در گفت و گو با حجت‌الاسلام منصور باقربیک تبریزی مطرح شد؛

فعالیت‌های یک ساله اداره کل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران

در گفت و گو با حجت‌الاسلام منصور باقربیک تبریزی مطرح شد؛

فعالیت‌های یک ساله اداره کل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران

بیش از یک سال از تشکیل اداره کل شهرستان‌های استان تهران می‌گذرد. در این مدت در قرارگاه نوجوانان فعالیت‌های خوبی انجام شد که از این بین می‌توان به تشکیل و آغاز فعالیت‌های قرارگاه نوجوانان در بخش دختران و پسران، یعنی دختران حاج قاسم و پسران نوآوین اشاره کرد.

فعالیت‌های یک ساله اداره کل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، تابستان سال گذشته بود که حجت‌الاسلام منصور باقربیک تبریزی در جایگاه مدیرکل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران معارفه شد. او که پیش از آن مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان بود به عنوان نخستین مدیرکل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران معرفی شد. این تفکیک با هدف اجرای سند تحول سازمان تبلیغات انجام شد. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های یک ساله این اداره کل خبرنگار شبستان با حجت‌الاسلام منصور باقربیک تبریزی، به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می خوانید.

تفکیک اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران از شهرستان های تهران چه تاثیری در کیفیت و روند فعالیت‌ها داشت؟

بیش از یک سال از تشکیل اداره کل شهرستان‌های استان تهران می‌گذرد. در این مدت در قرارگاه نوجوانان فعالیت‌های خوبی انجام شد که از این بین می‌توان به تشکیل و آغاز فعالیت‌های قرارگاه نوجوانان در بخش دختران و پسران، یعنی دختران حاج قاسم و پسران نوآوین اشاره کرد. هر کدام از آنها به دنبال فعالیت‌های خود، رویدادهایی با موضوعاتی مانند انتخابات یا عفاف و حجاب برگزار کردند که مخاطبان زیادی داشتند. در زمینه بانوان، شورای هیئات مذهبی به منظور سازماندهی فعالیت‌های بانوان فعال در عرصه هیات ایجاد شد که در ادامه فعالیت‌های این شورا، سازماندهی جلسات روضه خانگی بانوان در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم بانوان بیشتری را جذب هیات‌ها کنیم. تشکیل «خانه‌های دین و زندگی» که نمونه موفق آن در استان سیستان و بلوچستان انجام شد، یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در دستور کار خود داریم تا بتوانیم از ظرفیت فرهنگی شهرستان‌های استان تهران بهره کافی و لازم را ببریم و بتوانیم مراکزی برای آموزش‌های مختلف خانم‌ها ایجاد کنیم. شناسایی و تجلیل از پیرغلامان و استعدادیابی از بین کودکان و نوجوانان در زمینه قرائت قرآن، حفظ قرآن و مداحی هم از دیگر برنامه هایی است که در این مدت آنها را در برنامه خود قرار داده‌ایم و آنها را دنبال می‌کنیم.

چه برنامه‌هایی تا آخر سال در دستور کار خود دارید؟

تقدیر از چهره‌های خدمتگزار اصناف به عنوان شاخص‌های شهرستان‌ها و قدردانی از مدال‌آوران مسابقات جهانی در قالب پویش نشر خوبی‌ها بخش از فعالیت‌هایی است که اجرای آن را در دستور کار خود داریم. با مشارکت بنیاد هدایت، ساماندهی امامان جماعت مساجد را هم دنبال می‌کنیم که در این زمینه برنامه‌هایی برای جذب حداکثری و ارتقاء سطح کیفی مساجد و امامان جماعت در نظر گرفته شده است.

در کدام شهرستان‌های استان تهران از برنامه‌های شما استقبال بیشتری می‌شود؟

بافت فرهنگی شهرستان‌ها به نسبت مذهبی‌تر از بافت برخی مناطق شهر تهران است و به خاطر مهاجرانی که از شهرهای اطراف به این شهرستان‌ها مهاجرت می‌کنند، بافت فرهنگی متنوعی دارد؛ ولی در مجموع از کارهای فرهنگی و مذهبی در شهرستان‌های استان تهران استقبال خوبی می شود.

چه تعداد از ساکنان شهرستان‌های استان تهران در مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی شرکت داشتند و چه امکاناتی برای این مراسم تدارک دیده شد؟

در بحث راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان‌های تهران امسال خیلی استقبال زیادی داشتیم؛ در ۱۴ شهرستان و در ۴۲ مسیر، راهپیمایی جاماندگان برگزار شد که کوتاه‌ترین مسیر ۲ کیلومتر و طولانی‌ترین مسیر ۲۵ کیلومتر بود که مردم از اسلامشهر تا حرم سیدالکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مشرف شدند؛ بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کل این راهپیمایی جاماندگان حضور داشتند و بیش از ۱۰۲۵ موکب از آنها استقبال کردند.

در ماه رمضان امسال، پویش زندگی با آیه‌ها در سراسر کشور آغاز شد؛ اجرای این پویش در شهرستان‌های استان تهران به چه صورت بود و در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

در شهرستان‌های استان تهران نزدیک به ۱۵۰۰ نفر در این طرح شرکت کردند و آیاتی که در اختیارشان قرار گرفته بود را حفظ کردند و گواهینامه مربوط را دریافت کردند؛ در گام دوم زندگی با آیه‌ها که در تابستان پیگیری می‌شد، محتواهای تولیدی در اختیار مبلغین و مبلغات قرار گرفت و ما توانستیم ۳ هزار نسخه کتاب تولید شده را بین مردم توزیع کنیم و بازخورد مناسبی دریافت کنیم. مبلغین و مبلغات هم در منبرهای خودشان از این کتاب استفاده کردند و حدود ۳۰۰ نفر از افرادی که در منبرهای مبلغان شرکت کرده بودند، بازخورد مناسبی از این برنامه دادند؛ تبلیغات شهری به صورت گسترده در سطح شهرها انجام شده و مجددا ۸۰۰ مدرک برای افرادی که در طرح زندگی با آیه‌ها شرکت کرده بودند، صادر شد. در یک عملیات فرهنگی توانستیم در ندامتگاه تهران با استفاده از کتاب شور عاشقی، دوره‌هایی برگزار کنیم که در ادامه برگزاری این دوره ها، ۷۰۰ گواهی صادر شد. همچنین با استفاده از آیه «تعاونوا علی البر و التقوی» فضاسازی‌های زیادی به مناسبت اربعین حسینی در سطح شهرستان‌ها ایجاد کردیم. تمام آیاتی که برای ایام محرم و اربعین انتخاب شده‌اند، در موسسات و خانه‌های قرآنی شهرستان‌های استان تهران در حال تدریس هستند و گام‌های خوبی در این مسیر برداشته می‌شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

1403/06/24

تعداد بازدید: 22
قلوبنا معکم
آیکون توانخواهان

T

T