نمایش، تئاتر و تعزیه در مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: امسال ما توانستیم ششمین همایش بین‌المللی «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» را برگزار کنیم. اين در حالي است كه  پس از اعلام فراخوان؛ ۸۵ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره  ارسال شد که در نهایت از بین این آثار، ۲۵ اثر برای حضور در خارج از کشور و مسیر راهپیمایی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: نمایش‌ها و تعزیه‌های زیادی به زبان عربی، آذری و فارسی در قالب و فرم‌هایی همچون «تئاتر خیابانی، موکبی، نقالی و پرده خوانی» برای ما ارسال شد و ما پس از گزینش آثار و بر اساس سنت هر ساله؛  دو روز در نجف،  چهار روز در مسیر پیاده روی و دو روز در کربلا این تعزیه‌ها را اجرا كرده‌ايم.

زارعی با اشاره به اینکه استان خوزستان مقر اصلی و ستاد استانی «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» بود خاطرنشان كرد: تمام گروه‌های منتخب؛ ۱۶ شهریور ماه در حوزه هنری خوزستان مستقر شدند تا به سمت عراق راهی شوند و درنهایت از روز ۱۸ شهریورماه اجرا‌های خود را  در كشور عراق آغاز کردند. البته در سال‌های قبل، تا دو روز بعد از اربعین هم اجرا داشتیم و این توفیق برای ما در سال گذشته ایجاد شد که در صحن حضرت امیرالمؤ منین علي (ع) و هم در بین‌الحرمین اجرای تعزیه داشته باشیم.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار