ثبت‌نام هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن

ثبت‌نام هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن

فراخوان ثبت‌نام در هفدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم منتشر شد.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: فراخوان ثبت‌نام در هفدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از سوی سازمان دارالقرآن الکریم منتشر شد. علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند از طریق پیوند ثبت‌نام به نشانی https://b۲n.ir/hefz۱۴۰۱ مراجعه کنند.
این آزمون برای حافظان کل، متقاضی مدرک حفظ درجه سه در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود و حفاظ در صورت قبولی در بخش کتبی، در آزمون شفاهی شرکت می‌کنند و مواردی همچون تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و حسن حفظ آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
آزمون‌های تخصصی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن با استناد به مصوبه ۵۷۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و در رشته‌های حفظ ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن و با مدارک اعطایی هم‌تراز دیپلم تا دکترا برگزار می‌شود. مدارک این آزمون پس از کسب حدنصاب امتیازات لازم توسط شرکت‎‌کنندگان، با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به قبول‌شدگان اعطاء می‌شود.
طبق ماده سوم، مدرک تخصصی حفظ قرآن، در پنج درجه و با عناوین و شرایطی اعطا خواهد شد که شامل: ۱. استاد حفظ قرآن حافظ ممتاز قرآن، آشنا با تفسیر و علوم قرآنی و دارای ۱۰ سال سابقه تدریس و تربیت حافظان قرآن‌، ۲. حافظ ممتاز قرآن تسلط بر تلاوت مرتّل کل قرآن از حفظ، ترجمه آیات و مفردات قرآن، ‌۳. حافظ کل قرآن تسلط بر خواندن کل قرآن از حفظ، همراه با درک معنای آیات ۴. حافظ ۲۰ جزء قرآن تسلط بر خواندن بیست جزء پیوسته قرآن از حفظ؛ همراه با درک معنای آیات ۵. حافظ ۱۰ جزء قرآن تسلط بر خواندن ۱۰ جزء پیوسته قرآن از حفظ؛ همراه با درک معنای آیات.
آمار ثبت‌نام در دو دوره قبلی تقریباً به‌میزان یکسان است. در شانزدهمین دوره این آزمون ۸۰۹۶ نفر ثبت‌نام کردند که ۲۲۶۷ نفر در رشته ۱۰ جزء قرآن، ۱۰۹۵ نفر در رشته ۲۰ جزء قرآن و ۴۷۳۴ نفر هم در رشته حفظ کل قرآن شرکت کردند و ۵۴۲۱ خانم و ۲۶۷۵ آقا در این آزمون حضور داشتند، همچنین در پانزدهمین دوره ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، ۸۷۳۸ حافظ قرآن ثبت‌نام کردند که ۲ هزار و ۹۰۵ نفر حافظ ۱۰ جزء، یک‌هزار و ۲۵۰ نفر حافظ ۲۰ جزء و چهار هزار و ۵۸۳ نفر حافظ کل قرآن بودند. در رشته ۱۰ جزء دو هزار و ۴۹۵ زن و ۴۱۰ نفر مرد، در رشته ۲۰ جزء یک‌هزار و ۸۱ زن و ۱۶۹ مرد و در رشته حفظ کل قرآن دو هزار و ۸۷۱ زن و یک‌هزار و ۷۱۲ مرد شرکت کردند و در مجموع در حدود ۸ هزار و ۴۴۲ نفر طی برگزاری ۱۵ دوره موفق به دریافت مدارک درجه یک تا پنج شده‌اند.

1400/12/16

تعداد بازدید: 7

T

T