کد خبر: ۸۲۱
گفتگو با بازیگر نمایش «ننه قاسم» در روایت حبیب:

حاج قاسم رستم زمانه بود

نمایش «ننه قاسم» یکی از برنامه‌های کاروان هنری «روایت حبیب» است، روایتی از مادری فداکار که 5 فرزندش به شهادت رسیده‌اند و رابطه مادر و فرزندی شگفت آوری با «حاج قاسم» دارد.
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کاروان هنری« روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، در استان‌های مختلف کشور به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازد، این رویداد فرهنگی و هنری به همت «بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم)» و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی از یازدهم آذر به مدت یک ماه در ۱۰ استان کشور اجرا می‌شود.

یکی از برنامه های پرمخاطب این کاروان هنری، اجرای نمایش« ننه قاسم» است، نمایشی که مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته است.

۱۰ نمایش، ۱۰ استان

«فاطمه رادمنش»، بازیگری که برنده ده‌ها دیپلم افتخار و تندیس در رشته‌های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری از جشنواره‌های تئاتر سراسری است، بازیگر نقش« ننو» در نمایش« ننه قاسم» و مشاور این پروژه است.

او اگر چه در بین اهالی تئاتر چهره ای شناخته شده است اما مردم عادی او را بیشتر به خاطر حضورش در برنامه تلویزیونی عصر جدید می‌شناسند، جایی که او بخشی از کتاب« آن ۲۳ نفر» اثر« احمدیوسف‌زاده» را بازی کرد و مورد تحسین اهالی هنر و مردم قرار گرفت.

رادمنش با اشاره به اینکه، نمایش ننه قاسم یکی از ۱۰ نمایشی است که ما برای کاروان هنری« روایت حبیب» آماده کرده‌ایم می‌گوید: نوشتن و آماده کردن این نمایش‌ها حدود یک ماه و نیم طول کشید البته بعضی قصه‌ها را آماده داشتیم و بقیه را با مطالعه و پژوهش آماده کردیم. ما از کتاب « شاید پیش از اذان صبح» نوشته« احمد یوسف‌زاده» که روایت این نویسنده در مورد حاج قاسم است، در نوشتن این نمایش‌ها کمک گرفتیم، البته این نمایش‌ها مستقیماً در مورد سردار نیست بلکه درباره شخصیت‌های مرتبط با‌ایشان است.

به گفته رادمنش، این ۱۰ نمایش با سه بازیگر در ۱۰ استان کشور اجرا می‌شود و بازیگران این نمایش‌ها« فاطمه رادمنش» و« علیمحمد رادمنش» و «رستا رضوی» هستند که در هراستان، یک نمایش روی صحنه می‌رود.

ننو

بازیگر نقش « ننو» در نمایش ننه قاسم با بیان اینکه « ننو» به گویش کرمانی یعنی «مادر»، ادامه می دهد:« این نمایش روایت مادری است که ۵ فرزندش به شهادت رسیده‌اند و ۲ پسر دیگرش هم جانباز هستند.

در ایام شهادت حاج قاسم، ویدیویی از این مادر بیرون آمد که با حاج قاسم تماس تلفنی می‌گرفت و گوشی را بیش از ده بار می بوسید و به حاجی می‌گفت: کجایی من قربونت برم و حاج قاسم هم در جوابش می‌گفت: من قربانت برم.

بعد از شهادت سردار، فرزندان این مادر کرمانی،جرات نمی‌کردند خبر شهادت سردار را به مادرشان بدهند. ارتباط این مادر با حاج قاسم منحصر به فرد بوده و رابطه مادر و فرزندی عجیبی بین‌ایشان با حاج قاسم برقرار بوده است، نمایش ما روایت زندگی این مادر است».

سرباز احمدک

نمایش دوم که قرار است در شهر اصفهان اجرا شود، نمایش« سرباز احمدک» نام دارد که براساس کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته شده است.

احمدک یکی از آن ۲۳ نفراست، یکی از نوجوانان آزاده ای که به اسارت رژیم بعث درمی آیند.

این بازیگر در ادامه می‌گوید: قصه سرباز احمدک، روایت حضور دو پسر نوجوان و کم سن و سال به نام‌های اکبر و احمد در جبه هاست، آنها به دلیل کم بودن سن نگران هستند که حاج قاسم به‌عنوان یک فرمانده قبول نکند آن‌ها به جبهه بروند. این نمایش روایت رابطه یک سرباز و فرمانده‌اش است که تا سنین میانسالی همچنان پابرجا مانده بود.

رستم زمانه

این بازیگر با اشاره به اینکه سردارسلیمانی شخصیت کاریزماتیک ومحبوب ملی بود، می افزاید: ما در نمایش‌هایی که در روایت حبیب اجرا می‌کنیم، ابعادی از شخصیت سردار سلیمانی را که مردم نمی‌شناسند نشان می‌دهیم، سعی داریم زوایای پنهان شخصیت‌ایشان به مردم‌شناسانده شود، تمام تلاشمان این است که نمایش‌ها را به گونه‌ای کار کنیم که باور‌پذیر باشند، خوشبختانه این اتفاق بعد از اجرا در کرمان افتاد و شاهد قدردانی مردم این شهر بودیم. کرمان شهر سردار است و مردمانش‌ایشان را خیلی دوست دارند. می‌توان گفت که سردار، رستم زمانه بود.

فرمانده محبوب

بازیگر نقش ننو ادامه می‌دهد: در پژوهش‌هایی که برای نوشتن این نمایش‌ها داشتیم، به خصایص منحصر به فردی برخوردیم. بهترین خصیصه سردار را که شخصاً دوست داشتم این بود که به‌عنوان یک فرمانده،خانواده‌های سربازانش را بعد از شهادت ر‌ها نمی‌کرد. هرچند این شهدا برای آرمان مقدسشان، جانشان را فدا کرده‌اند اما آنها پاره تن خانواده‌هایشان بودند و یک وقت‌هایی خانواده ها بدجوری دلتنگشان می‌شوند. یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی این بود که رابطه‌اش را با خانواده سربازان شهیدش همچنان ادامه می‌داد و این کار امنیت روانی برای خانواده شهدا ایجاد می‌کرد.

این بازیگر در پایان گفت: همین خصلت‌های خوب سردار بود که از او یک فرمانده تمام عیار می‌ساخت. یک فرمانده که اگر در هرکجای دنیا بود، به خاطر صفات اخلاقی اش قابل ستایش است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار