کد خبر: ۹۵۴۸
کتاب جدید پژوهشکده باقرالعلوم رونمایی شد

تصمیم‌سازی، رسالت ویژه رهبر انقلاب برای دانشجویان

آیین رونمایی کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» با حضور حجت‌الاسلام مهدیان و حجت‌الاسلام احمد سعیدی، نویسنده کتاب، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برپا شد.
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» بررسی راهبرد‌هایی‌ست که مقام معظم رهبری برای رسیدن به هدف‌ها و آرمان‌‌های انقلاب در نظر دارند.

این کتاب بررسی فرایند کنشگری دانشجو در حرکت‌های اجتماعی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری است که در 207 صفحه از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام چاپ و راهی بازار نشر شده است.

تصمیم‌سازی، رسالت ویژه رهبر انقلاب برای دانشجویان

حجت‌الاسلام مهدیان، پژوهشگر و استاد حوزه، در این نشست درخصوص ضرورت رجوع به سخنان رهبر و روش تحلیل درست نظام فکری ایشان بیان کرد: نسبت اهل علم و اندیشه با مقوله‌ای به نام حاکمیت دینی و ولایت یکی از پرسش‌های مهم جامعه دینی است. خیلی از آفت‌های امروز جامعه دینی ما به این دلیل است که این نسبت بین اندیشه‌ورزی مومنین و نخبگان و اندیشه رهبری مشخص نشده است. برخی سطح رهبری را در حد کسی می‌دانند که صرفا در مقام عمل تصمیم‌گیری و مدیریت می‌کند. از سوی دیگر برخی او را در جزییات وارد می‌کنند و توقع دارند در همه جزییات اجتماعی نظر دهد و جلوی همه خطاها را بگیرد. مقوله ولایت مقوله‌ای نیست که فقط مربوط به سطح عمل و رفتار اجتماعی باشد؛ بلکه کل ارکان جامعه دینی را از جمله دانششان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام احمد سعیدی، نویسنده کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی»، درباره دغدغه‌اش برای تالیف این کتاب عنوان کرد: دغدغه‌ای برای نوشتن این کتاب در آغاز کار نداشتم. ابتدا بر حسب علاقه به دانشگاه رفتم؛ ولی بعد از مدتی حس کردم علاقه‌ام جای دیگری و حوزه علمیه است. بعد از رفتن به حوزه به مفهوم دیگری فکر کردم: اینکه الان وظیفه و رسالت من جدای از علاقه‌ام چیست. هرچه صحبت‌های رهبر را در دیدارشان با دانشجویان و نخبگان بیشتر می‌خواندم، بیشتر به نتیجه می‌رسیدم که گویی نقشه‌ای در ذهنشان است و آن را به روش‌های مختلف مطرح می‌کردند و فقط یک اولویت دارند. ایشان در سال ۶۸ گفته بودند دانشجو باید به سراغ کار فرهنگی و سیاسی و اجتماعی برورد و درسش را بخواند، سال ۹۸ باز همان مسئله را مطرح به نحوی دیگر مطرح کرده‌اند. با خودم گفتم باید بیشتر با حرف‌ها و ذهنیات ایشان به عنوان ولی جامعه آشنا شوم و در نهایت به طرحی رسیدم که در این کتاب هم آمده است.

نویسنده اثر گفت: رسالتی که رهبر معظم انقلاب برای دانشجو مطرح کرده، با رسالتی که برای دانش اموز و طلاب و... مطرح کرده‌اند همه با هم فرق دارد. ما خواستیم این را در این کتاب نشان دهیم که آن رسالتی که رهبر برای دانشجو تعیین کرده‌اند، با رسالت دیگر اقشار فرق دارد. سعیدی رسالت ویژه رهبر برای دانشجویان را تصمیم‌سازی عنوان کرد و افزود: رهبر به تصدیگری امور به دانشجویان روی خوش نشان ندادند. تصمیم‌سازی یعنی مجبور کردن مسئول تصمیم‌گیر به آنچه مردم می‌خواهند. مثلا در قضیه ترور سردار و موشک‌باران پایگاه عین الاسد دیدیم چه جوی در جامعه برپا شد و تصمیم‌گیران در موقعیتی قرار گرفتند که مجبو شدند تن به موشک‌باران بدهند. راه تصمیم‌سازی ایجاد گفتمان‌سازی در جامعه است.

براساس این گزارش، کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی؛ فرایند کنشگری دانشجو در حرکت‌های اجتماعی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری» به قلم احمد سعیدی در قطع رقعی، 207 صفحه، شمارگان 330 نسخه از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام چاپ و راهی بازار نشر شده است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار