مرکز راهبری و هم‌آهنگی امور بانوان | گفت‌و‌گو با عاطفه سعیدی‌نژاد پیرامون برنامه‌های شاخص سازمان تبلیغات برای زنان؛

از خانه مادری تا روایت حرف‌آوردی‌ها

مرکز راهبری و هم‌آهنگی امور بانوان | گفت‌و‌گو با عاطفه سعیدی‌نژاد پیرامون برنامه‌های شاخص سازمان تبلیغات برای زنان؛

از خانه مادری تا روایت حرف‌آوردی‌ها

خانه مادری، راوین، روایت حرف‌آوردی‌ها و...اینها نام تعدادی از برنامه‌هایی است که در ماه‌های اخیر از سوی اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به اجرا گذاشته شده است. به بهانه برگزاری این برنامه‌های خلاقانه و پرمخاطب به سراغ عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات رفتیم تا از محتوای این برنامه‌ها مطلع شویم.

از خانه مادری تا روایت حرف‌آوردی‌ها

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، به بهانه برگزاری برنامه‌های خانه مادری، راوین، روایت حرف‌آوردی‌ها و... به سراغ عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات رفتیم تا از محتوای این برنامه‌ها مطلع شویم. سعیدی‌نژاد در این گفت‌وگو به بیان شاخص‌ترین برنامه‌هایی که با مدیریت او و مشارکت همکارانش صورت گرفته است، می‌پردازد.

«خانه مادری» این محبت بی‌انتها

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما، عملیات «خانه مادری» بود. با توجه به شرایط کنونی و نقش بی‌بدیل مادران در جامعه، تصمیم گرفتیم با الهام از نقش مادری، برنامه‌ای را اجرا کنیم که از بانوان خواسته شود، نقش مادری خود را در جامعه حتی برای افرادی که با آنها تفاوت عقیدتی دارند، ایفا کنن تا به این وسیله، از گسست اجتماعی جلوگیری و همراهی و همدلی بین اقشار مختلف بیشتر شود.

عملیات «خانه مادری» همرمان با آغاز ایام فاطمیه برگزار شده و تاکنون ادامه دادرد، این عملیات شامل شناسایی و جذب بانوان فعال محلی، برای تبلیغ با تأکید بر ولایت و نقش اجتماعی حضرت زهرا(س) و تعیین مسیر دقیق برای شبکه فعالیت بانوان است. در بخش اجرایی عملیات خانه ماری از ظرفیت خود محلات استفاده کردیم به این صورت که از بین فعالین و کنشگران اجتماعی در محلات، افرادی را جهت ایجاد هماهنگی بین نهادها و ارگان‌های دولتی و ظرفیت‌های مردمی شناسایی کردیم تا با پیگیری ایشان نسبت به فعال‌سازی بانوان محله، جلسات و هیأت‌های خانگی با محوریت جهاد تبیین و هیئت‌ها و دورهمی‌های دخترانه در مدارس صورت پذیرد. علاوه‌بر‌این، برای پوشش رسانه‌ای این عملیات، خبرنگارانی نیز انتخاب شدند و برای این خبرنگاران نیز دوره‌های مختلف آموزشی برگزار شد.   

زنان و گفتمان انقلاب اسلامی 

علاوه بر دوره مقدماتی آموزش رسانه‌ای راوین، سلسله نشست‌های «زنان و گفتمان انقلاب اسلامی» را نیز  برگزار می‌کنیم.

این نشست‌ها با هدف آسیب‌شناسی گفتمان زنان در انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان برجسته حوزه زنان نظیر صدیقه شکوری‌راد، انسیه برومند، سید کمیل حسینی، طهورا نوروزی، ابوالفضل اقبالی و زینب جهاندار برگزار شده است. این سلسله نشست‌ها جزئی از یک بررنامه چهار بخشی است که شامل شناسایی کارشناسان حوزه زنان و مطالعه اسنادی، مطالعات میدانی و فاز عملیاتی و در نهایت تولید محصولات فرهنگی است. این دوره با مسئولیت و مشارکت کارشناسان برجسته حوزه زنان برگزار می‌شود.

روایت حرف‌آوردها از 22 بهمن

روایت حرف‌آوردی‌ها از راهپیمایی باشکوه 22 بهمن، یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل امور بانوان است.

حرف‌آورد می‌کوشد توان بانوان سرزمینمان را در زمینه اجتماعی به‌خصوص در حوزه‌های بیان و تولیدات رسانه ارتقا دهد. بعد از فراخوانی که برای حرف‌آوردها در رابطه با ارسال کلیپ‌های ساخت خود از راهپیمایی 22 بهمن داشتیم، 1000 کلیپ از حضور پررنگ مردم در راهپیمایی 22  بهمن از سوی حرف‌آوری‌ها ارسال شد که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و قرار است بر بستر وب منتشر شوند.  

«راوین»، رسانه عصرت را بشناس 

با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر، اداره کل امور بانوان برای افزایش مهارت تبیین‌گری خانم‌های فعال فرهنگی، نمایندگان مناطق و خبرنگاران محله، دوره آموزش رسانه‌ای راوین (تربیت راویان پیشرفت) را برگزار کرد.

جهاد تبیین: شناخت مسائل اجتماعی

برگزاری نشست‌های 8 ساعته با موضوع جهاد تبیین برای نمایندگان مناطق و فعالان اجتماعی و مذهبی خانم درباره کارکرد رسانه‌ها از دیگر فعالیت‌های شاخص این اداره کل است. مدرس ایت دوره حسین دهقانی، کارشناس حوزه و کارشناس‌ارشد اندیشه سیاسی است.

موضوعاتی مثل روش‌های عملیاتی جهاد تبیین و چرایی تأثیر رسانه‌های جدید بر ذهن انسان، روش‌های عملیات روانی و  جنگ‌های شناختی ب ا محوریت رسانه، روش‌های مواجهه با واقعیت بازسازی شده و... از جمله موضوعات مطروحه در  این جلسات است.

«مهارتی» و به‌صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. در بخش محتوایی به جایگاه قصه در رسانه، تاریخچه شبکه‌های اجتماعی، معناسازی رخداد در شبکه‌های اجتماعی، جنگ‌شناختی و... پرداخته می‌شود و در بخش مهارتی، فیلمبرداری موبایلی، تدوین فیلم با موبایل، اصول نویسندگی، اصول خبرنگاری و روایت عکاسی با موبایل به فراگیران آموزش داده می‌شود. دوره مقدماتی آموزش رسانه‌ای راوین از 10 دی آغاز و به فراگیران، گواهینامه معتبر داده شد. قرار  است برگزیدگان ر این دوره  مقدماتی برای شرکت در دوره‌های تخصصی معرفی شوند. بیش از 15 استاد برجسته رسانه و حوزه، از جمله مجید اسماعیلی، وحید جلیلی و شهریار بحرانی آموزش فراگیران در این دوره را برعهده دارند که در دو بخش محتوایی و مهارتی به آموزش فراگیران می‌پردازند.

اولین فراخوان حکایت و داستان‌نویسی را در ویکی حکایت

«پشتیبانی محتوایی» اولین رکن تبلیغ است. به همین خاطر سایت «ویکی حکایت» به عنوان قدم اول، به عنوان بستری برای ایجاد بانکی جامع از حکایت‌ها و تجربیات دینی و ملی ایجاد شده است. در این سایت بیش از 4000 حکایت و تجربه برای استفاده شبکه مبلغات بارگذاری شده است. وبگاه «ویکی حکایت» که در حقیقت بررای تولید و عرضه محتوای تبلیغی بررای مبلغات ایجاد شده ات، به مناسبت عی بعثت پیامبراکرم (ص)، اولین فراخوان داستان‌نویسی از تجربه و حکایات اعضای شبکه مبلغات را منتشر کرد.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا حکایت‌ها و تجربیات خود از تبلیغ را به صورت داستان‌های خواندنی به وبگاه ویکی حکایت ارسال کنند. 

این حکایت‌ها باید با محوریت موضوعاتی مثل عفو و گذشت، مهربانی و اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از حق و... باشد که به حکایت‌های برتر جوان نقدی و غیرنقدی اهدا می‌شود.

 

1402/12/18

تعداد بازدید: 7

T

T