مهرواره محله همدل در سال 1400 چه دستاوردهایی داشت؟

در مسیر خوبی ها

رمضان فرصت بزرگی بود، برای آنکه در جاده پرمشغله زندگی ، توقفی کوتاه کنیم و نگاهی به آسمان بیندازیم. رمضان، فرصت مهمی بود تا یادمان باشد خدا عاشق بنده‌هاست. همین فرصت طلایی، بهانه سازمان تبلیغات برای طراحی عملیات رمضان 1400 شد، ستاد عملیات رمضان با شعار «تواصی به حق و صبر» شکل گرفت و با طراحی۱۳ پویش که جان کلام همه آن‌ها، «تقویت گفتمان همدلی»، امید و باور به توان مردم بود این فصل جدید را رقم زد. از پویش «محله همدل» که بهانه‌ای شد برای یک همدلی جانانه و مشارکت هزاران نفر و حل صدها مشکل در ظاهر حل نشدنی در سراسر کشور تا پویش ملی «مردم ماه» که یادمان انداخت ایران همیشه سرزمین مهربانی‌هاست.

داوری به سبک عصر جدید
پس از طرح مواسات همدلی که سال گذشته با هدف همدلی مردم در رفع نیازهای یکدیگر اجرا شد، مهرواره محله همدل به عنوان مرحله بعد با بهره‌گیری از منویات رهبر معظم انقلاب طراحی و اجرا شد. در قالب این طرح ،تیم‌های مردمی با خطاگیری و عیب‌یابی، برای حل معضلات و مشکلات محله خود برنامه‌ریزی و اقدام کردند. طرح مهرواره محله همدل اقدام در راستای حل مشکلات مربوط به ۱۴ محور اقتصادی، اجتماعی، تربیتی، آموزشی، خانواده، مذهبی، زیرساختی، زنان، اخلاقی، رسانه و هویت‌بخشی، سبک زندگی و سلامت، حقوقی، گفتمان انقلابی و فرهنگی ایران اسلامی، فساد و انحراف عملکرد را در محله‌ها دنبال کرد. طرح مساله و اقدام برای حل آن، با توجه به شرایط و موقعیت هر شهرستان و هر محله متفاوت است، با این حال ۱۲۰ بسته پیشنهادی به عنوان پیشران هسته‌های کنشگر به آنها ارائه شد. تیم‌های کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، موسسه‌های تبلیغی و سایر گروه‌های مردمی پس از عیب‌یابی، مشکلات محله خود را با محوریت و رهبری امام جماعت محله در سامانه مهرواره رقابتی ثبت کردند و با برنامه‌ریزی، اقدامات لازم را در راستای رفع  مشکل انجام می دادند که در پایان در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری پایش و داوری شد. در مرحله شهرستانی و استانی مهرواره، ۷۰ درصد امتیازات تیم شرکت کننده از سوی گروه پایش و ۳۰ درصد از سوی مردم داده شد و در مرحله کشوری ۷۰ درصد امتیازات از سوی مردم اختصاص یافت.


دستاورد بزرگ مردم در مهرواره
رسیدن به  «زبان مشترک» عنصر مهم و دستاورد بزرگ مردم در این مهرواره بود که به سبب آن افراد بدون وجود قومیت مشترک و حتی زبان خاص شرکت کردند تا مشکلات هر محله را بررسی و حل کنند.  دبیر مهرواره محله همدل تصریح کرد: بیش از ۵۷ هزار مسئله در این مهرواره از طریق سامانه ثبت‌شده و بیش از ۱۶۰۰۰ مسئله ثبت‌شده، مربوط به مسائل اقتصادی مردم بوده است، بنابراین مسئله اقتصادی جزو مسائل اولویت مهم مردم محسوب می‌شود. ۱۰۸ ریز مسئله در این سامانه ثبت‌ شده که این مسائل مربوط به مسائل معیشتی، ازدواج، اشتغال و حتی درمان بیماران بوده است و در سه لایه شهرستانی، استانی و ملی داوران به بررسی مسائل پرداختند. غلامی تأکید کرد: هیئت‌داوران هزار و ۵۴۸ طرح را شناسایی کردند و در بخش استانی نیز ۴۵۰ طرح باهم به رقابت پرداختند و درنهایت با تصمیم هیئت‌داوران ۱۴ مسئله به مرحله نهایی راه یافتند و سه طرح اصلی و نهایی معرفی شدند که استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی و اصفهان پیشگام در حل مسئله محسوب می‌شوند.


برگزیدگان مهرواره محله همدل
برگزیدگان این بخش شامل: حجت‌الاسلام رحمت‌الله عروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمان و حجت‌الاسلام احمدرضا رضایی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام مجید زرین برگزیده از آذربایجان شرقی، حسین اصغرروکی برگزیده از سیستان و بلوچستان، محمدتقی حسینی پور برگزیده از خراسان رضوی، ولی نادعلی زاده برگزیده از مازندران، حمید توانا برگزیده از فارس و رضا آیت برگزیده از خوزستان بودند.