کد خبر: ۱۵۸۷۵
انتشارات بین‌الملل| در گفتگو با اسماعیل سلطانی عنوان شد؛

هدف؛ ورود نویسندگان به چرخه فرهنگی انقلاب

به گفته اسماعیل سلطانی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل که در اوایل دهه شصت تأسیس شد، از روز اول این هدف را داشت که نویسندگان را به چرخه فرهنگی انقلاب اضافه کند و بر همین اساس، رسالت خود دانست تا جوانتر‌ها را آموزش دهد.
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،  سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم»، از (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز و تا (۲۹ اردیبهشت‌ماه) جهت بازدید علاقه‌مندان ادامه داشت. در روز‌های پایانی، نمایشگاه کتاب با بازدیدکنندگان زیادی مواجه بود و ناشران نسبت به روز‌های قبل فروش بهتری داشتند. حضور افراد از شهر‌های مختلف و در هر قشر و سنی جالب‌توجه بود. 
همانند سال‌های گذشته ناشران بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی با دستانی پر در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حاضر شدند. انتشارات بین‌الملل  وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز با ۳۵۰ عنوان کتاب که ۶۰ کتاب جدید هستند در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور داشت. بخشی از غرفه انتشارات بین‌الملل مزین به زندگی با آیه‌ها بود؛ غرفه‌دار این قسمت از انتشارات جوان پویایی بود که بادقت و هیجان محتوای کتاب مسطورا را به مخاطبین کودک، نوجوان و بزرگسالان معرفی می‌کرد. توضیحات غرفه‌دار به‌قدری برای مردم جالب‌توجه بود که آن‌ها را ترغیب به خرید کتاب می‌کرد. بخش زندگی با آیه‌ها به‌عنوان یکی از بخش‌های محتوایی انتشارات بین‌الملل در نمایشگاه کتاب توانست عده دیگری از مردم را با این طرح آشنا کند.
در ادامه بازدید از کتاب‌های انتشارات بین‌الملل، برای پی‌بردن به جریان مسائل و مشکلات حوزه نشر و بازار کتاب با اسماعیل سلطانی، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به گفتگو پرداختیم. 

تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در انتشارات بین‌الملل
سلطانی با بیان اینکه ما در نشر بین‌الملل در دوره گذرا هستیم، گفت: «ما یک ریل‌گذاری چند ساله داشتیم که در این دوره کتاب‌های خوبی به چاپ رسید و برخی کتاب‌ها سفارشی بود و اصلاً برای جریان نشر تعریف نشده بود. ما چند ریل اصلی داشتیم که یکی از آن‌ها ریل دیدار و ابرار بود که به معرفی علمای شاخص تاریخ تشیع می‌پرداخت. این مسیر، یک سیر پانزده - شانزده‌ساله داشت و در ده سال اخیر این سیر به طور کامل کنار گذاشته شده بود؛ لذا ما باید برای ادامه این روند، مسیری بدون هزینه زیاد تعریف می‌کردیم.»
او ادامه داد: «برای ادامه این روند ما باید طلبه‌ای را در قالب یک دوره آموزشی پیدا می‌کردیم که رویکرد به روزی داشته باشد و برای ما با کمترین هزینه شروع به نویسندگی کند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و در نمایشگاه امسال ما شاهد برخی از این آثار بودیم.»
مدیرعامل نشر بین‌الملل با اشاره به مجموعه بیانات روی زمین‌مانده حضرت آقا تصریح کرد: «ما خیلی وقت‌ها نسبت به مطالبات کتبی رهبر انقلاب درست عمل‌نکرده بودیم. حضرت آقا نسبت به جریان رهبران مقاومت مطالبه داشتند. همچنین امام خمینی (ره) نسبت به ترویج و تحریف و معرفی سید عارف حسین حسینی، رهبر شیعیان پاکستان فتوا دادند و این عقب‌افتاده بود. جریان سبک زندگی نیز مطالبه مقام معظم رهبری بود که نشر بین‌الملل برای تحقق این امر باید کتابی اقتصادی و اثرگذار وارد بازار می‌کرد. محور‌های مختلفی تعریف شده بود و ما این سیر را از سال گذشته شروع کردیم و خوشبختانه امسال شاهد تنوع و رشد فروش کتاب بودیم.»

جریان کاهشی نمایشگاه کتاب امسال به دلیل اوضاع اقتصادی 
سلطانی استقبال از نمایشگاه کتاب امسال را کاهشی دانست و افزود: «امسال اوضاع اقتصادی کل جامعه خوب نبود و البته پارسال هم قضاوت خوبی برای ناشران نیست؛ چون تعطیلی شهادت امام صادق (ع) در نمایشگاه کتاب پارسال تأثیرگذار بود و همه ناشران فروش عجیبی داشتند؛ لذا با این نگاه، نشر بین‌الملل رشد داشته، اما به‌طورکلی، نمایشگاه امسال نسبت به پارسال جریان کاهشی خواهد بود؛ چون اثر اوضاع اقتصادی جدی دیده شد.»

هدف نشر بین‌الملل، ورود نویسندگان به چرخه فرهنگی انقلاب
سلطانی دغدغه خود را کار اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: «در بحث بازسازی برند، دغدغه بنده این بود که «بین‌الملل» ثابت کند کار اقتصادی و فرهنگی می‌کند و این اتفاق در حال وقوع است. از روز اول هدف ما این بود که نویسندگان را به چرخه فرهنگی انقلاب اضافه کنیم نه آنکه ازآنچه که هست ارتزاق کنیم.» 
او راهکار اضافه‌کردن نویسندگان به چرخه فرهنگی انقلاب را آموزش دانست و افزود: «بحث آموزش یکی از دغدغه‌های جدی ما بود و بر همین اساس رسالت خود دانستیم که نویسندگان را آموزش دهیم. برای این کار ما از روش‌های جدید بهره گرفتیم. دوره‌های متمرکزی برای مؤلفین برگزار نمودیم تا آن مؤلف و نویسنده، هم با تاریخ اجتماعی آشنا باشد و هم جریان سیاسی دوره معاصر آن عالم را بشناسد.»
مدیرعامل انتشارات بین‌الملل ادامه داد: «ما در دروه‌های متمرکز دبیر دفتر ادبی داشتیم تا آرا را از نظر ادبی بررسی کندو توجه داشته باشد که کتاب، نگاه نادرستی نداشته باشد؛ چون ما در هندسه موضوعی سازمان تبلیغات اسلامی باید فعالیت کنیم و با این نوع نظارت سعی کردیم برای سازمان یک تسهیل گر تبلیغی باشیم.»

اصالت محتوا، راهی برای جذب مردم به کتاب‌خوانی 
به گفته سلطانی، اگر محتوا اصالت پیدا کند، مخاطب را به کتاب جذب می‌کند. وی افزود: علت اینکه بنده عرض کردم باید برای مؤلف ظرفیت ایجاد کنیم این است که محتوای قوی ارائه دهد. ما تاریخ، اثر اجتماعی رمان، مسائل سیاسی را برای مؤلف باز کردیم تا او بتواند لذت ببرد و ادراک و تجربه زیسته خود را به مخاطب منتقل کند. مثال این مسئله کهکشان نیستی یا برخی آثار پوپولیستی نقطه مقابل است که با یک کلمه به یک اوج کوتاه‌مدت می‌رسد و سریع فروکش می‌کند؛ حقیقتاً من دنبال این آثار نبودم بلکه دنبال این بودم که هر اثر، اثر دیگر را تبلیغ کند و به ظرفیت آن اضافه کند؛ مثل سیره نامه امیرالمؤمنین که در پنج جلد چاپ شد و در نمایشگاه امسال موردتوجه قرار گرفت و نشان داد که راه ما راه درستی است. 
سلطانی با اشاره به اولین حضور این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «ما سال ۱۳۹۹ که در نمایشگاه حضور پیدا کردیم ساعت‌ها می‌نشستیم و یک نفر داخل غرفه نمی‌آمد، اما امروز نشر بین‌الملل مخاطب دارد و به یک برند احیای شده‌ای تبدیل شده که رو به جلو حرکت می‌کند.»
او تأکید کرد: «این دغدغه من بوده و هست تا امانتی که روز اول به دست گرفته‌ام امروز شاهد رشد آن باشم و تا به امروز تمام تلاش خود را کرده‌ام که آن چیزی که تحویل گرفته‌ام را در وضعیت بهتری تحویل دهم.»

بهترین کتاب‌های نشر بین‌الملل که باید خواند
سلطانی در پایان توصیه به خواندن سه کتاب در زمینه‌ها مختلف کرد و گفت: در بخش تاریخ اسلام و تشییع کتاب «منتهی الآمال» شیخ عباس قمی، در دیدار با ابرار و رهبران مقاومت «علمدار پاراچنار» و در حوزه رمان و داستان کار آقای دیزگاه، «از سلاخانه تا مهدیه» را حتما بخوانید.

منبع: ایبنا

اخبار مرتبط
ارسال نظر