کد خبر: ۷۹۱۱
حجت الاسلام والسلمین ابوطالبی :

هنوز با آرمان‌های انقلاب فاصله داریم/ باید جهادگونه حرکت کنیم

استاد حوزه علمیه گفت: جمهوری اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی باید تاسیس نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی را انجام دهد. رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در مرحله دولت اسلامی هستیم.
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، هفته سوم رویداد آموزشی تربییتی جهاد تبیین با حضور حجت الاسلام مهدی ابوطالبی معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با موضوع جریان شناسی فرهنگی سیاسی انقلاب اسلامی و فرهنگیان،مبلغین و فعالین فرهنگی در اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد .

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در این رویداد آموزشی تربیتی گفت : جریانهای فکری سیاسی مجموعه ای از افراد و گروههایی هستند که به دنبال پاسخ به مسائل سیاسی و اجتماعی مردم هستند و مخصوصا در سده های اخیر با ظهور رسانه ها دیدگاه خود را به جامعه می رسانند . در کشور ما هم چند دسته جریان وجود دارد  با ابراز گوناگون قصد راهی کردن مردم به سمت جریان خود را دارند .

وی به مبحث جریان دینی و مذهبی در جامعه اشاره کرد و گفت : جریان دینی مذهبی معتقد است که مرجع اصلی پاسخگویی به مسائل اجتماعی و سیاسی دین است . یعنی هر مسئله ای که ما در زندگی و جامعه با آن مواجه می شویم ابتدا باید ببینیم دینمان درباره آن چه می گوید و  دین محور و مرجع اصلی می شود.

 مهدی ابوطالبی در ادامه افزود : در جامعه ما در حوزهای مختلف نهادها و دستگاههای مختلفی وجود دارد و برای تصمیم گیری برای جامعه باید نگاه دین را بشناسیم . بدانیم دین در حوزه اقتصاد ، حوزه فرهنگ ، خانواده ، روابط میان کشورهای دیگر ، مسائل ازدواج و بسیاری مسائل ذیگر چه نظرات و  احکام و دستوراتی دارد . اسلام برای تک تک  لحظات ما برنامه دارد . این ضرورت رجوع به دین به معنی این نیست که با دنیا ارتباط نداشته باشیم بلکه در خیلی از مسائل دین ما را به عقل ارجاع داده است .

معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه به جریان شناسی فرهنگی انقلاب اشاره کرد  و  گفت : میشل فوکو یکی از اندیشمندان غربی است که قبل از پیروزی انقلاب دوبار، در تاریخ‌های ۲۵ شهریور تا ۲ مهر ۱۳۵۷ و از ۱۸ تا ۲۴ آبان ۱۳۵۷ به ایران سفر کرد و در این سفرها، در تهران و قم و آبادان، با برخی از رهبران ملی و دینی و گروه‌های مختلفی که در انقلاب دست داشتند ملاقات کرد که حاصل این سفرها مجموعه گزارش‌ها و مقالاتی شد که فوکو برای روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا نوشت و این مقالات با عنوان «ایرانی‌ها چه رؤیایی در سر دارند» در ایران ترجمه شده‌است. همچنین مصاحبه او درباره انقلاب ایران نیز با عنوان «ایران روح یک جهان بی‌روح» ترجمه شده‌است. فوکو در این مقاله‌ها و مصاحبه‌ها نگاهی ستایش‌آمیز به انقلاب ایران و رهبری آن خمینی(ره) داشته که باعث شد رسانه‌های فرانسه شدیداً از او انتقاد کنند. میشل فوکو در تحلیل انقلاب اسلامی می‌گوید: ایرانی‌ها آگاهانه به دنبال تغییر حکوت هستند. آنها دنبال چیزی هستند که ما غربی‌ها آن را کنار گذاشتیم آنها به‌دنبال این هستند که سیاست را با معنویت و دین گره بزنند.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: در اینکه آیا انقلاب به آرمان‌های خود رسیده یا نه، سه دیدگاه وجود دارد؛ گروهی انقلاب را با دوران پهلوی می‌سنجند، برخی این روش اول را با گذشت زمان صحیح نمی‌دانند و می‌گویند باید وضعیت خودمان را با کشورهایی که در دوران پهلوی به جهات گوناگون نزدیک به ایران بودند مقایسه کنیم و ببینیم آنها در این 43 سال چه پیشرفت‌هایی داشته یا عقب‌گرد کرده‌اند، برخی قائلند که جمهوری اسلامی را باید با آرمان‌های خودش مقایسه کرد. که وجه جمع بین سه دیدگاه این است که هر سه دیدگاه مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از راه‌های سنجش انقلاب را، شاخص‌ها و آمارهای بین‌المللی دانست و عنوان کرد: با توجه به شاخص‌های بین‌المللی ارائه شده، آمارها حاکی از آن است که با توجه به امکانات موجود و موانع فراوان، وضعیت نسبت به قبل از انقلاب بهبود یافته است ولی با توجه به آرمان‌های انقلاب هنوز با آرمان‌های انقلاب فاصله داریم.

 ابوطالبی گفت: انقلاب اسلامی به درستی شکل گرفت و قانون اساسی تدوین شد، مرحله بعدی شکل‌گیری دولت اسلامی است (دولت به معنای مجموعه کارگزاران نظام اسلامی که اسلامی فکر کنند و اسلامی عمل کنند) که اگر دولت اسلامی به درستی شکل بگیرد و به خوبی به کار خود ادامه دهد نوبت به جامعه اسلامی می‌رسد که با شکل‌گیری جامعه اسلامی به تمدن اسلامی خواهیم رسید. واقعیت این است که مرحله اول و دوم به خوبی شکل گرفت و مرحله سوم که شکل گیری دولت اسلامی است هنوز این امر به صورت کامل شکل نگرفته است. انقلاب در پیمودن مسیر در جهت تحقق آرمان‌های سال ۵۷ مراحلی را طی کرده ولی هنوز آرمان‌ها به طور کامل محقق نشده است و باید برای رسیدن به آنها جهادگونه حرکت کنیم.

ارسال نظر