سازمان هیأت و تشکل‌های دینی | حسین هوشیار به بررسی تأثیر مهرواره‌ها بر هویت اجتماعی هیأت‌ها می‌پردازد؛

چالش‌های نوین هیأت‌ها در عصر مدرنیته

سازمان هیأت و تشکل‌های دینی | حسین هوشیار به بررسی تأثیر مهرواره‌ها بر هویت اجتماعی هیأت‌ها می‌پردازد؛

چالش‌های نوین هیأت‌ها در عصر مدرنیته

حسین هوشیار گفت: یکی از چالش‌هایی که هیأت‌ها امروز با آن مواجهند، حمایت‌های حاکمیتی و دولتی است. این حمایت‌ها اگرچه به نظر مثبت می‌آید، اما باید توجه داشته باشیم که نباید به سمتی برود که هیأت‌ها به اصطلاح سفارش‌پذیر شوند.

چالش‌های نوین هیأت‌ها در عصر مدرنیته

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حسین هوشیار مسئول مرکز ستایشگری سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه حفظ جنبه مردمی هیأت‌ها، کلید موفقیت در تحولات اجتماعی است، با اشاره به نقش کلیدی هیأت‌ها در تحولات اجتماعی گفت: هیأت‌ها از دیرباز به عنوان نهادهایی خودجوش و مردمی در جامعه شناخته شده‌اند. این ویژگی یکی از افتخارات اصلی هیأت‌هاست که آن‌ها را از دیگر نهادها متمایز می‌کند. هیأت‌ها به خاطر همین مردمی بودن و نهاد دینی مردم نهاد بودنشان توانسته‌اند نقش بسزایی در تحولات اجتماعی ایفا کنند.هیأت‌ها نباید حکومتی شوندهوشیار ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که هیأت‌ها امروز با آن مواجهند، حمایت‌های حاکمیتی و دولتی است. این حمایت‌ها اگرچه به نظر مثبت می‌آید، اما باید توجه داشته باشیم که نباید به سمتی برود که هیأت‌ها به اصطلاح سفارش‌پذیر شوند یا اینکه تصور مردم به هیأت‌ها به عنوان نهادهای حکومتی شکل بگیرد.وی افزود:برای اینکه هیأت‌ها بتوانند نقش اجتماعی خود را حفظ کنند و آن را تقویت کنند، باید به طور مداوم بر جنبه مردمی خود تاکید کنند. حفظ انگیزه‌های مردمی برای فعالیت هیأت‌ها، اصلی‌ترین عنصر در حفظ و ارتقاء نقش اجتماعی آنهاست.

ضرورت به‌روزآوری هیأت‌ها

حسین هوشیار در پاسخ به این سوال که آیا هیأت‌های مذهبی در عصر حاضر توانسته‌اند به طور مؤثر به نیازهای نسل‌های مختلف پاسخ دهند و چه تغییراتی برای بهبود این پاسخگویی لازم است، بیان کرد:هیأت‌های مذهبی در حال حاضر با چالش‌های متعددی روبرو هستند و یکی از این چالش‌ها، پاسخگویی به نیازهای مختلف نسل‌های گوناگون است.واقعیت این است که به‌روزآوری و تشخیص نیازهای هر نسل یکی از واجب‌ترین کارهایی است که باید در هیأت‌ انجام شود.

مسئول مرکز ستایشگری سازمان هیأت و تشکل‌های دینی افزود: هیأت‌ها یک محور ثابت دارند و آن محور نشر معارف حسینی و حفظ عواطف جامعه نسبت به معارف اهل بیت علیهم السلام است. این نقش اصلی و مهم هیأت‌ها است، یعنی هیأت جایی برای ذکر اهل بیت و نشر معارف آنهاست و باید هم عواطف را نسبت به اهل بیت حفظ کند و هم معارف را ترویج دهد.هوشیار در ادامه افزود: برای اینکه هیأت‌ها بتوانند این نقش را به درستی برای هر نسل ایفا کنند، لازم است که با توجه به ذائقه‌های متفاوت هر نسل خود را به‌روز کنند. این به‌روزآوری باید به گونه‌ای باشد که اصالت‌ها و میراث معنوی که از گذشتگان به ما رسیده، حفظ شود. این میراث معنوی امانتی است که در دست ماست و نباید به بهانه‌های مختلفی مانند ارتباط با نسل جوان یا تغییرات زمان، آن را مخدوش یا تضعیف کنیم.

لزوم بازتعریف نسبت هیأت با مدرنیته و تغییرات جامعه

وی ادامه داد: برای بهبود پاسخگویی به نیازهای نسل‌های مختلف، هیأت‌ها باید در کنار حفظ اصالت‌ها، روش‌های جدیدی را در نظر بگیرند. باید اتاق‌های فکر تشکیل داد تا نسبت هیأت با مدرنیته و تغییرات جامعه بازتعریف شود. همچنین نقش هیأت‌ها و نحوه بازیگری آنها در جامعه باید با توجه به تحولات شتابان امروز مورد بررسی و تدوین استراتژی قرار گیرد.این مداح اهل‌بیت تأکید کرد: باید با نسل جوان با زبان خودشان صحبت کرد، اما این ارتباط باید به گونه‌ای باشد که اصالت‌ها و میراث معنوی که از گذشتگان به ما رسیده، حفظ شود. این یک نکته بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود.

آغاز تحولی نو در هیأت‌های مذهبی

هوشیار به بررسی تأثیر برنامه‌های فرهنگی جدید، مانند مهرواره‌ها، بر نحوه تعامل هیأت‌های مذهبی با جامعه و نقش آنها در شکل‌گیری هویت اجتماعی اشاره کرد و گفت: بحث درباره برنامه‌های فرهنگی جدید، مانند مهرواره‌ها، و تأثیر آنها بر هیأت‌های مذهبی و جامعه موضوعی مهم و قابل توجه است. به طور خاص، پروژه‌ای مانند «مهرواره هوای نو» نشان‌دهنده تلاش برای به‌روزآوری و تعریف مجدد نسبت هیأت‌ها با مدرنیته است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: این حرکت نویدبخش این است که در سازمان تبلیغات اسلامی دغدغه‌ای جدی برای حفظ حیات فعال هیأت‌ها و تطابق آنها با نیازهای جدید جامعه وجود دارد.هوشیار افزود: با این حال، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این زمینه، جا انداختن این برنامه‌ها در میان قاطبه هیأت‌هاست. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین ضعف کنونی، عدم اطلاع کافی هیأت‌ها یا عدم مشارکت مؤثر تمام هیأت‌ها در این برنامه‌هاست. این مسئله به‌ویژه به دلیل جدید بودن این طرح و زمان‌بر بودن فرآیند جا افتادن آن در میان اهالی هیأت‌هاست.وی ادامه داد: برای موفقیت این برنامه‌ها، لازم است که اقدامات متعددی انجام شود. از جمله این اقدامات می‌توان به بهبود نحوه معرفی طرح به هیأت‌ها، ارتقاء شیوه‌های اطلاع‌رسانی و ایجاد تمهیدات لازم برای تسریع روند پذیرش اشاره کرد. اگر این موارد به خوبی انجام شوند، می‌توانیم شاهد تأثیرگذاری بیشتری از این مهرواره‌ها باشیم. 

منبع: خبرگزاری فارس

1403/06/11

تعداد بازدید: 14
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T