کد خبر: ۸۵۶۷
نایب رییس شورای شهر همدان:

ایجاد «مسجد جامعه پرداز» همدان در دستور کار قرار گیرد

نایب رییس شورای شهر همدان که به همراه اعضاء شورای اسلامی و شهردار همدان از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز که به همت بنیاد هدایت کشور در استان قم برپا شده است بیان کرد: مسجد به عنوان صرفاً یک محل عبادت، معبد و عبادتگاه به آن نگاه شده است.
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی، نایب رییس شورای شهر همدان با بیان اینکه مسجد را می‌توان به عنوان یک مکان برای سرمایه گذاری، نمادی برای یک هدف مهمتر و جلب مردم به سمت مسجد تبدیل نمود گفت: طبق فرمایشات حضرت علی (ع) که می‌فرمایند برای هر محله یک مسجد به گونه‌ای باید تعریف شود که به مرکز محله و خانه‌ها در چهار طرف مسجد ۴۰ خانه یعنی ۱۶۰ خانه باشد و منظور از این روایت این است که برای هر ۱۶۰ خانه یک مسجد قرار بگیرد و با این کار انسجام اجتماعی که هدف اصلی مسجد که الفت و مهربانی زیر سقف خانه خدا که اذن رفعت داده شده است به خوبی ایفا خواهد شد.


نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه تشریح کرد: خداوند در خانه خود بین دل‌های مردم و دولت پیوند میزند و محبت، الفت و صمیمیت را ایجاد می‌کند و به اینگونه مساجد، مسجد جامعه ساز یا مسجد جامعه پرداز گفته خواهد شد.
حجت الاسلام صفری افلاکی متذکر شد: مسجد جامعه پرداز می‌تواند انسجام و الفت را بین مردم برقرار می‌کند که ذیل این صمیمیت همه احکام، دستورات والای دین، آرمانها، احکام و اهداف شریعت محقق خواهد شد، چون ایثار فرع بر محبت و انفاق مستلزم مردم دوستی است.


وی با بیان اینکه طبق فرمایش قرآن کریم امر به معروف کردن مستلزم محبت و ولایت بین مؤمنین است افزود: اگر ما، مردم و اطرافیان را دوست داشته باشیم قطعاً برای سرنوشت معنوی و، مادی، رفاه، آسایش، دانش، پژوهش، رشد مادی و معنوی دیگران نگران خواهیم شد.


این مقام مسئول در ادامه از بازدیدی که از نمایشگاه جامعه پردازی که به همت مؤسسه وبنیاد هدایت و جمعی از طلاب خوش ذوق و پژوهشگر در حوزه مسجد ومسجد محوری و مبتنی بر تمدن اسلامی مبتنی در مسجد مقدس جمکران برگزار شده بود نام برد و خاطرنشان کرد: یک نمایشگاه بسیار فاخر با بیش از ۱۵۰ اسلاید طراحی شده بود که مخاطب را از نیاز‌های اولیه‌ای تاریخ بشریت نشان می‌دهد و فرد را به سوی مسئله حضور انبیا و دعوت انبیا می‌برد.


وی در ادامه با بیان اینکه در این مسجد جامعه پرداز یک نیاز فطری را در ابتدا تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که دین به نیاز فطری پاسخ داده است متذکر شد: در این مسجد در تالار‌ها و دالان‌های مختلف با تابلو‌های متعدد مسیله ارتباط دین، مسجد، عبودیت به ولایت و جامعه سیاست و رسالتی که اهل بیت و علمای شیعه داشته‌اند نشان داده شده است.


حجت الاسلام صفری افلاکی یادآور شد: همه این موارد در مقابل تمدن غرب همزمان به تصویر درآمده است و مخاطب بخوبی می‌تواند این موارد را باهم مقایسه کند و تفاوت تمدن اسلامی با تمدن غربی در سیر تاریخی با مثال‌ها و نمود‌های عینی که اتفاق افتاده است، تا انقلاب اسلامی گام اول و دوم و نهایت مسئله مسجد را بیش از پیش در تالار‌های آخر تبیین کند.
وی با بیان این مطلب که نظریه فاخر مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد امام خمینی (ره) به صورت بسیار مطلوب در این مسجد تبیین شده است گفت: در این نمایشگاه یک مسجد تراز انقلابی و ایده آل نمایش داده شده است، مسجدی که به جامعه و پیرامون خود می‌پردازد.


وی در ادامه با بیان اینکه در این مسجد جامعه پرداز روش‌ها، آثار و لوازم در تابلو‌های متعددی به نمایش درآمده است افزود: با حضور راهنما‌ها در طول مسیر به مخاطبان به نحو مطلوبی بوسیله توضیحاتی که شامل، فیلم و اسلاید، آنچه که جایگاه واقعی مسجد است به مخاطبان آموزش داده می‌شود.


وی تاکید کرد: می‌توان گفت در این نمایشگاه یک آموزش ۲ واحدی از مسجد شناسی به جامعه امروز و تمام مخاطبان به نمایش گذاشته شده است.


نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پایان افزود: درصدد هستیم اینگونه نمایشگاهی در همدان برگزار کنیم و همه مردم، اصحاب مسجد، فعالان را از تمام شهرستان‌ها و استان‌های غربی دعوت نمائیم که به نحو مطلوبی تبیین شوند و بتوانیم یک گام مؤثر به سمت تمدن، جامعه پردازی و آرمان تمدن نوین ایرانی اسلامی برداشته باشیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار