کد خبر: ۷۷۵۳
به مدت ۱۵ شب، در تالار سوره حوزه هنری ؛

نمایش لکچر پرفورمنس «فاطمه» اجرا می‌شود

لکچر پرفورمنس «فاطمه»، حاصل تلاش یگ گروه ۷۰ نفره از بانوان هنرمند است که در شش پرده تلاش می‌کند زندگی حضرت فاطمه (س) را به تصویر بکشد.
۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱

نمایش لکچر پرفورمنس «فاطمه» اجرا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری نهضت، مریم شعبانی، کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده نمایش لکچر پرفورمنس «فاطمه» که از ۳ دی ۱۴۰۱ در تالار سوره حوزه هنری روی صحنه رفته است در گفتگویی گفت: نمایش «فاطمه» برداشتی عاشقانه، عارفانه از زندگی حضرت زهرا (س) در ۶ پرده است که توسط ۵۰ پرفورمر و ۲۰ نفر عوامل صحنه اجرا می‌شود. این نمایش در قالب یک لکچر پرفورمنس، ۶ موقعیت از زندگی حضرت فاطمه (س) شامل مادرانگی، تولد، ازدواج، حضورشان در جنگ‌ها، شرایط اقتصادی سیاسی آن دوران و جاودانگی ایشان را به تصویر می‌کشد.

شعبانی با بیان اینکه گروه «هنر مقدس» بیش از ۱۱ سال است که در تولید و اجرای تئاتر ویژه بانوان فعالیت دارد، گفت: برای شکل‌گیری این نمایش، ۲ سال تحقیق و پژوهش داشتیم و نزدیک به ۲۰ منبع مختلف را که مورد تأیید شیعه و سنی است، مورد بررسی قرار دادیم تا در نهایت به یک اجرای ۷۵ دقیقه‌ای رسیدیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمرکز گروه ما روی زنان تاریخ ساز جهان اسلام و ایران است، گفت: این نمایش به صورت مونولوگ و حرکات فرم روایت می‌شود و به صورت یک لکچر پرفورمنس یا همان خطابه، اجرا به روی صحنه می‌رود.

مدیر گروه نمایش «هنر مقدس» در معرفی اجرا کننده‌های شخصیت‌های اصلی لکچرپرفورمنس فاطمه گفت: محدثه جوادی، فاطمه مرادی، فاطمه نوری شکری و فاطمه مسعودیان از جمله بازیگران اصلی این نمایش هستند.

شعبانی در مورد خلاصه داستان این نمایش گفت: در این نمایش دختری به نام فاطمه از آسمان به زمین می‌آید تا زمین را از تاریکی‌ها نجات بخشد. لوسیفر برای سد کردن راه او لشکرکشی می‌کند و فاطمه در این مسیر با اتفاقاتی روبرو می‌شود.

شعبانی در پایان گفت: گروه هنر مقدس در تلاش است تا با آماده‌سازی نریشن‌های اجرا، به زبان‌های دیگر زنده دنیا خود را برای اجرا‌های بین‌المللی لکچرپرفورمنس فاطمه آماده کند.

شیوه زندگی فاطمی را گسترش می‌دهیم

فاطمه مرادی اجراکننده نقش لوسیفر در این نمایش نیز گفت: لزوم نقش تیره‌ای به نام لوسیفر کنار انواری از سیره اخلاقی و معرفتی حضرت فاطمه زهرا (س) تقابل خیر و شر یا تاریکی و روشنی را به تصویر می‌کشد.

وی افزود: ما در این نمایش سعی داریم تا هرچه بیشتر مخاطب را با آموزه‌های اخلاقی حضرت فاطمه (س) آشنا و شیوه زندگی فاطمی را گسترش دهیم.

مرادی از بانوان علاقه‌مند به تماشای این نمایش دعوت کرد از ۳ الی ۱۸ دی‌ماه با حضورشان این گروه نمایشی را همراهی کنند.

یاد گرفتم هچون حضرت فاطمه (س) صبور باشم

فاطمه مسعودیان بازیگر خردسال این نمایش که اجراکننده دوران کودکی حضرت فاطمه زهرا (س) است نیز از حس و حال عجیب و دوست داشتنی خود برای حضور در گروه هنر مقدس گفت: حدود دو سال است که در حال تمرین این نمایش هستیم و ضمن یادگیری، رشد و ارتقا حرفه بازیگری در هنر‌های نمایشی، رشد اخلاقی بسیاری داشته‌ایم.

مسعودیان افزود: طبق داستان و روایات این نمایش یاد گرفتم تا همچون حضرت فاطمه (س) صبور باشم و با مهربانی و نجابت حرف بزنم.

وی با اشاره به یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های این نمایش گفت: یکی از پرده‌های نمایش به گونه‌ای طراحی شده است که باید از پله‌های بسیاری بالا رفت و در جایی که تمثالی از عرش الهی است حضور یافت. این بخش از نمایش بسیار برایم جالب و جذاب است.

سال گذشته بازخورد‌های بسیار جالبی داشتیم

محدثه جوادی از دیگر بازیگران اصلی این نمایش نیز با اشاره به بازخور‌های خوب مردمی در اجرای سال گذشته گروه هنر مقدس گفت: لکچر پرفورمنس فاطمه، دی‌ماه سال گذشته نیز در تالار سوره حوزه هنری روی صحنه رفت و بازخورد‌های بسیار جالبی داشت.

وی که اجراکننده سنین جوانی حضرت فاطمه (س) در این نمایش است ادامه داد: ما در این گروه چند ده نفره با همکاری و اتحاد خوبی که بین ماست، سالیان سال است که کنار هم تلاش داریم تا برای بانوان سرزمین‌مان آثاری در خورشان بانوان مسلمان تولید کنیم؛ تا ضمن معرفی هرچه بیشتر بانوان بزرگ تاریخ اسلام و سرزمینمان به لحاظ فرهنگی و هنری هم خدمتی کرده باشیم.

جوادی در پایان در مورد یکی از خاطرات مهم خود از اجرای این نمایش در سال گذشته گفت: سال پیش خانم بارداری که پوششی امروزی داشت و شباهتی به دیگر مخاطبان ما نداشت، آنچنان عاشق حضرت خدیجه و سیره اخلاقی ایشان شد که در پایان اجرا سراغمان آمد و از انتخاب نام خدیجه برای دخترش که به زودی متولد می‌شد خبر داد.

بر اساس این گزارش، نمایش لکچر پرفورمنس «فاطمه» به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی مریم شعبانی از ۳ تا ۱۸ دی 1401 ساعت ۱۸ به روی صحنه تالار سوره حوزه هنری خواهد رفت.

برای خرید بلیت می‌توانید به سایت تیوال مراجعه کنید. این نمایش در تالار سوره به نشانی خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

ارسال نظر