کد خبر: ۶۶۰۱
مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی:

هفته وحدت؛ هنر بزرگ انقلاب اسلامی است+ فیلم

حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی گفت: هنر بزرگ انقلاب اسلامی هم افزایی و نزدیک کردن دل‌های مسلمان از یک اختلاف درباره میلاد حضرت رسول اکرم (ص) بود که هفته وحدت را شکل داد.
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

به گزارش پايگاه خبري نهضت، حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نهضت ضمن تبریک فرا رسیدن ایام مبارک میلاد رسول اکرم (ص) اظهار داشت: شکل گیری هفته وحدت یکی از ابتکارات انقلاب اسلامی است، چراکه ماجرای آن از یک اختلاف شروع شد. اختلافی که دو روایت از زمان میلاد رسول اکرم (ص) بود و مثل تمام اختلاف‌ها، امکان تفرقه و درگیری داشت. اما هنر بزرگ انقلاب اسلامی این بود که از این اختلاف برای نزدیک شدن دل‌ها و هم‌افزایی استفاده کرد.

تعداد بازدید : 34

وی در ادامه افزود: این مدلی است که به عالم اسلام ارائه شده، مدلی که در آن گفته شده نباید اختلافات عقیدتی مانع نزاع و درگیری شود. مدلی که در آن با رسمیت شناختن اختلافات؛ کمک کرد امت مسلمان دور وجود مقدس حضرت رسول (ص) جمع شده و به تحقق اهداف رسول خدا کمک کنند.

سازمان تبلیغات خادم نهضت تبلیغ اسلامی است

حجت‌الاسلام سیفایی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی خود را به عنوان تسهیل‌گر و خادم نهضت تبلیغ اسلامی می‌داند افزود: اسلامی که حضرت امام آورد، اسلامی بود که به تعبیر مقام معظم رهبری خیلی از دوگانگی‌ها درآن کم رنگ شد تا بتواند دوگانگی بندگی و بردگی در آن پررنگ شود. در اسلام حضرت امام هدف این بود که تمام عالم بنده خدا باشند و بنده غیر خدا نباشند.

مدیرکل ادیان ومذاهب سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در این اسلام همه مسلمان‌ها برای تحقق اهداف رسول خدا حضوری جدی و پررنگ دارند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، «رسیدن به تمدن اسلامی بدون وحدت شیعه و سنی امکان پذیر نیست». این تبیینی از اسلامی است که امام (ره) به ارمغان آوردند. اسلامی که از تحریف‌های زر و زورمداران، عاری بود و این ملت و همه نفوس آزاده وقتی با آن مواجه شدند خودشان را در آن پیدا می‌کردند.

وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی خودش را متکلف تببین این اسلام و زمینه سازی برای تحقق این فهم عمیق و دقیق ناب از اسلام می‌داند.

تعداد بازدید : 13

وحدت باید یک مسئله عینی باشد

حجت‌الاسلام سیفایی ادامه داد: ما در اداره کل ادیان و مذاهب با مسئله‌ای مواجه هستیم. سال‌هاست که دشمن تلاش می‌کند، مسئله وحدت را یک مسلئه سازمانی و نهادی و رسمی به معنای ارگانی به همه تفهیم کند. شاید هم دشمن موفقیت‌هایی در این زمینه داشته، اما باید تلاش بر این داشته باشیم که وحدت را یک مسئله عینی و مردمی بدانیم و به همه نشان دهیم.

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: شهادت  یازده هزار اهل سنت برای دفاع از میهن و انقلاب عزیز اسلامی را می‌بینید که این مسئله، افقی روشن است. افقی که ما شاید بتوانیم فقط سایه‌ای از آن را ببنیم. مردم همیشه و جلوتر از ما در همه بستر‌ها حضور داشته‌اند. ما باید به خود و به عالم این مسائل مهم را نشان دهیم، دشمن می‌خواهد اراده ما را تضعیف کند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی نشان داد که نمی‌خواهد یک انقلاب فرقه‌ای جلوه کند و دقیقا یک انقلاب عمیقا اسلامی است. رهبران این انقلاب از پیروان مکتب اهل بیت (ع) بوده‌اند. این انقلاب برای خود هیچ وقت شناسانه تک مذهبی فراهم نکرده، بلکه بسترساز رشد آزاده‌های دنیا و در رأس همه مسلمانان بوده است.

در وحدت اسلامی، مسئله هنر جدی است

حجت‌الاسلام سیفایی با بیان اینکه در فضا امروز جامعه مسئله هنر بسیار جدی است اضافه کرد: یکی از کار‌های که امسال به همت دوستان و جامعه ادبی و فرهنگی کشور رقم خورده برگزاری« کنگره شعر ملی وحدت» است. این اتفاق بزرگ هنری امسال برای اولین بار انجام شده و در چند روز آینده شاهد اختتامیه آن هستیم.

وی گفت: در داوری که امثال انجام دادیم و مشاهده آثاری که به دستمان رسیده بود، ابتهاج آور و وجد آوربود. از این حسی که جامعه هنری کشور برای اینکه بتواند مسئله‌ای اساسی به نام وحدت را نهادینه و به گفتمان عمومی جامعه تبدیل کنند از تلاش هایی که صورت گرفته خوشحال شدیم. خوشبختانه در این زمینه قدم خوبی برداشته و برای استفاده از ظرفیت هنر و ادبیات استفاده‌ای جدی و غیر کلیشه‌ای داشته‌ایم.

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی تشریح کرد: تقدیر از فعالان عرصه تبلیغ نیز از دیگر فعالیت‌ها در هفته وحدت امسال است. ما فعالان اهل سنت داریم که در مقابل تغییر معنایی که غرب در تلاش است در ایران رقم بزند همچون مسائل مختلفی مثل حجاب، استکبار ستیزی، اقتصاد مقاوتی فعالیت دارند. این فعالان، دفاع ازانقلاب را دفاع از اسلام نبوی می‌دانستند و تلاش‌های خوبی کرده‌اند. شناساندن این افراد در جامعه به عهده ماست که خوشبختانه با سازو کاری درحال انجام این کار هستیم.

وی در ادامه گفت: از کارآفرینان اهل سنت نیز که به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند همچنین در این جنگ عظیم اقتصادی کمک حال مجاهدان عرصه اقتصادی کشور بوده‌اند نیزتقدیر و تشکر به عمل آورده‌ایم.

مسلمانان سینه از کینه خالی کنند

حجت‌الاسلام سیفایی با اشاره به اینکه در هفته وحدت اداره کل ادیان ومذاهب سازمان تبلیغات اسلامی یک سری برنامه‌ها در سطح ملی و محلی اجرایی کرده است افزود: آنچیزی که از برنامه‌های ملی و محلی ما بسیار مهمتر است اتفاقات مردمی است. به طور مثال در روستایی که اهل تسنن و شیعه درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند در این ایام به مساجد همدیگر می‌روند. یا در روستا‌هایی شاهد هستیم که برادران و خواهران اهل تسنن و تشییع به خانه‌های هم دیگر می‌روند و سعی می‌کنند با محوریت رسول اکرم (ص) سینه از کینه خالی کنند. حقیقت جامعه آن چیزی است که مردم درحال رقم زدن آن هستند.

تعداد بازدید : 6

آینده و حدت

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی درباره آینده وحدت شیعه و سنی درجهان اسلام گفت: آینده وحدت همانی است که سلاله رسول الله (ص)، حضرت امام (ره) مشخص کردند؛ اینکه پرچم لا اله الله نه فقط به عنوان پرچم بلکه به عنوان یک روح جاری بر قلل رفیع عزت و کرامت در عالم برافشته شود. همه عالم بنده خدا باشند و هیچ کسی به خودش اجازه ندهد بندگان خدا رابه استضعاف بکشاند و به آن‌ها را ظلم کند.

وی اضافه کرد: در مدلی که رسول الله (ص) آورد، افراد موثر در حاکمیت مانند بلال حبشی، سلمان فارسی و... که به لحاظ  فرهنگ کفارعرب هیچ جایگاهی نداشتند در محور حکومت اسلامی قرار داشتند. جامعه‌ای که  رسول اکرم معرفی کردند مبتنی بر رانت و فساد نبود و معیار و جایگاه اجتماعی افراد را تقوا، توانمندی‌های افراد و دلسوزی‌های آنها مشخص می‌کرد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار