کد خبر: ۷۲۴۲
حجت الاسلام ابطحی در حاشیه دوره آموزشی و کاربردی و جذاب «طراحی و اجرای مسابقات فرهنگی» :

معارف اسلامی را با بازی به کودکان و نوجوانان آموزش دهید

حجت الاسلام ابطحی گفت: یکی از شیوه های ارتباط با کودک و نوجوان در امر آموزش معارف اسلامی، القاء غیر مستقیم مفاهیم اسلامی در قالب مسابقات می باشد.
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

به گزارش پایگاه خبری نهضت حجت الاسلام ابطحی امروز در حاشیه دوره آموزشی و کاربردی و جذاب «طراحی و اجرای مسابقات فرهنگی» برای کودکان و نوجوانان در اداره تبلیغات اسلامی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نگاهی به سیرۀ رسول اکرم (ص) و دیگر معصومان (ع) در اهمیت برخورد با کودک و نوجوان و اهتمام و رسیدگی به امور تربیتی آنان، نظیر برخورد پیامبر (ص) با کودکان خود و دیگر اصحاب، شرکت و همبازی شدن با کودکان، سبقت در سلام کردن به آنها، ابراز محبت، بوسیدن و در آغوش گرفتن کودکان حتی در نماز و جلوگیری از ناراحتی آن‌ها با سرعت بخشیدن به نماز جماعت، که تعجب همگان را ازجمله اصحاب و حتی تاریخ را برانگیخت؛ در می‌یابیم که کار با کودک و نوجوان چقدر اهمیت دارد.

مربی این دوره آموزشی با بیان اینکه  مظلوم‌ترین قشری که نسبت به آموزش و امور تربیتی آنان به صورت حقیقی پرداخته نمی‌شود، کودکان و نوجوانان هستند، تصریح کرد: متأسفانه از دید برخی، کار با بچه‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اصطلاحاً کار بی جلوه و بی کلاسی است.

وی اضافه کرد: در زمینۀ اهمیت توجه به کودکان، از باب اینکه: «لکم فی رسول الله اسوه حسنه» حکایت معروفی است که پیرزنی به نام «امّ خالد» از دوران خردسالی خود اینگونه یاد می‌کند که روزی با پدرم به محضر آقا رسول الله (ص) شرفیاب شدیم، من لباس زرد رنگی پوشیده بودم، پیامبر تا مرا دید گفت: چه نیکوست! من هم به خاطر صمیمیت و لبخند پیامبر مشغول به بازی با انگشتر پیامبر شدم، که با عکس العمل تند پدرم مواجه شدم! اما پیامبر پدرم را برحذر داشت تا با من این‌گونه برخورد نداشته باشد. کار با کودک و نوجوان و اهمیت قایل شدن به این مقطع سنی، ثمرات معنوی بالایی در زندگی انسان دارد که بر هر انسان آگاهی دانستنش مخفی نیست.

حجت الاسلام ابطحی ادامه داد: یکی از شیوه‌های ارتباط با کودک و نوجوان در امر آموزش معارف اسلامی، القاء غیر مستقیم مفاهیم اسلامی در قالب مسابقات می‌باشد؛ در مسابقاتی که تا کنون طراحی کرده‌ایم، سعی شده که با استفاده از بازی‌ها و ورزش‌های مختلف، معارف دین را به نمایش گذاشته و ساعات فراغت خوبی را همراه با آموزش معارف اسلامی برای کودک ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه توصیه‌ام خصوصاً به طلاب جوان این است که در کنار کار‌های خود حتماً از مسابقات و ابزار کمک آموزشی بهره گرفته و قبلاً به آموزش آن اهتمام ورزند، افزود: مثلاً برای آموزش آداب غذا خوردن مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقۀ آشپزی طراحی کرده‌ایم که دانش آموز در آن ضمن دانستن اهمیت کمک در خانه، آداب غذا خوردن را نیز فرا می‌گیرد. یا با استفاده از هدف‌گیری تیر وکمان در مسابقۀ قرآن، دانش آموزان یأس از رحمت الهی را هدف قرار داده و این‌گونه دانش آموزان را با آیات الهی که اشاره به ناامیدن نشدن از رحمت الهی [لا تقنطوا من رحمه الله]آشنا کردیم.

دوره آموزشی و کاربردی و جذاب «طراحی و اجرای مسابقات فرهنگی» برای کودکان ونوجوان به مدت ۳ سه روزبا حضور ۱۰۰ نفر از طلاب خواهر و برادر در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

از مهمترین سرفصل‌ها وهدف‌های  این دوره آموزشی اهمیت و چرایی اجرای برنامه برای قشر کودک و نوجوان، استفاده از روش مسابقه که بیشترین تاثیر اثرگذاری و یادگیری را ذهن کودکان دارد، بیان اصول برگزاری و اجرای مسابقه و انواع روش‌های برگزاری مسابقه‌های متنوع برای کودکان و نوجوانان اعلام شده است همچنین به تمامی شرکت کنندگان گواهی دوره آموزشی طراحی و اجرای مسابقات فرهنگی برای کودک و نوجوان صادر خواهد شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار