چهارمحال و بختیاری| در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین داوری انجام شد؛

بررسی شادی و شادکامی از دیدگاه قرآن کریم

چهارمحال و بختیاری| در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین داوری انجام شد؛

بررسی شادی و شادکامی از دیدگاه قرآن کریم

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه ماه ربیع‌الاول ماه سرور و شادی اهل بیت(ع) است، گفت: در قرآن کریم 25 بار از مفهوم شادی با الفاظ مختلف یاد شده است.

بررسی شادی و شادکامی از دیدگاه قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: ماه ربیع‌الاول ماه سرور و شادی اهل بیت(ع) است که با ولادت پیامبر اکرم(ص)، میلاد امام صادق(ع) و همچنین آغاز ولایت حضرت ولی عصر(عج) نیز همراه است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با اشاره به لزوم بررسی شادی و نشاط از نظر دین اسلام و علم روانشناسی، افزود: آن چیزی که در وهله نخست برای انسان مهم و ضروری به شمار می‌آید این است که شخص در یک آرامش کامل درونی به سر ببرد و این آرامش درونی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اسباب سلامت روان فرد مهیا شده باشد.

وی ادامه داد: سلامت روان به این معنا است که یک رفاه کامل از نظر جسمی، ذهنی و اجتماعی برای شخص مهیا شده باشد؛ این سلامت روان متاثر از عوامل گوناگونی است برای مثال یکی از این عوامل شادی و نشاط است که در فرهنگ غربی نیز با عنوان happyness به معنای شادکامی و شادمانی شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری عنوان کرد: روانشناسی شادی را اینگونه تعریف کرده؛ یک حالت روانی که در آن فرد احساس عشق، سرور و خوشحالی یا شاد بودن می‌کند همچنین از منظر علم روانشناسی عوامل متعددی از جمله عزت نفس بالا، ارتباط موثر با دیگران، ورزش و... در بحث شادمانی و احساس شادی تاثیرگذار هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با اشاره به مفهوم شادی از منظر قرآن کریم، اضافه کرد: در قرآن کریم 25 بار از مفهوم شادی با الفاظ مختلف یاد شده است و حتی خداوند متعال در آیه مبارکی که می‌فرماید «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكَى * و هم اوست که (بندگان را) شاد و خندان سازد و غمگین و گریان گرداند» نشاط، شادی، لبخند و خنده را به خود نسبت می‌دهد.

وی تصریح کرد: در کتاب‌های روایی اسلامی نیز موضوع شادی و نشاط با عنوان «ادخال السرور» مورد تاکید قرار گرفته که بیانگر اهتمام فرهنگ دین مبین اسلام به نشاط، شادی و شادکامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری یادآور شد: از نگاه دین مبین اسلام برخی عوامل وجود دارند که می‌توانند زمینه شادی و نشاط را برای افراد فراهم کنند و بر همین اساس ایمان راستین به خداوند متعال یکی از مولفه‌های اساسی در ایجاد حس شادمانی برای افراد و درنهایت رسیدن به آرامش درونی به شمار می‌آید، قرآن کریم نیز در این باره می‌فرماید «هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ * او کسی است که آرامش را در دل‌های مؤمنان نازل کرد».

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد بیان کرد: دومین موردی که از نگاه دینی عامل شادی و نشاط به شمار می‌آید توکل به خداوند متعال است درواقع توکل به خدا، نوعی پشتیبانی قدرتمند برای انسان در حل مشکلات محسوب می‌شود و در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده است که «وَمَن يَتَوَكَّل عَلَىٱللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ * و هر كس بر خدا توكل كند پس همو برايش بس است».

وی افزود: خداوند متعال همچنین در آیه 3 از سوره طلاق می‌فرماید « وَمَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ * و هر کس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را می‌کند» بنابراین انسانی که می‌داند اگر به خداوند متعال توکل کند همیشه پشتیبانی قدرتمند خواهد داشت و خدا امور مهم او را کفایت می‌کند قطعا زندگی پویا و موفقی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در بعد رفتاری می‌توان به آن اشاره کرد که باعث نشاط و شادابی می‌شود این است که از منظر قرآن کریم شکرگذاری و شاکر بودن باعث شادی می‌شود درواقع داشتن روحیه شکرگذاری که نشانه سلامت فرد در قلمرو اندیشه، احساسات و عواطف است عامل موثری در شادی و نشاط خواهد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد عنوان کرد: از دیگر عواملی که باعث نشاط و شادابی است و در روایات نیز به آن اشاره شده بحث صبر و خویشتن‌داری است، تعالیم قرآنی نیز افراد را در شرایط تضادهای اجتماعی و مشکلات به صبر و عکس‌العمل منطقی دعوت می‌کنند چراکه اگر فرد واکنش عجولانه نسبت به موضوعات داشته باشد دچار استرس، اضطراب و پریشانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تفریحات سالم یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند در ایجاد نشاط و شادابی برای افراد اثرگذار باشد چراکه انسان‌ها به مقتضای فعالیت‌ها و امور روزانه‌ای که به آن‌ها می‌پردازند یک فشار روحی و جسمی را تجربه می‌کنند بر همین اساس باید تفریحات سالمی وجود داشته باشند که موجب افزایش روحیه، آرامش و نشاط در افراد شوند لذا در فرهنگ دینی ما مصاحبت و هم‌نشینی با دوستان، شوخی در میان دوستان و ورزش کردن توصیه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری خاطرنشان کرد: در آیه شریفه «قُل سِيرُواْ فِي ٱلأَرضِ * (اى پيامبر) بگو در زمين بگرديد» نیز درواقع خداوند متعال بندگان خود را به سیر و سفر توصیه می‌کند چراکه مسافرت نیز یکی دیگر از عوامل شادی بخش در فرهنگ دینی ما محسوب می‌شود.

1403/06/18

تعداد بازدید: 18

T

T