کد خبر: ۸۰۴
مدیرگروه گرافیک و تصویرسازی دانشکده سوره؛

«رشته گرافیک» در حیطه صنایع‌دستی و طراحی پوستر تاثیرگذار بوده است

دکتر سمیه رمضان ماهی معتقد است که رشته گرافیک دانشکده هنر سوره با تعامل با انجمن خوشنویسان کشور در حیطه صنایع‌دستی، طراحی پوستر و خط نقاشی تأثیرگذار بوده است.
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰

«رشته گرافیک» در حیطه صنایع‌دستی و طراحی پوستر تاثیرگذار بوده است

 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر سمیه رمضان ماهی «مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی» دانشکده هنر دانشگاه سوره در گفتگو با خبرنگار سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: رشته گرافیک در دانشگاه سوره تلاش دارد امر تایپوگرافی را در تعامل و هم‌افزایی با انجمن خوشنویسان کشور به همدیگر نزدیک‌تر سازد که حاصل آن می‌تواند در حیطه صنایع‌دستی، رشته خط نقاشی و طراحی پوستر مورداستفاده علاقه‌مندان قرار بگیرد. به همین منظور برای آشنایی علاقه‌مندان به این رشته جذاب، نمایشگاهی با عنوان «همین دست‌افشانی حروف» در گالری عالی حوزه هنری باهمت استاد دلخانی، استاد برجسته گرافیک دانشگاه سوره و جمعی از دانشجویان وی از ۱۶ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد که خوشبختانه مورد استقبال خوب علاقه‌مندان و دانشجویان این رشته قرار گرفت.

وی ادامه داد: نزدیک به دو سالی است که دانشجویان به دلیل کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه را ازدست‌داده بودند درحالی‌که بخشی از فضای هنر در برگزاری نمایشگاه و دیدن آثار دیگران نمود پیدا می‌کند چراکه موجب ایجاد انگیزه بخصوص در دانشجویان ترم‌های پایین خواهد شد.

این استاد دانشکده هنر سوره با اشاره به تایپو گرافی یادآور شد: تایپو گرافی بخش مهمی از هنر گرافیک است چراکه شناخت و قابلیت حروف فارسی خیلی مهم است و استادانی مثل استاد دلخانی که سابقه تدریس ۱۰ ساله در دانشگاه سوره را در کارنامه کاری خود دارد در این زمینه بسیار کمک‌کننده بوده است.

مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشکده هنر سوره با اشاره به برگزاری نمایشگاه «همین دست‌افشانی حروف» در گالری عالی حوزه هنری افزود: برگزاری این نماشگاه به همت استاد دلخانی و جمعی از دانشجویان دانشکده هنر سوره و برخی از فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک بوده که به قابلیت‌های حروف پرداختند. این درحالی است که برخی تابلوهای این نمایشگاه به نقاشی‌خط و بعضی نیز در حال و هوای فضای گرافیک از نوشتار خط به‌صورت دست‌آزاد تا طراحی حروف با سبک کوفی، نثر، ثلث و غیره اختصاص دارند.

وی تأکید کرد: ما در دنیای امروز با خوانش و متن به‌صورت دیجیتالی و فیزیکی روبه‌رو هستیم و عمده‌ترین کارها در حوزه گرافیک، استفاده از «حروف‌نگاری فارسی» به دلیل مدل نگارشی و قابلیت بازی با حروف است و بی‌جهت نیست که ما در بحث تایپو گرافی، شاهد پوسترهای بی‌شماری هستیم که با این روش کارشده است.

رمضان ماهی بابیان اینکه سابقه تایپو گرافی از زمانی که نستعلیق به‌عنوان دومین خط فارسی مورداستفاده قرارگرفته باز برمی‌گردد خبر داد قدمت رسمی آن از زمان دوران قاجار بوده است.

مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشکده هنر سوره، استقبال از این نمایشگاه را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: جمع کثیری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک و علاقه‌مندان به این رشته از این نمایشگاه دیدن کردند و ۱۰ تن از دانشجویانی که در این نمایشگاه تابلو داشتند؛ هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه، مبادرت به خلق آثار در مقابل دید مخاطبین داشتند که خیلی مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی همچنین از امکان برگزاری این نمایشگاه دریکی از کشورهای خارج از کشور خبر داد و گفت: به دلیل اینکه این نمایشگاه نشانی از «هویت ایرانی – اسلامی» است لذا رئیس دانشکده هنر سوره برآن است تا اگر امکان برگزاری این نمایشگاه در خارج از کشور وجود دارد این بستر هر چه زودتر فراهم شود.

این استاد دانشگاه در پایان ضمن تشکر از بخش هنرهای تجسمی حوزه هنری برای برگزاری این نمایشگاه در گالری عالی به «رشته گرافیک» در دانشکده هنر سوره اشاره کرد و اذعان داشت: این رشته در دانشگاه سوره یکی از رشته‌های تأثیرگذار و مورد استقبال دانشجویان است که شامل چهار درس دو یا سه واحدی در مورد خوشنویسی است که یکی از این دروس در خصوص تاریخ خط و بقیه واحدها نیز مربوط به نگارش خط فارسی، طراحی قلم فارسی و خوشنویسی دست‌آزاد است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار