حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری بیان کرد:

نماز پله و مسیر حرکت به سوی آسمان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نماز پله و مسیر حرکت به سوی آسمان است، گفت: به همین جهت در یک جامعه بی نماز قیام لله انجام نخواهد شد.
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در جمع دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان اظهار کرد: شیوه‌های مطالعه قرآن کریم متفاوت است و شامل مطالعه برای کسب ثواب، مطالعه برای اموات و مطالعه برای احیا و زندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای زندگی کردن با آیات قرآن کریم باید آن‌ها را فهمیده و درک کنیم، افزود: واژه «صلاة» عمدتا با ریشه واژه «اقامه» همراه است؛ ترکیب واژه‌های اقامه و صلاة نشان‌دهنده یک ویژگی برتر از مسلمین است چراکه وقتی فردی مسلمان می‌شود نماز یکی از باور‌های او خواهد بود بنابراین می‌توان گفت ترکیب نماز به علاوه اقامه تجلی‌گر مرتبه والای اسلام است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روایت «بُنِیَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ» ادامه داد: یکی از پنج پایه ذکر شده نماز و مابقی نیز زکاة، روزه، حج و ولایت هستند؛ نکته مهم درخصوص پنج مورد ذکر شده این است که صلاة، زکاة، روزه و حج درواقع یک فعل، رفتار و عمل هستند یعنی باور به شمار نمی‌آیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: با توجه به اینکه چهار مورد از پایه‌های ذکر شده برای اسلام فعل هستند مورد پنجم نیز اصولا باید با دیگران ارتباط داشته باشد، اما نکته مهم این است که ولایت به همراه اقامه و نصرت محقق می‌شود بنابراین ولایت نیز نوعی عمل است.

وی اضافه کرد: با توجه به موضوعات بیان شده معنای اقامه «قرائت» نیست بلکه معنای حقیقی آن اقامه، نصرت و کمک کردن است که کار آسانی نیز نیست بنابراین می‌توان گفت اقامه کردن نماز کار راحتی نیست و باید حتما نصرت وجود داشته باشد البته این نصرت مختص، ولی خدا است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با توجه به آیه شریفه «وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ» می‌توان گفت اقامه نماز عملی است که خداوند بر آن آگاه است همچنین در قرآن کریم ویژگی‌های مرتبه ایمان که بالاتر از مرتبه اسلام است ذکر شده و اقامه صلاة نیز یکی از آن‌ها است و به جای واژه اقامه از واژه قرائت استفاده نشده است بنابراین یکی از نشانه‌های ایمانی این است که فرد تا چه میزان برای برپایی نماز اهتمام دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی در کتاب شذره اول به این موضوع اشاره دارد که دو نوع نگاه شامل نگاه انفرادی و اجتماعی به اسلام وجود دارد، امام خمینی (ره) نیز در صحیفه خطاب به افرادی که به اسلام نگاه انفرادی دارند می‌فرماید: «ای بی‌خردان نسبت اجتماعیات قرآن و حتی روایات اهل بیتبه انفرادیات آن از صد به یک نیز بیشتر است».

وی بیان کرد: مرحوم شاه‌آبادی اقامه نماز را یکی از مصادیق اجتماعیات در اسلام دانسته و می‌گوید خدا از شما در مورد اینکه چقدر نماز خواندید سوال نمی‌کند بلکه می‌پرسد چند نفر را نمازخوان کردید به همین علت نیز نماز خواندن به جماعت بسیار مورد تاکید است و ثواب بالایی دارد درحقیقت می‌توان گفت فردی که نماز خود را فردی می‌خواند «مُقِیمَ الصَّلَاةِ» نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: اقامه نماز یکی از نشانه‌های ایمان است و اگر انسانی اهل ایمان باشد خداوند متعال برکات خود را از زمین و آسمان برای او نازل می‌کند که این امر در آیه شریفه «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ» ذکر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: یکی از نشانه‌های افکار انحرافی در اسلام این است که به نماز نگاه فردی شود بنابراین اینکه فردی چند نفر را نمازخوان کند بیانگر فهم صحیح او از اسلام است.

وی با تاکید بر اهمیت رویکرد و زاویه نگاه افراد به نماز، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود نماز عملی اجتماعی است یعنی برکات آن متوجه تمامی اهالی یک شهر یا منطقه که نماز را اقامه می‌کنند خواهد شد بنابراین تمامی افراد یک جامعه وظیفه تربیت کردن انسان‌های نمازخوان را برعهده دارند و نباید تنها به خواندن نماز اکتفا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: امروز ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی نبودن اقامه صلاة است البته در جامعه افراد نمازخوان وجود دارد، اما اقامه کننده صلاة نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با بیان اینکه نماز پله و مسیر حرکت به سوی آسمان است، خاطرنشان کرد: به همین جهت در یک جامعه بی نماز قیام لله انجام نخواهد شد.

نماز پله و مسیر حرکت به سوی آسمان است

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار