کد خبر: ۸۵۱۶

از برپایی احسان به سبک زندگی تا کاهش آسیب‌های اجتماعی در مسجد حضرت رقیه (س) کوی وحدت زنجان

منطقه کوی وحدت زنجان با ۳۰۰ خانوار یکی از مناطق پایلوت اجرای طرح آسیب‌های اجتماعی شهر زنجان است که با استقرار روحانی جهاد تبیین در این منطقه ضمن رونق بخشی به فعالیت‌های مسجد حضرت رقیه (س) در این منطقه، در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار بوده است.
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی؛ کوی وحدت زنجان از جمله مناطق حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که به عنوان یکی از مناطق پایلوت اجرای طرح کاهش آسیب های اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان معرفی شد.

این منطقه 300 خانوار با 1500 نفر دارد که حجت الاسلام مهدی توحیدی مهر به عنوان روحانی جهاد تبیین یکسالی است که در مسجد حضرت رقیه(س) این منطقه برای حل آسیب های اجتماعی منطقه حضور دارد.

روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان ؛ در راستای بررسی اقدامات انجام شده در کاهش آسیب های اجتماعی منطقه کوی وحدت زنجان گفت‌گویی را با روحانی جهاد تبیین - حجت الاسلام مهدی توحیدی مهر- ترتیب داده است که مشروح آن را در ذیل می خوانید.

کاهش آسیب های اجتماعی در مسجد حضرت رقیه(س) کوی وحدت زنجان

از چه سالی فعالیت در مسجد حضرت رقیه کوی وحدت را آغاز کردید و آسیب های اجتماعی شاخص در این منطقه کدام است؟

بنده از سال 1400 به عنوان روحانی جهاد تبیین به این منطقه اعزام شدم و اختلافات بین ارکان مسجد، قمه زنی در ماه محرم، اعتیاد، طلاق، بیکاری و ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی از جمله آسیب های اجتماعی شاخص در منطقه بود که با همکاری اهالی این منطقه و اتحادی که به وجود آمد بخش قابل توجهی از این آسیب ها حل شده است.

در حوزه اختلاف بین ارکان مسجد، توانستیم با برگزاری نشست های صمیمی هم افزایی بین ارکان مسجد را به حداکثر خود برسانیم که نقطه قوتی در برنامه های مسجد بود و همین موضوع به مسجد حضرت رقیه(س) این منطقه رونق دوباره بخشید.

در مورد آسیب اجتماعی مربوط به قمه زنی که سال ها در این منطقه انجام می شد، نیز با برگزاری احسان هایی به سبک زندگی اسلامی، زمینه حضور اهالی منطقه در مساجد را برای شرکت در این احسان ها در ماه محرم فراهم ساختیم که همین موضوع باعث شد تا قمه زنی تا حد بسیار بالایی در این منطقه کمرنگ شود. در این ایام موفق به برگزاری 19 مورد احسان به سبک زندگی اسلامی شدیم که آثار ماندگاری در کاهش خرافه قمه زنی در ماه محرم داشت.

کاهش آسیب های اجتماعی در مسجد حضرت رقیه(س) کوی وحدت زنجان

مشارکت اهالی منطقه کوی وحدت در برنامه هایی پیش بینی شده توسط شما به عنوان روحانی منطقه تا چه اندازه بود؟

خوشبختانه همدلی ایجاد شده بین اهالی منطقه به کاهش اختلاف ارکان مسجد منجر شد و همین موضوع زمینه مشارکت مردم در برنامه های مسجد و سفره های همدلی که در ماه محرم در مسجد برپا کردیم گردید. در راهپیمایی 22 بهمن نیز موکبی از سوی مسجد برپا شد که 30 نفر از اهالی مسجد در آن فعالیت داشتند و از 2 هزار نفر نیز پذیرایی شد.

همچنین هیئت خانگی روزهای چهارشنبه در کوی وحدت زنجان راه اندازی شده است که با استقبال اهالی منطقه مواجه بوده و در حوزه قرآنی نیز اولین دوره مسابقات قرآن کریم را اجرا کردیم.

کاهش آسیب های اجتماعی در مسجد حضرت رقیه(س) کوی وحدت زنجان

در حوزه اختلافات خانوادگی، طلاق و اعتیاد و مشل بیکاری چه اقدامات شاخصی در منطقه انجام شده است؟

در حوزه بانوان نشست های صمیمی با بانوان منطقه و افرادی که در خانواده دارای اختلافات خانوادگی بودند تشکیل دادیم که در بسیاری به سازش بین طرفین منجر شد.

در بحث اعتیاد نیز دوره های مشاوره برای معتادان و کسانی که در معرض خطر اعتیاد قرار داشتند، تشکیل داده و از راهکارهای استاد جهانشاهلو به عنوان سخنران و مشاوره در این حوزه استفاده کردیم. این دوره ها بسیار کارگشا بودند.

در حوزه اشتغال نیز رایزنی هایی با یک کارخانه چرم دوزی انجام شد و مقرر گردید استادی برای برگزاری دوره های آموزشی به بانوان و آقایان در منطقه حاضر شود که همین موضوع می تواند به حل مشکل بیکاری در منطقه کمک کند.

همچنین نمایشگاه اشتغال را در طول تابستان در این منطقه دایر کردیم که مسئولان و متولیان از این نمایشگاه بازدید داشتند و آثار خوبی نیز برجای داشت.

از دیگر اقداماتی که در مسجد حضرت رقیه(س) و اقداماتی که برای مردم کوی وحدت انجام دادید برای ما بازگو کنید؟

کاهش آسیب های اجتماعی در مسجد حضرت رقیه(س) کوی وحدت زنجان

با همکاری اهالی منطقه و مساعدت معاونت فرهنگی شهرداری زنجان، گلدسته های مسجد حضرت رقیه(س) با صرف اعتباری معادل 200 میلیون تومان انجام شد.

در حوزه کودکان و نوجوانان نیز دوره های آموزش قرآن کریم با حضور 20 نفر از کودکان در طول تابستان اجرا شد همچنین اردوهای بازدید از مناطق عملیاتی جنوب کشور برای این افراد پیش بینی شده است.

برگزاری دعای ندبه در مسجد حضرت رقیه(س) از دیگر برنامه های پیش بینی شده در منطقه کوی دحت زنجان است که با حضور کثیری از مردم اجرا می شود.

همچنین نماز های یومیه در این مسجد با حضور پرشور مردم برپا می شود و در مسجد به صورت روزانه سخنرانی در مضوعات مختلف قرآنی، اجتماعی و سیاسی انجام می شود.

کاهش آسیب های اجتماعی در مسجد حضرت رقیه(س) کوی وحدت زنجان

در مسجد حضرت رقیه(س) کوی وحدت برنامه های متعددی در مناسبت های مختلف سال از جمله ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار سلیمانی  برگزار شد. همچنین روضه هیأت حضرت رقیه مخصوص بانوان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه در ایام فاطمیه برگزار شد.

اقامه نماز جماعت، روخوانی یک صفحه از قران هر شب، سخنرانی و بیان نکاتی از همان صفحه قران؛ همراه با بیان احکام هر شب، برپایی دعای توسل سه شنبه ها، هیأت هفتگی پنج شنبه ها و خواندن روضه اهل بیت، دعای ندبه جمعه ها، مراسمات احسان به سبک زندگی اسلامی هر ماه یک بار، برگزاری کلاسهای پایگاه برادران و خواهران از برنامه های هفتگی این مسجد است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار