کد خبر: ۸۱۰۶
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم خبرداد:

درخواست بودجه مجزا برای سازمان دارالقرآن در سال جدید

حجت‌الاسلام تقی‌زاده با بیان اینکه نامه‌اي تنظيم و به ریاست جمهوری ارسال و طی آن درخواست شد به سازمان دارالقرآن در سال ۱۴۰۲ بودجه مجزا تخصیص داده شود گفت: ترسيم نقشه راهي برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در کشور و مشخص كردن نسبت سازمان دارالقرآن با جهاد تبیین از مهمترين برنامه‌هاي اين سازمان به‌شمار مي‌آيند.
۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

پیگیر اقتدار و صلابت در سازمان دارالقرآن الکریم هستیم

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، سی و پنجمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی کشور با حضور حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم، معاونان، مدیران کل و رؤسای ادارات امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور در سازمان دارالقرآن برگزار شد و به مدت سه روز نیز ادامه دارد.

رئیس سازمان دارالقرآن در ابتدای این نشست با اشاره به دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، گفت: در این دیدار نکات مهمی از سوی مقام معظم رهبری بیان شد که خوب است برخی از آن‌ها در این جلسه مرور شود.

وی افزود: نکته اولی که مقام معظم رهبری به آن پرداختند و بر روی آن هم مانور بسیاری دادند، کاملا قرآنی بود. ایشان اشاره‌ای به آیات سوره مبارکه احزاب کردند و فرمودند: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ …». مقام معظم رهبری تولید و ارائه محصولات فاخر مبتنی بر فکر نو، و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعی و فرهنگی تبلیغ را در عین خشیت کامل از پروردگار، دو وظیفه مهم دستگاه‌های فرهنگی تبلیغاتی برشمردند.

تقی‌زاده بیان کرد: مقام معظم رهبری با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند. سپس ایشان خطاب به آقای قمی فرمودند: اگر شما بخواهید انقلاب اسلامی را تبلیغ کنید، قطعاً برای شما مشکلاتی به همراه خواهد داشت؛ لذا دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه تحمل مشقات و سختی‌ها اجتناب ناپذیر است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: مقام معظم رهبری به تولید فکر نو، فرآوری آن‌ها و تبدیلشان به محصولات فاخر دارای بسته‌بندی خوب، تاکید کردند. همچنین فرمودند که در تمام زمینه‌ها نیازمند بسته‌بندی ناظر بر مخاطب و جذاب هستیم. اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه‌های فرهنگی، حفظ نیرو‌های خوب سازمان تبلیغات اسلامی درتمام رشته‌ها، مراقبت از نیرو‌ها و مواظبت در زمینه آفات برون‌سپاری کار‌های فرهنگی – تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بود.

تقی‌زاده به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و توجه به نیروی انسانی جوان در بدنه نظام فرهنگی جامعه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب همچنین در این دیدار به ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگ اشاره و خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمين محمد قمی تاکید کردند که باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند بعضاً مشاهده شده که به بیرون از سازمان کاری سپرده شده، اما هدف و نتیجه کار با چیزی که شما به دنبال آن بوده‌اید، متفاوت بوده است. البته باید از ظرفیت‌های مردمی حداکثر استفاده را کرد و ما مخالف مردمی‌سازی و برون‌سپاری نیستیم. اما باید با دقت افراد شناسایی و کار‌ها به آن‌ها سپرده شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یکی از وظایف مهم دستگاه‌های فرهنگی-تبلیغاتی بیان کردند و در تشریح بیشتر ابعاد و اهمیت این موضوع گفتند می‌توان با مشارکت خود مردم، کار‌های متنوع، شیرین و سرزنده‌ای انجام داد تا نشاط در جامعه بیشتر شود.

تقی‌زاده به تاکید رهبر معظم انقلاب درخصوص پرهیز از جناحی شدند، سازمان‌ها اشاره و اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند سازمان‌ها جناحی نشوند و از کار‌های ویترینی پرهیز کنند و بودجه بیت‌المال را صرف این کار‌ها نکنند. البته تأکید کردند برخی از کار‌های واقعی نیاز به ویترین دارد و باید توجه کرد که این موضوع با کار صرفاً ویترینی یکی دیده نشود.


رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه این سازمان دارای عقبه، تاریخچه و اعتبار است، اما واقعیت این است که  امروز وضعیت سازمان دارالقرآن بسیار عالی نیست لذا  اولویت ما این است که  اقتدار، صلابت و جدیت به سازمان دارالقرآن به بالاترین نقطه برسد؛ لذا ذیل این موضوع پیگیری‌هایی را انجام دادیم و در ابتدا از حجت‌الاسلام  والمسلمین محمد قمی درخواست کردم که بحث استقلال سازمان دارالقرآن را جدی بگیرند. همچنین درخواست کردم که ایشان نامه‌ای را برای رئیس جمهوری تهیه و ارسال کنند که در سال ۱۴۰۲ سازمان دارالقرآن کریم ردیف بودجه مستقل داشته باشد و در کنار آن هویت جدی که سازمان قرآنی نیاز دارد به آن باز گردد. ایشان پذیرفتند و نامه‌ای تنظیم شد و دو ماه پیش این نامه به ریاست جمهوری ارسال و طی آن درخواست شد که سازمان در بودجه ۱۴۰۲ مجزا دیده شود.

وی افزود: بحث ارتباط با مجلس از مواردی بود که به جد دنبال آن بودیم. در فراکسیون قرآن و عترت که بسیار پرتعداد است شرکت کردیم و گفتگو‌هایی در خصوص برنامه هفتم و مباحث مرتبط با فعالیت‌های قرآنی داشتیم. ارتباط با وزارت ارشاد و سازمان اوقاف را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و در این خصوص نتایج خوبی حاصل شده است.

تشکیل شورای پیشکسوتان قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از گسترش ارتباط  با پیشکسوتان قرآنی سازمان دارالقرآن  به عنوان وزنه‌های قرآنی و مدیریتی کشور خبر داد و گفت: حمایت پیشکسوتان قرآنی به حصول نتایج و موفقیت‌ها  ضریب می‌دهد؛ این در حالی است که در این حوزه نیز اتفاقات مبارکی رقم خورد. به همین جهت به دنبال این هستیم که شورایی از پیشکسوتان را در سازمان تشکیل و رفت و آمد آن‌ها را به سازمان رونق دهیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه بحث برنامه ۱۴۰۲ در لایحه استانی و ملی را آغاز و در این خصوص رایزنی‌هایی انجام شده است، گفت: یکی از موضوعات این بود که بودجه برنامه‌ای سازمان بسیار کم است که بر اساس آن امکان کار جدی وجود نداشت. با این وضعیت امیدواریم سال آینده فضا از لحاظ بودجه‌ای در داخل سازمان ارتقاء یابد.

تهیه پیش‌نویس طرح راهبردی سازمان دارالقرآن

وی اظهار کرد: موضوع دیگر تهیه پیش‌نویس طرح راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم بود که نظرات رؤسای ادارات امور قرآنی کشور به این پیش‌نویس اضافه خواهد شد و برای  نهادینه کردن فرهنگ قرآن در جامعه و ترویج سبک زندگی قرآنی تمام طرح‌ها ازجمله سند تحول سازمان دارالقرآن که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی ارائه شده بود و دیگر اسناد بالادستی قرآنی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب و … را  به‌خوبی مطالعه و بررسی کردیم.

تقی‌زاده به ضرورت همفکری جهت کاهش ابهامات در مورد فعالیت‌ها و اهداف قرآنی و رفع موانع در این حوزه تاکید و تصریح کرد: تمام فعالان قرآنی کشور به‌ویژه کارکنان سازمان دارالقرآن باید تفکر یکسانی نسبت به رویکرد‌ها و اهداف سازمان داشته باشند؛ لذا هم فکر و هم‌دل شدن از دیگر اهداف سازمان دارالقرآن به‌شمار می‌رود. همچنین  تلاش در عرصه جهاد تبیین به عنوان فریضه‌ای که مقام معظم رهبری برعهده تمام اقشار جامعه به ویژه فعالان فرهنگی نهادند موضوعی است که باید سازمان دارالقرآن نسبت خودش را با این فریضه مشخص کند.

رییس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: امروز از فضای خشک اداری چیزی در نمی‌آید و اگر یک فضای دوستانه و پیوند همدلانه و یک هویت مشترک برای اقامه قرآن ایجاد شود امکان دارد اتفاقی در جهت اهداف قرآنی رخ دهد. موضوع دیگر بومی‌سازی کلی محور‌ها برای استان‌ها است. در کنار این مباحث از محضر یکسری از مدعوین به صورت هدفمند و مطالبه‌گرانه بهره‌مند خواهیم شد.

در اين نشست سه روز مباحثی، «همچون رویکرد‌های کلان و پیش‌نویس طرح راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم، تحلیل برنامه‌های عملیاتی و نقش‌آفرینی جامعه قرآنی و بررسی برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲» مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار