کد خبر: ۹۴۷۹

بانوان مُبلغ هرمزگانی ۳۸۰ هزار زائراولی را به مشهد فرستادند

بانوان مُبلغ در هرمزگان ضمن اعزام ۳۸۰ هزار زائراولی به مشهد مقدس، همراه با اجرای «پنجشنبه‌های آینده‌ساز» توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان، کمک به کودکان و نوجوانان زاج و داربست و راه‌اندازی بازارچه را دنبال می‌کنند.
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بارها شنیده‌ایم که نقش زنان در کاهش و آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین عامل است؛ به خصوص با وجود چالش‌هایی نظیر مدگرایی، تنوع‌طلبی، کم‌رنگ شدن عفاف و حجاب در این چند ماه اخیر که در دور تندی تلاش شده سبک زندگی زن مسلمان ایرانی به سوی سبک زندگی زن غربی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشته باشد. در این میان، بانوان مُبلّغ در استان هرمزگان با استفاده از برخی ویژگی‌های بومی منطقه‌شان، در خط مقدم تبیین جایگاه اصیل زن ایرانی مسلمان به گونه‌ای دیگر حاضر شده‌اند.

این زنان هنرمند روستایی هرمزگانی با دستان توانمندشان حین حصیربافی به هنرهایی از قبیل کمه‌زنی، قلاب‌بافی، گلابتون‌دوزی، زری‌دوزی و… مشغول هستند و این هنرهای زیبا را روی لباس‌ها و شلوار بندری استفاده می‌کنند؛ هنری که با نقوش زیبایش جزیی از سنت اصیل ایرانی است.

معصومه هوشمند، کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان و از مُبلّغان این دیار که از نزدیک با این بانوان هنرمند نشست و برخاست دارد، برای ما این گونه روایت می‌کند: علاوه بر صنایع دستی و هنرهای دستی که زنان استان با آن‌ها آشنا هستند، هنرمندی زنان در شکل‌های دیگر هم بسیار به تماشا نشسته‌ایم؛ نظیر سبک تعاونی‌های روستایی که بسیار فعال هستند و در این زمینه موفق شده‌اند به کارآفرینی دست بزنند و فعال باشند.

وی می‌افزاید: با این وجود در حوزه اجتماعی و فرهنگی که ما با آن بیشتر مرتبط هستیم، نقش بانوان بسیار پررنگ است. در این خطه، اکثر هیأت‌های مذهبی ثبت شده توسط بانوان است. آنان در کنار هیأت‌های مذهبی توانسته‌اند در مراکز نیکوکاری و امور خیریه نیز فعالانه ورود کنند.

استفاده از ظرفیت بانوان مُبلّغ برای امور خیریه یکی از کارهایی است که سازمان تبلیغات اسلامی برای ورود این بانوان در فضای فرهنگی و اجتماعی بهره برده است. به گونه‌ای که در این استان، این مُبلّغان با کمک دیگر بانوان هرمزگانی با انجام تحقیقات اولیه، زیارت اولی‌ها را احصاء و با کمک‌های خیرین، آن‌ها را به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) اعزام می‌کنند.

همچنین در حوزه درمان بیماران نیازمند ضمن توجه به کمک هزینه درمان اعم از تأمین دارو و عمل‌های جراحی، هماهنگی‌های لازم را با جراحان انجام داده‌اند. حضور بانوان فعالان مذهبی و فرهنگی در محلات کم برخوردار و اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری ویژه از دیگر اقداماتی است که این بانوان مُبلّغ دنبال می‌کنند.

هدی شجاعی، دیگر بانو مُبلّغ هرمزگانی است. او از اجرای طرحی با عنوان «پنجشنبه‌های آینده‌ساز» در محله نایبند جنوبی شهر بندر عباس خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از طرح‌های شاخص مسجد امام زین العابدین (ع) در قالب قرارگاه تحول محله، طرح شاخص «پنجشنبه‌های آینده‌سازان» برگرفته از کار فرهنگی تربیتی است. این طرح از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و با همت گروه‌های جهادی خواهران و برادران محله نایبند جنوبی شکل گرفته و تاکنون هم تداوم داشته است.

وی ادامه می‌دهد: در این طرح از گروه سنی ۴ تا ۱۸ سال حضور دارند. البته گروه‌های سنی تفکیک شده و کودکان و نوجوانان بر اساس آن از آموزش‌های لازم توسط مربیان با تجربه هر گروه استفاده می‌کنند که برنامه‌هایی نظیر نقاشی، کاردستی، خلاقیت، بازی‌های هدفدار، نشست‌های تربیتی، ارائه مشاوره، احکام و… اجرا می‌شود.

اینجا برای اینکه کودکان و نوجوانان دلزده و خسته نشوند، برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اند؛ از جمله اینکه پای والدین کودکان را به این برنامه از طریق فضای مجازی باز کرده‌اند و همین مسأله باعث اعتماد والدین شده است که یکی از ثمرات این طرح، برگزاری اردوهای تفریحی و سرگرمی خانوادگی است که روزهای خاطره‌انگیزی را برای کودکان بندر عباسی رقم زده است.

شجاعی معتقد است که با کادرپروری و تثبیت جذب، می‌توانند فرزندانی تربیت کنند که برای آینده همین محله و جامعه موثر باشند، زیرا هدف این بانوان مُبلّغ تریبت نیروی همتراز انقلاب اسلامی با هدف محله اسلامی است. در حال حاضر نیز تعدادی مربی از بین متربیان تربیت شده‌اند که شب‌های جمعه در سطح شهر در آستان مقدس امامزاده سیدمظفر (ع)، (پارک بانوان) و برخی نقاط دیگر شهر، کار با کودک و فعالیت در حوزه مهدویت انجام می‌دهند.

در ادامه، زهرا دانش، نماینده کاروان علی بن موسی الرضا(ع) و خادمین گمنام در استان هرمزگان که مدت ۱۳ سال است در این زمینه فعالیت می‌کند، ابراز می‌دارد: برای شناسایی زیارت اولی‌ها تحقیقات به صورت سالانه و گزینشی با همکاری رابطین صورت می‌گیرد و افراد مورد نظر را در محلات و شهر محل سکونت خود به ما معرفی می‌کنند. در نهایت این افراد مورد نظر پس از شناسایی و معرفی، با کمک خیرین، کاملاً رایگان و بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای از طریق ناوگان ریلی به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

این زائران زیارت اولی هرمزگانی در بهترین امکانات رفاهی و هتل‌ها در خیابان امام رضا (ع) منتهی به باب الرضا(ع) مستقر می‌شوند که اخیراً از یک حسینیه برای اسکان زائران استفاده کرده‌اند. در ۱۳ سال اخیر، یک میلیون نفر از زیارت اولی‌ها از جای جای استان هرمزگان به زیارت امام رضا (ع) مشرف شده‌اند و در میان اعزام زیارت اولی‌ها، خانواده بیماران هموفیلی و افراد سالمندی که توانایی مالی ندارند، دیده می‌شوند.

از دیگر فعالیت‌های بانوان مُبلّغ اهدای ۴۵ سری جهیزیه به زوج‌های نیازمند در هرمزگان است. رقیه پورگنجی مسؤول هیأت مذهبی محبان حضرت رقیه(س) با اشاره به اینکه این هیأت از سال ۱۳۷۶ تاکنون با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، برای تأمین جهیزیه برای زوج‌های نیازمند گام برداشته است، اظهار می‌دارد: در سال گذشته، ۳۲ سری جهیزیه همزمان با عید نیمه شعبان در ۲ نوبت بین جامعه هدف توزیع شد و امسال هم قرار است ۱۳ سری جهیزیه به زوج‌های نیازمند اهدا شود.

اجرای طرح سه‌شنبه‌های مهدوی، توزیع بسته‌های معیشتی و تحصیلی بین نیازمندان، کمک به کودکان و نوجوانان زاج و داربست، راه‌اندازی بازارچه و جشنواره غذا و… از دیگر برنامه‌های بانوان مُبلّغ هرمزگانی در چند سال اخیر بوده است که اثرات آن را در سال‌های آینده در این خطه از کشورمان خواهیددید.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار