کد خبر: ۵۷۵۰

نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی با معرفی برگزیدگان پایان یافت

 نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی طی مراسمی با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنها در سالن سوره حوزه هنری پایان یافت.
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

 

نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی با معرفی برگزیدگان پایان یافت

به گزارش پايگاه خبري نهضت، رئیس نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی در آئین اختتامیه این رویداد ادبی به قرائت پیام آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی- رییس جمهور به جشنواره پرداخت که در بخشی از آن تصریح شده بود: اگر دنیا چیز نفیسی است، ثواب خداوند از دنیا زیباتر است. اگر بدن‌های انسان برای مرگ آفریده شده، شهادت با شمشیر از مرگ طبیعی زیباتر است. شعر هنر اول ایران‌زمین و سخن تمدن ایرانی اسلامی و از مواهب استثنایی خداوند است. در شعر والاترین اندیشه‌ها با عمیق‌ترین حوادث گره می‌خورد. میراث عظیم و شکوهمند شعر دینی از تاریخ پر از رنج به شاعران امروز رسیده‌است. شعر آیینی در دهه‌های اخیر و در انقلاب اسلامی به شکوفایی کم‌نظیری رسیده‌است. شعر بخش مهمی از شناسنامه و هویت ایران است و حمایت از آن بر همه متولیان دولت واجب است.

سیدعبدالله حسینی سپس با اشاره به آیات قرآن درمورد شاعران، اظهار کرد: از ميان شاعران كساني پذیرفته شده خداوند هستند که ایمان، عمل صالح، ذکر خدا داشته باشند و از همه مهم‌تر اگر به کسی ظلم شد، شاعران باید دادخواهی ‌کنند لذا خصوصیت دادخواهی، انتقام‌گیری و کمک به مظلوم، انتظاری است که خداوند از شاعران دارد.

وی با بیان اینکه اگر هر شاعری جز برای انتقام و حمایت از مظلوم شعر بگوید از امکانی که خداوند به او اعطا کرده سوءاستفاده کرده‌، ادامه داد: خداوند این طبع را به شاعران نداده که آنها از مظلومان حمایت نکنند. همچنین باید توجه داشت بزرگترین ظلم در تاریخ ظلم به امام حسین (ع) است.

به گفته حسینی این جشنواره سه سال پیش در آفریقا جنوبی کلید خورد و به همین دلیل جایزه‌ها به یورو است.

رئیس نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی درباره روند برگزاری این رویداد توضیح داد: میزان توجه به جشنواره تا حدی بود كه بسياري از اساتید شعر آييني در اين جشنواره شركت كردند به همین دلیل، اشعار ارزشمندی در این جشنواره ثبت شد.

در ادامه این مراسم فخر روحانی رئیس دپارتمان انگلیسی قم درباره روند نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی به زبان انگلیسی گزارش داد.

سپس برگزیدگان بخش جهانی نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی اعلام شدند که نهال والای از آمریکا، رتبه اول، فاطمه بن‌علی از انگلیس؛ رتبه دوم و تسنیم جعفر در بخش جهانی از تانزانیا رتبه سوم را دريافت كردند.

پس از اعلام برگزیدگان جهانی، مهدی زارعی از راه یافتگان مرحله نهایی شعر جهانی شعر آیینی، ترکیب‌بندي با عنوان قابیل را خواند.

نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی با معرفی برگزیدگان پایان یافت

در انتخاب شعر اشراف معرفتی شاعر مورد توجه قرار گرفت 
در ادامه مراسم اختتامیه، هادی سعیدی‌کیاسری رئیس هیئت داوران نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی، بیانیه هیئت داوران نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی را خواند. در بخشی از این بیانیه آمده‌ بود: ادب عاشورا مانند پرتو ستم‌سوز در دل میدان کربلا زاده شد، از متن کربلا سربرآورد و در بال تاریخ به سوی نسل‌های بعدی راه گشود. شعر عاشورایی به عنوان فصلی دل‌انگیز در طول سده‌های گذشته از تجلی حکمت و حقیقت بوده‌است.

«هیات داوران معیارهای خاصی را مبنای انتخاب قراردادند و در هر مرحله نتیجه به رأی اکثر داوران سپرده شد. همچنین اشراف معرفتی شاعران در بیان دقایق مورد توجه قرار گرفته‌است. در نهایت هیئت داوران از میان ۶۰۰ اثر، ۴۰۰ اثر را واجد شرایط انتخاب کرد و ۷۰ قطعه شعر به مرحله نهایی راه یافتند. گروه بعدی داوران ۳ اثر را به عنوان اول تا سوم و ۱۲ اثر را به‌عنوان برگزیدگان انتخاب کردند.»

 

نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی با معرفی برگزیدگان پایان یافت

علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، قاسم صرافان دبیر علمی نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی، مصطفی محدثی خراسانی شاعر آیینی و محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری هدیه نقدی ۱۰۰ یورویی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر را به شایستگان تقدیر اهدا کردند.
شایستگان تقدیر نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی عبارتند از:

حسن خسروی وقار برای اثر من خواب بودم آتش آمد از قم

سید اعظم حسینی برای اثر چرخه بی‌انجام عشق از شیراز

غلامرضا کافی برای اثر گره بستند از پرواز از شیراز

امیر رسولی برای اثر گرفته ما را و دستش گرم از زنجان

سیدشاه‌حسین موحد بلخی برای اثر حسینی خونی که از از خاک تا خدا زد از افغانستان

مرتضی حیدری آل‌کثیر برای اثر هم‌قدم از تهران

مصطفی جلیلیان‌مصلحی برای اثر قاصد خون از مشهد

پرویز بیگی برای اثر غروب بود و زمین و زمان قرار نداشت از تهران

هادی فردوسی برای اثر اینجا همه لطف بی‌عدد از شیراز

نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی با معرفی برگزیدگان پایان یافت

 در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی اذعان داشت: برای کمک به افرادی که غیرتی در این حوزه می‌ورزند، خصوصا در مراحل فرامرزی، خود را مسئول و پشتیبان می‌دانم.

نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی با معرفی برگزیدگان پایان یافت

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، سیدعبدالله حسینی، محمدمهدی دادمان و علیرضا قزوه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی را به سه نفر برتر اعطا کردند.

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۱۲۵۰ یورویی به سید ابوطالب مظفری برای ترکیب‌بند شَرِ شوکران از افغانستان به عنوان نفر سوم، جایزه نقدی ۲۵۰۰ یورویی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر به محمدسعید میرزایی برای قصیده پیوسته حسینیه از تهران به عنوان نفر دوم و دیپلم افتخار رتبه اول، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۵ هزار یورو به مهدی زارعی برای ترکیب بند قابیل از کرج اعطا شد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار