مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان تاکید کرد:

آیه ۲ سوره مائده؛ آیه محوری اربعین امسال

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان تاکید کرد:

آیه ۲ سوره مائده؛ آیه محوری اربعین امسال

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به پویش آیه اربعین گفت: آیه دوم سوره مائده «تعاونوا علی البر والتقوی» که اساس ارتباط بین مؤمنین است برای این پویش انتخاب شده است.

آیه ۲ سوره مائده؛ آیه محوری اربعین امسال

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا غلامی روشن، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان،در جلسه کمیته فرهنگی و آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی که با حضور مدیران و نمایندگان از ارگانها و نهادهای ذیل کمیته فرهنگی در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: اربعین را باید فراتر از یک زیارت و کاروان دانست، به فرموده امام حسن عسکری(ع) اربعین یکی از ۵ نشانه مؤمن است.

وی با اشاره به اینکه هر چه جلوتر می‌رویم به آثار تمدنی اربعین و ظرفیت‌های آن بیشتر پی می‌بریم‌، افزود: امام حسین(ع) خون خود را در راه اسلام فدا کرد تا انسان را از حیرت آخرالزمان نجات بدهد و تربیت کند، در واقع آنچه که در اربعین اتفاق می‌افتد یک تربیت جمعی حول محور امامت و ولایت و اتفاق کم نظیری است.

حجت الاسلام غلامی روشن با اشاره به اینکه نمونه‌هایی مانند اربعین را نداریم، ادامه داد:  این یک حرکت دسته جمعی است که به برکت خون ابا عبدالله حسین(ع) رقم می‌خورد. اربعین یک چرخه است که باید گسترش پیدا کند در این راستا هر کس باید به نوبه و توان خود در این راه سهیم باشد، در این راستا از سال گذشته محله‌های اربعینی در کشور راه اندازی شده که بیش از ۵ هزار محله اربعینی در کشور در طرح دخیل بودند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه امسال نیز محله‌های اربعینی فعال هستند و همه مردم و محلات در این طرح نقش آفرینی می‌کنند، گفت: در واقع محلاتی که خودشان در مسیر موکب‌ها فعال هستند می‌توانند خدمات دهی به زائران داشته باشند و محلاتی که در مسیر نیستند می‌توانند پشتیبانی دیگر محلات و موکب‌ها را داشته باشند.

وی با بیان اینکه طرح محلات اربعینی هم‌افزایی و وحدت را برای گفتمان اربعین رونق می‌بخشد، افزود: در استان همدان نیز این برنامه در ایام اربعین حسینی انجام می‌شود. سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان کمیته فرهنگی و آموزش ستاد اربعین نقش خادمی خود در خدمت رسانی به زائرین اربعین و برگزاری برنامه‌های فرهنگی را بر عهده دارد.

حجت الاسلام غلامی روشن با بیان اینکه کمتر کسی است که به جریان تمدنی اربعین پی نبرده باشد، تصریح کرد: در ماه رمضان پویش ملی زندگی با آیه‌ها برگزار شد، در این برهه از زمان بیشتر از هر زمان دیگری باید با قرآن انس بگیریم لذا پویش آیه در ایام اربعین حسینی نیز در اولویت برنامه‌های قرآنی مواکب به صورت ویژه دنبال خواهد شد.

وی بیان کرد: آیه‌ای که برای اربعین امسال انتخاب شد آیه «تعاونوا علی البر والتقوی» (مائده / آیه ۲) است که اساس ارتباط بین مؤمنین بوده و عمل به این آیه کریمه رمز موفقیت ما است، در واقع جریان اربعین تقابل جبهه حق و باطل است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه اربعین حول محور خیر است و چرخه خیر اساس کار است، افزود: در این چرخه خیر یک عده زائر و یک عده خادم هستند. اربعین یک احرام و عهد حسینی است و باید و نبایدهای آن مهم است، این بایدها و نبایدها بخش‌های مختلفی دارد، یک بخشی از باید و نبایدهای اربعین،  فرهنگی است.

حجت الاسلام غلامی روشن یادآور شد: استان همدان به خاطر موقعیت جغرافیایی در مسیر زائران اربعین قرار گرفته و میزبان حدود ۱۶ استان و بالغ بر نیمی از استان‌های کشور است.
غلامی روشن با اشاره به اینکه امروز مسئله غزه مسئله روز جهان است، افزود: در اجتماع اربعین باید گفتمان غزه را جدی گرفت و این اجتماع باید محور و بیانگر مظلومیت غزه باشد.

1403/06/15

تعداد بازدید: 12

T

T