پویش «مردم ماه» در ماه رمضان ۱۴۰۰ با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد

وقتی مردم ماه را نشان دادیم

ماه رمضان که از راه می‌رسد، خیر و نیکی و برکت به زندگی‌ها سرازیر می‌شود. ماهی که می‌گویند حتی خواب آدم روزه‌دار هم عبادت حساب می‌شود. یکی از پررنگ ‌رین و مهم‌ترین اتفاقات خیری که در ماه مهمانی خدا رخ می‌دهد همدلی و همراهی مردم روزه‌دار برای انجام کار خیر و کمک به هم‌نوعان است. شاید بتوان گفت بزرگترین درسی که هر ساله از ماه مبارک رمضان می‌توانیم بگیریم دستگیری از نیازمندان و انتشار خوبی‌هایی است که آدم‌های مهربان شهرمان انجام می‌دهند. درست مثل پویش «مردم ماه» که به همت سازمان تبلیغات اسلامی با هدف معرفی آدم‌های خوب و خیر شهر و محله‌هایمان راه اندازی شد. پویشی که در ماه مبارک رمضان سال 1400 مورد استقبال مردم روزه‌دار قرار گرفت.

1- خوبی‌ها را هم در اطراف‌تان ببینید
سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت‌‌های گسترده‌ای را در سطح کشور آغاز کرده که طبق نظرسنجی‌ صورت گرفته خوشبختانه دامنه، اثربخشی و رویکرد آنها بسیار مطلوب بوده است. در همین راستا می‌توان گفت پویش مردم ماه یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که در سال گذشته توسط سازمان تبلیغات اسلامی به اجرا درآمد. پویش، مخاطبان ماه با شعار؛ «مردم ماه را به هم نشان دهیم» در ماه رمضان 1400 با این هدف شروع به کار کرد که در این پویش مردم افرادی را که کار خیری انجام داده‌اند معرفی کنند. در  این پویش، طیف گسترده‌ای از مردم، انسان‌های خوب اطراف‌شان را معرفی کردند و این افراد مورد تجلیل قرار گرفتند.

2- معرفی 186 هزار نفر به عنوان مردم ماه
در ماه مبارک رمضان سال 1400 سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری سازمان صدا و سیما و همراهی مردم ، پویش مردم ماه را به خوبی به جریان انداخت. خوشبختانه استقبال خوبی از این پویش در ماه مهمانی خدا شد و در مدت کوتاهی 186 هزار نفر توسط مردم معرفی شدند. مردم ماه از بین خیران، کاسب‌ها، بازاری‌ها، پزشک‌ها ،معلم‌ها، صنعتگران، بانوان خانه‌دار و همه مردمی که خیرشان به دیگران می‌رسید توسط اهالی محله شناسایی و معرفی شدند. کوچک و بزرگ و زن و مرد، افراد نیکوکاری را که شناسایی کرده بودند در قالب فیلم‌های کوتاه یا پادکست معرفی کردند. البته تعداد زیادی از این افراد توسط پیامک‌ها معرفی شدند. نکته قابل توجه این بود که قرار نبود همه فعالیت‌های خیری که انجام می‌شود فعالیت‌های اقتصادی و کمک‌های نقدی باشد، بلکه کمک‌های معنوی هم بسیار اهمت داشت.

3- پیامک‌هایی برای معرفی مردم ماه
مردم برای شرکت در این پویش می‌توانستند نام فرد و کار خوبی که انجام داده را به سامانه پیامکی 3000212، ارسال کنند. آنها علاوه بر شریک شدن در ثواب اخروی امر به معروف، در فهرست شرکت‌کنندگان قرعه کشی 110 جایزه یک میلیون تومانی نیز قرار گرفتند. اما فعالیت‌های مربوط به پویش مردم ماه به همینجا ختم نشد. کلیپ‌های پویش با موضوعات اجتماعی از شبکه‌های سیما و همچنین فضای مجازی پخش شد. این اقدامات مردمی در شبکه‌های موثرین سازمان و توسط تشکل‌های دینی و مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی و مساجد نیز انجام گرفت. همچنین شرکت‌کنندگان در این پویش، کلیپ‌ها و سوالات مسابقه را از پایگاه اطـلاع‌رسانی شبکه قرآن و معـــــارف سیما به نشـــــانی
 www.qurantv.ir دریافت کردند.

4- استقبال از مسابقه قرآنی مردم ماه
از دیگر فعالیت‌هایی که در قالب این پویش در ماه رمضان انجام شد مسابقه قرآنی بود که مورد استقبال علاقه‌مندان به کتاب خدا قرار گرفت. 30 قسمت مسابقه قرآنی از شبکه معارف و قرآن پخش شد. در این مسابقه حدود 80 هزار نفر شرکت کردند. یک نمونه از سوال‌های مسابقه قرآنی مربوط به روز بیستم و نهم ماه رمضان به این صورت بود: پیام مهم و امیدبخش عبارت «اَلَیس َاللهُ بِکافٍ عُبده» در آیه ۳۶ سوره مبارکه «زُمر»، چیست؟1) خودفراموشی نتیجه خدا فراموشی است. 2) تدبیرکند بنده و تقدیر نداند.3) خداوند برای حمایت از بنده‌اش کافی است.

5- تقدیر مردمی از برگزیدگان مردم ماه
پویش بخش دیگری نیز داشت؛ آن هم پیشنهادهایی به مردم برای تقدیر از مردم ماه اطرافشان بود. با این پشنهادها اهالی محل می‌توانستند آستین بالا بزنند و خودشان از مردم ماه محله‌شان تقدیر کنند. پیشنهادهای پویش برای تقدیر از مردم ماه توسط اهالی محله از این قرار بود: نصب بنر برای معرفی شخص در محله، هدیه دادن حلقه گل به او، معرفی به صدا و سیما و رسانه‌های دیگر برای انجام مصاحبه با او، تجلیل دسته‌جمعی در محله، معرفی مردم ماه در شبکه‌های مجازی پرمخاطب و همچنین ساختن کلیپ از مهربانی مردم محله.