تاریخچه

سازمان تبلیغات اسلامی

روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی بود و حالا وقتش رسیده بود برای فعالیت‌های تبلیغی تشکیلاتی در نظام تازه نفس اسلامی شکل بگیرد تا بتواند اوضاع را بسامان کند. این جرقه تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی بود؛ جایی که آیت الله امامی کاشانی که آن روزها مسؤول مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار) بود از کنار بزرگانی چون حجت‌الاسلام احمد جنتی، حجت‌الاسلام محمجواد باهنر، آیت الله محمدعلی شرعی و حجت‌الاسلام محمد عبایی خراسانی برای این موضوع چاره ای بیاندیشند و موضوع را با امام خمینی (ره) در میان بگذارند. امام هم بعد از اطلاع از مفاد گفتگوها، در نخستین روزهای تیر ماه 1360 خورشیدی فرمان تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی را صادر کردند و کمی بعد در دیدار با اعضای شورای عالی تبلیغات اسلامی راهبردهای کلان این سازمان را بیان داشتند.

 

همان روزها اما سایه جنگ بر سر ایران ما افتاد و سازمان تبلیغات اسلامی هم بخش مهمی از تلاشش را معطوف به فضای تبلیغی جبهه های جنگ نمود. روزهایی که سازمان تبلیغات اسلامی کانون پویای تبلیغات و امور فرهنگی برای جبهه های جنگ تحمیلی شد و شهدای گلگون‌کفنی هم از این خانواده فرهنگی به آسمان پر کشیدند.

 

و گذشت تا بعد از جنگ. جایی که نهضت تبلیغی با نگاهی تازه به فعالیت خود ادامه داد و سعی کرد با راهبردهای تازه نقش آفرینی خود در زیست بوم فرهنگی کشور را پی بگیرد. و در این مسیر نام‌های بزرگی چون آیت الله احمد جنتی، آیت الله محمود محمدی عراقی، شورایی متشکل از شهید غلامحسین حقانی، شهید عباس شیرازی، آیت‌ الله احمد جنتی، آیت‌ الله مهدوی کنی و آیت‌ الله امامی کاشانی مسئولیت این نهاد تبلیغی را بر عهده داشتند. از سال 1380 نیز حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی خاموشی مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده گرفت تا در این مسیر چهل ساله، درخت نهضت تبلیغی تناور و پربرکت شود و با تشکیلاتی معظم سعی کند در امور مختلف تبلیغی نظیر تبلیغ اصیل، مسجد و منبر، هیأت و تبلیغ، هنر و رسانه، کتاب و پژوهش، سینما و تلویزیون و... در مسیر این نهضت اسلامی گام بردارد.

 

از سال 1397 و با حکم رهبر معظم انقلاب نیز حجت الاسلام محمد قمی مسؤولیت سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده گرفت تا گام دوم نهضت تبلیغ اسلام ناب با حال و هوایی متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی و روزگار تازه بتواند روزآمد شود و این نهضت تبلیغی، باشکوه و قدرتمند به مسیرش در زیست بوم فرهنگی کشور ادامه دهد.

 

در این رابطه بخوانید: نگاه ما در گام دوم نهضت تبلیغ اسلام ناب

 

هیئت امنا

در حال حاضر و با حکم رهبر معظم انقلاب مورخ 5 شهریور 1397 حضرات حجج اسلام سیدمهدی خاموشی، محمد قمی، احمد واعظی، محمدحسین روحانی‌نژاد و محمدرضا فلاح هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی را تشکیل می دهند.

 

***

 

پیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به شورای عالی تبلیغات اسلامی

 

 

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏خدمت اعضای محترم  شورایعالی تبلیغات اسلامی ـ ایّدهم الله تعالی‏

‏‏گزارش خدمات شورای مذکور را ملاحظه نمودم. از همکاری با حوزۀ علمیۀ قم و‏ ‏تشکیلات منسجم و هماهنگی که با مقامات ذی ربط به وجود آورده اید تقدیر و تشکر‏ ‏می کنم. همه می دانیم در این موقع حساس، که جمهوری اسلامی و اسلام عزیز مورد‏ ‏تهاجم تبلیغاتی رسانه های گروهی مرتبط با قدرتهای بزرگ و وابستگان  آنان قرار گرفته‏ ‎‎‏است و آنان در باطل خود آن فعالیتها و تبلیغات  وسیع را به راه انداخته اند، ما و شما  و‏ ‏همۀ طرفداران اسلام برای حق خود باید به این حربۀ برّندۀ روز مجهز باشیم؛ و چهرۀ‏ ‏واقعی اسلام و جمهوری اسلامی را در داخل، و بیشتر در خارج، در معرض شناخت‏ ‏همگان درآوریم. و این وظیفۀ الهی و انسانی بر عهدۀ ماست. و در این  زمینه تذکراتی را‏ ‏لازم می دانم:‏

‏‏     1ـ با تشکر عمیق از علما و فضلای محترم حوزۀ علمیۀ قم، که در هر گرفتاری وظیفۀ‏ ‏الهی خود را انجام داده اند و در نقاط مختلف کشور بویژه در جبهه های جنگ تحمیلی و‏ ‏مناطق دورافتادۀ محروم و مراکز کارگری حضور یافته و شایستگی خویش و حوزه های‏ ‏دینی و علمی را به ثبوت رساندند، لکن نظر به حساسیت موقع و موقعیت آنان در اولویت‏ ‏دادن  به امور تبلیغی، به نظر می رسد که فعالیت چشمگیرتر و دقت بیشتری برای این امر‏ ‏حیاتی اختصاص دهند، و علاوه بر اوقات تعطیل، در ایام اشتغال بخشی از اوقات شریف‏ ‏خود را در این امر صرف نمایند؛ و با انتخاب افراد شایسته به طور متناوب، نگذارند این‏ ‏پست حساس خالی بشود. از خداوند تعالی  توفیق همگان را خواستارم.‏

‏‏     2ـ لازم است نهادهای دولتی و ارگانهای انقلابی و ذی ربط در این وظیفۀ الهی با‏ ‏شورای مذکور همکاری جدی نمایند.‏

‏‏     3ـ  بدیهی است که تبلیغات خارج از کشور از  ویژگی خاص  و اهمیت  مخصوصی‏ ‏برخوردار است. و چون «وزارت ارشاد» عهده دار این امر است، لازم است شورایعالی‏ ‏تبلیغات در جذب و آموزش نیروهای صالح و افراد شایسته برای اعزام به خارج از کشور‏ ‏و برای مقصد نشر فرهنگ اسلامی به وزارت  ارشاد کمک و همکاری نمایند،  و با‏ ‏هماهنگی  کامل این وظیفۀ الهی را عمل نمایند.‏

‏‏     امید است خداوند قادر از عنایت خاص خود همگان را برخوردار فرماید.‏

‏‏12 تیر 61 / 11 شهر رمضان المبارک 1402‏

‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

 

***

 

فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی

 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز 28 دی ماه 1401 در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، تولید و ارائه محصولات فاخرِ مبتنی بر فکر نو، و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعی و فرهنگی تبلیغ را در عین خشیت کامل از پروردگار، دو وظیفه مهم دستگاههای فرهنگی تبلیغاتی خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن قدردانی از اقدامات خوبی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است، با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند و افزودند: دستگاهها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید.

ایشان توجه به اقتضائات اجتماعی در تبلیغ را نادیده گرفتن خشیت الهی ندانستند و گفتند: کارهای فرهنگی لوازمی دارد که باید به آنها توجه کامل کرد.

ایشان توجه به لسان قوم را در فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغاتی از جمله این اقتضائات برشمردند و گفتند: زبان ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل جاهل یا معاند فرق می‌کند همچنانکه باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با  کار فرهنگی-تبلیغی در داخل از جمله در مجموعه‌های انقلابی تفاوت داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج را پررونق خواندند و گفتند: با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید.

ایشان با ابراز ناخرسندی از کم کاری در این عرصه گفتند: سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصه‌های مختلف، کار خوبِ زیاد کرده‌اند اما نه به اندازه عمر حدوداً چهل سال خود، بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد.

اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه‌های فرهنگی، حفظ نیروهای خوب سازمان تبلیغات در همه رشته‌ها،‌ مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات برون سپاری کارهای فرهنگی تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر انقلاب در این دیدار بود.

ایشان در این زمینه گفتند: البته باید از ظرفیت‌های مردمی حداکثر استفاده را کرد که در این زمینه جشنواره عمار نمونه خوبی است.

حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که ایشان به عنوان یکی از وظایف مهم دستگاه‌های فرهنگی تبلیغاتی بیان کردند.

رهبر انقلاب در تشریح بیشتر ابعاد و اهمیت این موضوع گفتند: البته اگر وضع اقتصاد و زندگی مردم بهتر شود شادابی و خشنودی آنها تا حدودی تأمین می‌شود اما جدا از این مسئله هم می‌توان با مشارکت خود مردم، کارهای متنوع شیرین و سرزنده‌ای انجام داد.

بخش آخر سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار حاوی چند توصیه از جمله پرهیز از جناح‌گرایی بود.

ایشان گفتند: در کل کشور به اتحاد کلمه و همدلی نیاز داریم چه برسد به مجموعه‌های انقلابی که باید کاملاً از افتادن در دام نحله‌های گوناگون فکری و جناح‌گرایی پرهیز کنند.

خودداری از کارهای صرفاً ویترینی و شکلی، و مراقبت از تولید آثار خنثی و بدون جهت‌گیری صحیح توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب به رئیس و مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری بود.

T

T