انقلاب اسلامی تازه پیروز شده بود و نهال تبلیغ اسلام ناب تازه شکوفا شده بود. تبلیغ و افکار عمومی اما مهم بود و رسانه هرچند با معنای امروزش تفاوت داشت، ولی نقش کلیدی داشت و حیاتی. و این بهانه آغاز تولد شورای تبلیغات اسلامی در ابتدای تیر ماه ۱۳۶۰ بود با فرمان حضرت امام خمینی (رضوانالله علیه)؛ نهادی که بعد از مدتی و از ۱۴ فروردین ماه ۱۳۶۸ با حکم امام راحل عظیم الشأن به نام سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خود را گسترش داد و در این مسیر نامهای بزرگ و سرشناسی را میزبانی کرد. از نام نامی شهید والامقام حقانی و شهید عباس شیرازی تا بزرگانی چون حضرات آیات مهدوی کنی، امامی کاشانی، محمدی عراقی، جنتی و...
سازمان تبلیغات اسلامی در تمام این سالها یکی از مهمترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران در امر تبلیغ اسلام ناب بود. اسلامی که در برابر تمام قرائتهای الحادی و انحرافی از اسلام میایستاد و مرشد راهش هم پیر جماران رضوان الله علیه و یار خراسانی ما حفظه الله تعالی بودند.
خانوادهای که از ابتدا از حوزههایی مانند تبلیغ سنتی اسلام ناب تا هنر متعهد انقلاب اسلامی ورود جدی داشت و با فراز و فرودهای مختلف اما همیشه جزء مهمترین و جریان سازترین نهادهای تبلیغی رسانهای انقلاب اسلامی بود.
سالها گذشت، روزگار عوض شد، اقتضائات فرهنگ و هنر و رسانه و تبلیغ در این دههها فرق کرد تا امروز.
امروز اما خانواده سازمان تبلیغات اسلامی بالندهتر از همیشه تلاش میکند نقش آفرینی خود را از دو منظر پی بگیرد. نقش آفرینی در زیست بوم فرهنگی کشور از طریق مؤسسات و زیرمجموعهها و خانواده سازمان و البته حمایت از جریانهای مردمی تبلیغ اسلام ناب.
خانواده سازمان تبلیغات اسلامی البته بالندهتر و گستردهتر از همیشه در زیست بوم فرهنگی کشور نقش آفرین است. از کتاب که بنیاد کتاب با مؤسسات انتشاراتی نام آشنایی چونامیرکبیر، سوره مهر، چاپ و نشر بینالملل، صاد و خوارزمی در آن فعالیت میکند، تا نهاد تبلیغ سنتی دین که با استفاده از فناوریهای تازهای مانند سامانه شمع، کتابهای محتوایی تولیدشده توسط هستههای مردمی مبلغین و... و البته محتواهای تازهای مانند نظام امام محله و مهروارههایی که تلاش میکند مردم و محلهها را با نگاه تازهای از مسجد محوری و تقش آفرینی مردم در حکمرانی آشنا سازد و ذیل بنیاد هدایت در این مهم میکوشد.
هنر و رسانه هم که حالا فرقهای زیادی با روزهای اول انقلاب کرده با شکل و شمایل و فرم و محتوایی تازه در خانواده سازمان تبلیغات پی گرفته میشود. فیلمهای سینمایی حوزه هنری حالا و بعد از مدتی که کمرنگ شده بود، حرف انقلاب اسلام در مسائل مختلف را پیگیری میکند و با محتواهایی از داستانهای اوایل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا خانواده سالم و نگاه خل مسأله به آسیبهای اجتماعی هم آثار درخور توجهی شدهاند و هم در رویدادهای معتبر هنری سینمایی کشور مانند جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار میگیرند. رسانههای ما هم حالا با لباس و راهبردی تازه و روزآمد در این زیست بوم نقش آفرین هستند. تبیان با تولیدات کوتاه و زیبا به دنبال تأثیرگذاری در فضای مجازی است، تهران تایمز و خبرگزاری مهر با نفسی تازه دارند به جایگاه رسانهای جدی و مهمی در عرصه رسانهای داخلی و بینالمللی فکر میکنند و سعی میکنند اثرگذار باشند. و مرکز هنری رسانهای نهضت هم با برنامهها و تولیدات کوتاه داستانی متعدد خود نقش جدیای در تولید محتوای انقلابی با استانداردهای رسانهای برمی دارد. و مثلاً مگر میشود نقش برنامهای مثل محفل را در بالا بردن استانداردهای برنامهسازی با محتوای قرآن کریم نادیده گرفت؟
نظام ارتباطی سازمان تبلیغات اسلامی با شبکه ذاکران اهل بیت و هیئات و محافل مذهبی در سراسر کشور هم با حال و هوایی تازه که از تأمین محتوایی جدی و آکادمیک در فضای هیأتها تا کمک به روزآمدسازی ماموریتهای اجتماعی و فرهنگی هیئات مذهبی است، در سازمان هیأت و تشکلهای دینی پیگیری میشود.
نظام فعالیت ویژه نوجوانان هم علاوه بر سازمان مدارس صدرا در سطحی بالاتر از همیشه و با حمایت از جریانهای تازه نفس دانش آموری مانند دختران حاج قاسم، نوآوین و... در بنیاد نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی پیش میرود.
و البته حوزه هنری و دنیایی از تولیدات و رویدادهای مهم هنری جریان ساز که هرکدام دنیایی از اتفاقات بزرگ هستند و مجال گستردهتری میخواهد، و این سالها با راهبرد فراتهران سعی کرده قدم از تهران فرا بگذارد و استانها و شهرستانهای سراسر کشور را در رویدادهای مهم هنری کشور شریک کند.
میبینید؟ دایره مخاطبان خانواده سازمان تبلیغات اسلامی طیف وسیعی است از مخاطبان عامی که تماشاگر تلویزیون هستند، تا هنرمندان و مخاطبان خاصی که فضای تئاتر و هنرهای تجسمی را پیگیری میکنند، و خانوادهها که با کتاب و مجلدات نوجوانانه سروکار دارند و همه آنهایی که نفس کشیدن در فضای محافل مذهبی را تجربه کردهاند. بنیادها، ارگانها، نهادها و مؤسسات خانواده سازمان تبلیغات اسلامی حالا دیگر هرکدام درختهای تناوری هستند که مشغول به نقش آفرینی در زیست بوم فرهنگی کشور هستند و مخاطبانی به وسعت تمام ایران، از پایتخت تا روستاهای مرزی و از کودکان و نوجوانان دهه نودی تا موسپیدهای این سرزمین را میزبانی میکنند.
حالا و در گام دوم نهضت تبلیغ اسلام ناب، خانواده سازمان تبلیغات اسلامی تلاش میکنند حامی و پشتیبانی فکری و زیرساختی جریانهای مردمی باشند که صاحبان انقلاب و این نهضت آسمانی هستند. این مهمترین مأموریت ماست؛ نقش آفرینی در قامت یک مجموعه تخصصی در حوزه تبلیغ اسلام ناب در حیطههای مختلف برای حمایت، پشتیبانی و تسهیلگری برای جریانات مردمی در این نهضت مردمی. نهضتی که باشکوه و گسترده و با عظمت پیش میرود و رو به خورشید دارد، رو به نور.
T
T