کد خبر: ۸۱۳۹

معرفی سنت ایرانی و باستانی یلدا به جامعه جهانی با پویش برف و انار

مدیراجرایی پویش برف و انار گفت: ما قدردان همه افرادی هستیم که با حضورشان در این پویش، خانواده تبیان را هم در شب‌نشینی و میهمانی‌های خانواداگی یلدایی خود مشارکت دادند.
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، “برف و انار” عنوان پویشی با محوریت موضوعی یلدایی است که فعالیت خود را از بیست و نهم آذر آغاز نمود و در ساعات پایانی روز دوم دی‌ماه به کار خود پایان داد. 


به همین بهانه مصاحبه‌ای را با مریم فروزان‌کیا،مدیر اجرایی پویش "برف و انار" و کارشناس روابط عمومی مؤسسه تبیان ترتیب داده‌ایم.
 
ضمن تشکر از از شما بابت وقتی که در اختیار ما می‌گذارید، به عنوان اولین سؤال بفرمایید پویش برف و انار چگونه شکل گرفت؟
من هم خدمت شما و تمامی مخاطبین شما عرض سلام و ادب دارم. پیش از هر چیز لازم میدانم اول از مدیرانم درمؤسسه تبیان وجناب آقای کبرائی دبیر پویش برف و انار که به بنده اعتماد کرده و مرا به عنوان مجری این پویش انتخاب و چنین فرصتی را در اختیارم گذاشتند کمال تشکر را داشته باشم. ​


درخصوص نحوه راه‌اندازی پویش برف و انار هم باید عرض کنم همان طور مستحضر هستید یلدا برای همه ما ایرانیان به عنوان یکی از مهم‌ترین و زیباترین شب‌ها و سنت‌های با ستانیمان بوده است که علاوه بر آن رسم و رسوم مرتبط با این سنت باستانی مثل حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و شب نشینی‌های مردم همراه با تنقلات مخصوص این شب که در هریک از شهرها، روستا‌ها و شهرستان‌های این مرز بوم از تنوع زیادی برخوردار بوده و به هرچه زیباتر برگزار شدن آن افزوده. به همین خاطر هم بوده که این جشن از مدت‌های دور تا به امروز جایگاه بسیار ویژه‌ای نزد ایرانیان داشته و دارد.
 
 
به همین خاطر پس از تشکیل اتاق فکر این نتیجه حاصل شد که برگزاری این پویش با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در راستای ترویج این جشن باستانی ایرانی و فرهنگ‌ها و رسوم وابسته به آن با محوریت تولید محتوا نه تنها می‌تواند محبوبیت این جشن را بیشتر کند بلکه می‌تواند آن به جامعه جهانی نیز معرفی کند.
 
متولی و برگزارکننده این پویش چه مجموعه‌هایی بودند؟
"سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی- ساترا" متولی این پویش بود و برگزار کننده آن هم "مؤسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان" بوده است که سال‌هاست با شعار دستیار خانواده در کنار مردم ایران فعالیت و خدمت رسانی دارد.
 
مجموعه تبیان آیا پیش از این نیز تجربه برگزاری چنین پویش‌هایی را داشته یا خیر؟
بله مؤسسه تبیان در آبان ماه سال جاری، همزمان با هفته ملی نوجوان پویش موفق ایرانیوم با محوریت موضوعی آروزیی برای ایران، را برای همه نوجوانان ایران برگزار کرد که با استقبال مخاطبین این پویش همراه بود.
 
این پویش با چه هدفی برگزار شد؟
ما سه هدف اصلی را در این پویش در نظر داشتیم. مهمترین آن گسترش فرهنگ نوع دوستی و سنت حسنه صله رحم و احترام به خانواده بود. از دیگر اهداف برگزاری این پویش نیز تحکیم روابط اقشار مختلف ملت ایران با هم و افزایش همبستگی اجتماعی بین نوجوانان سراسر ایران بود.


مخاطبین شما در پویش برف و انار چه کسانی بودند؟
مخاطبین اصلی ما در این پویش، نوجوانان و خانواده‌های سراسر کشور بودند.
 
 
نحوه شرکت در آن به چه صورت بود؟
ما در پیام‌رسان‌های داخلی بله، ایتا، روبیکا، سروش پلاس و شاد کانالی تحت عنوان "برف و انار" ایجاد کرده بودیم و از تمامی نوجوانان و خانواده‌ها در سراسر ایران خواسته بودیم عکس و فیلم‌های یلدایی خودشان را با دو موضوع تعیین شده یعنی" دور همی‌های خانوادگی" و " صحنه‌های همبستگی اجتماعی و حس نوع دوستی مردم در شب یلدا " برای ما ارسال کنند.
 
آثار ارسالی در چه قالب‌هایی بود و اینکه آیا تمام آثار ارسالی در کانال معرفی شده منتشر می‌شدند؟
قالب‌های اعلام شده و مورد نظر ما عکس، فیلم، نماهنگ، ویدئو نریشن و ... بودند که خلاقیت به کار رفته در آثار و تولیدی بودن آن‌ها از اولویت‌های اصلی ما و تیم داوری، برای انتخاب و نشر در کانال‌های برف و انار بود.
 
نحوه اطلاع رسانی پویش برف و انار به چه صورت انجام شد؟
اطلاع‌رسانی این پویش از طریق نشر خبر در خبرگزاری‌های رسمی کشور از جمله صدا و سیما و انتشار پوستر و تولید موشن پوستر انجام شد.
 

استقبال از این پویش به چه صورت بود؟
یکی از مواردی که برای خود من و تیم اجرایی خیلی جذابیت داشت مشارکت خانواده‌ها به خصوص نوجوانان و دانش‌آموزان از سراسر ایران بود. با اینکه فرصت شرکت در این پویش کم بود، اما بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت مجموع در کانال‌های برف و انار ایجاد شده پیام‌رسان‌های داخلی بله، ایتا، روبیکا، سروش پلاس و شاد عضو شدند. از این میان روی هم رفته بیش از ۸۰۰۰ عکس و فیلم ارسالی دریافت کردیم که به اعتقاد من این استقبال در نوع خود بی‌نظیر بود.
 

در بین عکس و فیلم‌های ارسالی مورد خاصی بود که توجه شما یا تیم داوری را به خود جلب کرده باشد؟
دیدن شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی دانش‌آموزان با آن لباس‌های ایرانی محلی زیبا در روستا‌ها و شهر‌های مختلف ایران با رسوم خاص خودشان بسیار غرور آفرین بود. عده‌ای هم یلدایشان را با عشق در کنار سالمندان و معلولین حرکتی گذرانده بودند که این برای خود من بسیار زیبا بود. بسیاری نیز کنار مزار سردار سلیمانی سفره یلدا انداخته و آنجا دور هم جمع شده بودند. به واقع عرض میکنم به قدری آثار ارسالی زیبا و بی‌نظیر بودند که انتخاب از بین آن‌ها نه تنها برای من بلکه برای هریک از ۴ نفر از اعضای تیم داوری هم که در این پویش همراه من بودند بسیار سخت بود.
 
برگزیدگان این پویش چه کسانی بودند و جوایز آن‌ها چه بود؟
پس از اتمام پویش از بین آثار ارسالی در هر یک از پیام‌رسان‌های داخلی بله، ایتا، روبیکا، سروش پلاس و شاد مجموعاَ بیست نفری را که بهترین و خلاقانه‌ترین آثار ارسالی را داشته‌اند، انتخاب و قرار است به هر یک از ایشان یک ساعت مچی هوشمند اهدا شود.
 
سخن آخر
به نمایندگی از مجموعه تبیان می‌خواهم از تمامی نوجوانان و خانواده‌های سراسر ایران کمال تشکر را داشته باشم که با مشارکت خود در پویش برف و انار همراه ما بوده و با حضور خود در این پویش خانواده تبیان را هم در شب‌نشینی و میهمانی‌های یلدایی خود مشارکت دادند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار