رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

برگزاری همایش علمی و پژوهشی گاگریو در چهارمحال و بختیاری 

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: مقرر است اولین همایش منطقه‌ای گاگریو در استان برگزار و مباحث فرهنگی مرتبط با موضوع گاگریو همچنین آسیب‌های این حوزه بررسی و شناسایی شود.
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اولین همایش منطقه‌ای گاگریو از سوی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ساعت ۹ صبح در شهرکرد، خیابان شریعتی، نبش کوچه ۶۰، سالن اجتماعات بلاغ سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت پرداختن به فرهنگ اصیل بختیاری، اظهار کرد: یکی از المان‌های این فرهنگ آوا‌ها و نوا‌های بختیاری است که باعث ساخته شدن هویت فرهنگ بختیاری می‌شود، بخشی از این آوا‌ها و نوا‌ها سروده‌های عزا است که امروزه نیز در مراسمات سوگ خوانده می‌شود.

وی افزود: این آوا‌ها و نوا‌های سوگ امروز دچار نوعی آسیب شده و در مراسمات مختلف دست مایه برخی تغییرات و اتفاقات ناخوشایند شده است و امروز بسیاری از گاگریوخوانان هزینه‌های میلیونی برای گاگریوخوانی دریافت می‌کنند همچنین ابیات و اشعاری که در مراسمات استفاده می‌شود از  فرهنگ و اصالت خود خارج شده است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری اولین همایش منطقه‌ای گاگریوخوانی در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: این رویداد با حضور گاگریو خوانان استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و خوزستان برگزار می‌شود.

قائدی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ گاگریو خوان در این همایش، افزود: سخنرانی کارشناسان دادگستری، بختیاری پژوهان، جامعه‌شناسان، اساتید دانشگاه همچنین نقد و بررسی اشعار و موسیقی‌هایی که در مراسمات بختیاری اجرا می‌شود و اجرای موسیقی اصیل بختیاری از جمله برنامه‌های همایش منطقه‌ای گاگریو در چهارمحال و بختیاری است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نکته قابل توجه این است که ماهیت کلی همایش منطقه‌ای گاگریو در استان پژوهشی است درحقیقت این رویداد فرهنگی یک نشست پژوهشی و توجیحی جهت آسیب‌شناسی، بررسی رسم‌های غلط موجود در مراسمات همچنین نقد و بررسی اشعاری که در این مراسمات خوانده می‌شود به شمار می‌آید.

قائدی با تاکید بر اینکه در همایش منطقه‌ای گاگریو برنامه‌های سوگواری اجرا نخواهد شد، عنوان کرد: درحقیقت هدف اصلی از برگزاری این همایش احیای فرهنگ غنی بختیاری و شناسایی آسیب‌هایی است که به تازگی وارد این فرهنگ شده و در مراسمات مردم این قوم بزرگ برگزار می‌شود همچنین مقرر است در این رویداد مباحث فرهنگی و عامه با موضوع گاگریو خوانی مورد بررسی قرار بگیرد.

ارسال نظر