کد خبر: ۹۳۲
به مناسبت دهه فجر؛

وبینار پژوهشی «تجلی انقلاب اسلامی در هنر» در دانشگاه سوره برگزار شد

وبینار پژوهشی «تجلی انقلاب اسلامی در هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در این دانشگاه برگزار شد.
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲

به گزاش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، وبینار پژوهشی «تجلی انقلاب اسلامی در هنر» که به همت دانشکده هنر با همکاری معاون پژوهشی دانشگاه سوره و هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶ تا ۳۰: ۱۸ برگزار شد.

در این جلسه دکتر سمیه رمضان ماهی به‌عنوان دبیر نشست ضمن خوشامدگویی به استادان و مهمانان حاضر و تبریک دهه فجر در مورد این نشست و محتوای آن توضیح داد و سپس دکتر زکیه سادات طباطبایی «معاون پژوهشی دانشگاه سوره» با اشاره به امر پژوهشی بر مفاهیم مستتر در هنر دهه انقلاب و هنر انقلابی، درزمینهٔ رویکرد دانشگاه سوره نسبت به این ضرورت پژوهشی و فرهنگی تأکید کرد.

دکتر کاظم نظری «رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره» نیز ضمن تبریک ایام‌الله فجر، پیام دکتر ساعی رئیس دانشگاه سوره را قرائت کرد و در مورد نقش هنر در انقلاب اسلامی سخنان کوتاهی ارائه کرد.

استاد خسرو خسروی دیگر سخنران این وبینار پژوهشی بود که بحث خود را پیرامون ریشه‌های نقاشی دیواری در ایران عصر قاجار آغاز

کرد.

وی با نشان دادن تصاویر چند سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، بر نقش هنر دیواری در اطلاع‌رسانی و ساخت‌باورهای اجتماعی، مردمی بودن این هنر، جایگاه استنسیل آرت، هنر خیابانی و تفاوت هنر نقاشی دیواری با دیوارنگاره تأکید کرد و به نقش بعضی از هنرمندان مطرح انقلاب مانند هانیبال الخاص، حبیب‌الله صادقی، ایرج اسکندری، خسرو خسروجردی و... اشاره‌کرده و آثاری از آنان را نمایش و تحلیل کرد.

سخنران دوم این برنامه، دکتر کیارش زندی بود که با اشاره به سیر تحول کارتون مطبوعاتی پسا انقلاب و جایگاه طنز و کاریکاتور در مجلات مطرح قبل از انقلاب مانند مجله توفیق، برعدم امکان استفاده از تصویر اعضای خاندان شاهی در دوران قبل از انقلاب تأکید کرد و سپس تصاویر کاریکاتوری که در بحبوحه انقلاب و پس‌ازآن از شاه کشیده شده را نمایش داد. همچنین کاریکاتورهایی که توسط هنرمندان غیر ایرانی طراحی‌شده را نمایش داد و به جایگاه طنز در پیروزی انقلاب پرداخت.

دکتر محمدعلی روزبهانی از دیگر اساتید دانشگاه سوره به‌عنوان سخنران سوم، بحث خود را با عنوان تمایز هنر انقلاب اسلامی باهنر چپ‌گرا آغاز کرد و بر تفاوت‌های معنایی جنبش چپ و کمونیست جهانی و نگرش‌های مارکسیستی با خوانش و جایگاه دفاع از قشر کارگر و مستضعف در نگرش ایرانی اسلامی پرداخت.

دکتر رامتین شهبازی نیز با عنوان مفهوم تحول در سینمای بعد از انقلاب گفت: مفهوم تحول چه در ساختار درون شخصیتی و چه در خوانش ارتقاء شناخت‌شناسانه فردی و چه در نقد شرایط پیش‌آمده پس از گذشت سالها از انقلاب، همگی بیانگر ارتباط انقلاب با مفهوم تحول و زمینه‌سازی برای امکان ظهور آن است که در سینمای بعد از انقلاب در فیلم‌های مختلف به آن پرداخته‌شده است.

دکتر فرشاد عسگری کیا نیز بحث خود را بر روی یکی از شناخته‌شده‌ترین عکاسان امریکایی وقایع انقلاب یعنی دیوید بارنت متمرکز کرد و ضمن معرفی هنرمند به کتاب ۴۴ روز؛ در وب‌سایت ایشان مراجعه و ضمن تورق آثار چاپ‌شده در آن به تحلیل برخی عکس‌های ثبت‌شده او از وقایع انقلاب پرداخت.

این جلسه ۲ ساعت و نیمه که قریب ۵۰ نفر در آن حضور داشتند در ساعت ۳۰: ۱۸ به پایان رسید.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار