کد خبر: ۶۷۶۳
در نشست خبری مطرح شد:

۸۰ درصد سينمایش بزرگ ۴۱۰؛ مستند است/ آکواریمی با ۱۰۰ هزار لیتر آب به روی صحنه

تهیه کننده «سینمایش بزرگ ۴۱۰؛ روایت فتح گردان غواصی لشگر ۴۱ ثارالله» در نشست خبري اين اثر هنري گفت: هدف از این نمایش قهرمان‌‌سازی برای نوجوانان کشور است چرا که ما قهرمانان زیادی در جبهه‌های جنگ داشتیم و اگر نوجوانان ما با سيره و مرام آنها آشنا باشند دیگر نیازی به رمبو‌های خارجی ندارند.
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

 

رمبو‌های زیادی در جبهه‌های جنگ داشتیم / ۸۰ درصد این نمایش مستند است


به گزارش پایگاه خبری نهضت،  «نشست خبری سینمایش بزرگ ۴۱۰» روایت فتح گردان غواصی لشگر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، کوروش زارعی کارگردان و علیرضا کوهفر تهیه کننده این نمایش  و جمعي از اهالي فرهنگ و رسانه در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه این نمایش مربوط به شهدای غواص و لشکر ثارالله و حاج قاسم سلیمانی است افزود: این نمایش قرار بود هفته دفاع مقدس رونمایی و اجرا شود که به دلیل تقارن با اربعین و ناآرامی‌های اخیر با تأخیر اجرا شد.

وی به گروه اجرا کننده نمایش اشاره کرد و با تاکید براینکه ۲۰۰ نفر شامل ۱۰۰ بازیگر درگیر این اجرا هستند افزود: در این اجرا شاهد انفجار‌های متعدد و اتفاقات میدانی مختلفی هستیم که یک کار متفاوتی نسبت به دیگر کار‌های مشابه آن محسوب می‌شود.

 

رمبو‌های زیادی در جبهه‌های جنگ داشتیم / ۸۰ درصد این نمایش مستند است

هرشب میزبان ۴۰۰۰ هزار تماشاگر هستیم

فروزانفر با بیان اینکه اجرای این نمایش از ۲۵ مهر آغاز و تا ۹ آبان ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت از میزبانی ۴۰۰۰ مخاطب برای هر اجرا در پارکینگ شماره سه برج میلاد خبر داد و تصريح کرد: تلاش داریم تا مردم تهران یک نمایش با کیفیت، هنرمندانه و به‌روز را مشاهده کنند.

معاون هنری حوزه هنری همچنین افزود: در سال ۱۴۰۱ تحول جدی را در فعالیت‌های نمایشی حوزه هنری شاهد خواهیم بود و درحال برنامه‌ریزی تولیدات بدیع  در حوزه هنری هستیم البته حوزه هنری در بخش نمایش‌های میدانی ورود جدی خواهد داشت و به‌زودی خبر‌های خوش و جدیدی از حوزه هنر‌های نمایشی شنیده خواهد شد.

همسایه‌های برج میلاد نگران صدا‌های انفجار نباشند

فروزانفر درمورد امنیت انفجار‌هایی که در سینمایش بزرگ ۴۱۰ وجود دارد گفت: برای امنیت بازیگران و مخاطبین؛ ما در سه لایه امنیتی مجوز‌های لازم را از نهاد‌های مختلف کسب کردیم هرچند که سطح و حجم مواد انفجاری در نمایش کاهش یافته است تا صدا و موج آن آزار دهنده نباشد و اگر شهروندان اطراف برج میلاد، صدا‌های انفجاری را شنیدند بدانند که این صدا‌ها مربوط به نمایش است و نگران نباشند.

وی همچنین خبر داد اجرای این نمایش، روز‌های شنبه تعطیل است تا حاشیه‌ای برای شنیدن صدا‌های انفجار نمایش، برای شهروندان تهرانی ایجاد نشود.

فروزانفر در مورد هزینه‌های این نمایش نیز در ابتدا برای جلوگیری از حاشیه‌هایی که معمولا بعد از اعلام هر هزینه می‌شود از گفتن آن اجتناب کرد، اما در ادامه گفت: هزینه‌های این سینمایش چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است هر چند که برخی از کار‌های این اجرا را برخی از نهاد‌ها متقبل شدند و تهیه کننده و کارگردان نیز کمترین دستمزد‌ها را دریافت کردند.

دیدن این نمایش برای همه رایگان است 

به گفته فروزانفر اجرای این نمایش برای تماشاگران به دلیل اینکه یک کار فرهنگی عام محسوب می‌شود رایگان است.

معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه امسال با جهش بودجه‌ای در بخش حوزه نمایش در حوزه هنری مواجهه هستیم افزود: امسال اصحاب هنر می‌توانند فعالیت‌های بهتر و با کیفیت تری را در حوزه هنری انجام دهند و ۳۱ استان حوزه هنری نیز در این فعالیت‌ها مشارکت خواهند داشت و این امر نشان از توجه به فضای فرهنگی کشور است.

همه از نارسا کردن رسانه ها رنج می بریم

فروزانفر در عین حال گفت: هنوزهم نمی‌توانیم فعاليت‌هاي  فرهنگی جدي انجام دهیم  چراكه در اين بخش با كمبود بودجه مواجه هستيم.

وی با اشاره به اتفاقات هفته‌های گذشته در کشور تاکید کرد: این اتفاقات نشان از عدم توجه به موضوع رسانه دارد  و همه در نارسا کردن رسانه‌ها رنج می‌برند و اگر به موقع شاهد اخبار بودیم؛ خود به خود مسائل حل می‌شد و به لایه‌های امنیتی نمی‌رسید.

معاون هنری حوزه هنری تاکید کرد: طی ۷۰ سال گذشته شاهد جهش در بخش‌هایی همچون عمرانی، علمی و امنیتی بودیم، اما  جهش چشمگير در عرصه رسانه و فرهنگ نداشتيم.

 

 

رمبو‌های زیادی در جبهه‌های جنگ داشتیم / ۸۰ درصد این نمایش مستند است

 

این نمایش عملیات والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ را به نمایش می‌گذارد

کوروش زارعی کارگردان سینمایش ۴۱۰ نیز با بیان اینکه برای این نمایش نزدیک به سه‌ماه درگیر کار بوده‌ایم و روزانه هشت ساعت تمرین انجام دادیم خبر داد: محور این نمایش، گردان ۴۱۰ لشکر ثارالله است و تلاش شد ه است تا اتفاقات دهه ۶۰ از این لشکر خط شکن در عملیات والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ به نمایش گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌های بزرگي  در این لشکر حضور داشتند و ما در این نمایش شاهد نوجوان ۱۶ ساله‌ای به نام «شهید حسن یزدانی» هستیم که در عملیات والفجر ۸، براي شناسايي؛ ۶۰ بار از طول اروند برای و رود به داخل خاک عراق عبور می‌کند که کار بسیار بزرگی است. این درحالی است که در لایه‌های زیرین اروند رود، شاهد جريان پرشتاب و پرسرعت آب هستیم که قابلیت غرق کردن کشتی‌های سنگین را نیز دارد و رشادت‌ها و شناسایی چنین افرادی موجب پیروزی عملیات والفجر ۸ شد.

۸۰ درصد این نمایش مستند است

زارعی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد این نمایش مستند است و شخصیت‌های اصلی آن نیز حاج قاسم سلیمانی، احمد امینی، علی عابدینی، حسن یزدانی و حسین یوسف الهی هستند گفت: حتی بخشی از روایت‌ شخصيت‌هاي غیرمستند نیز قصه‌های مستند دارند و زمان نمایش نیز دو ساعت است.

سینمایش تلفقی از سینما و نمایش است

وی در مورد عنوان «سینمایش» اظهار داشت: سینمایش یک تجربه جدیدی در کارگردانی است و من چند سالی است که از این ویژه برای نمایش‌ها استفاده می‌کنم و اولین بار نیز برای اجرای نمایشی در سوریه از این تکنیک استفاده کردم و تلاش می‌کنم از این تکنیک برای روایت قصه‌ها و وقایع مستند جنگ استفاده کنم و ناگفته‌های جنگ را برای جذابیت بیشتر برای مخاطبین بیان کنم و واژه سنیمایش، به نوعی تلفیفی از سینما و تاتر است.

زارعی با بیان اینکه حوزه هنری چندین سال است که قصد ورود و تجربه این ژانر را داشت که امسال با همکاری مؤسسه مهنا این اتفاق رخ داد و پروژه بعدی ما نیز درباره خرمشهر خواهد بود خبر داد که ۱۲۰ نفر بازیگر و گروه حرکتی در این نمایش با او همکاری می‌کنند.

بودجه نمایش کمتر از ۵ میلیارد تومان است

وی درباره بودجه و هزینه این اثر، تأکید کرد: حداقل دستمزد بازیگران ما ۱۵ میلیون تومان و سقف دستمزد ۵۰ میلیون تومان بوده است. در کل برای سینمایش «۴۱۰» زیر ۵ میلیارد هزینه شده است.

زارعی درباره اتفاقات میدانی و انفجار‌هایی که در سینمایش «۴۱۰» وجود دارد و چگونگی حفظ امنیت گروه و مخاطبان اثر، اظهار کرد: گروه جلوه‌های میدانی ما  بسیار حرفه‌ای هستند و انفجار‌های میدانی در این نمایش؛ هیچ خطری برای تیم بازیگران و مخاطبان نخواهد داشت.

آکواریمی با ۱۰۰ هزار لیتر آب روی صحنه

در ادامه علیرضا کوهفر تهیه‌کننده اثر نیز توضیح داد: سال‌هاست در مؤسسه «مهنا» پروژه‌های میدانی را تجربه می‌کنیم، ولی این پروژه تفاوت‌هایی دارد که اول استفاده از تکنولوژی روز دنیا به لحاظ جلوه‌های ویژه بصری و میدانی است. ما آکواریومی دارای ۱۰۰ هزار لیتر آب روی صحنه داریم که به همراه انفجار‌های درون آب، برای مخاطب بسیار جذاب است.

وی تأکید کرد: امیدوارم اتفاق خوبی رقم بخورد و حال این روز‌های مردم را با اتفاقات هنری این چنینی خوب کنیم.

کوهفر افزود: ما ۱۰۰ هنرور داریم که دستمزد این تعداد هنرور و بازیگران اثر در کل حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده است. این هزینه جدای بخش هزینه‌های صحنه حجیم و جلوه‌های ویژه و تکنولوژی استفاده شده در اجرای این اثر است.

قهرمان‌ان واقعي زیادی در جبهه‌های جنگ داشتیم

وی تأکید کرد: هدف ما قهرمان‌سازی برای نوجوانان کشورمان است اين در حالي است كه ما آنقدر قهرمان در جبهه‌های جنگ داشتیم که نوجوانان ما نیازی به  امثال رمبو ندارند. حسن یزدانی  تنها یکي از قهرمان‌های اين عمليات بود که  خصايص اخلاقي و ويژگي‌هاي شخصیتی منحصر به فردي داشت.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار